Nr 348/16 stycznia 2025

W wydaniu:

  1. PG liderem zrównoważonego rozwoju – 1. miejsce w Polsce w rankingu UI GreenMetric
  2. Nowa kadencja Rady Uczelni PG na lata 2025–2028
  3. Wybraliśmy projekty do realizacji z Budżetu Obywatelskiego PG
  4. Gramy na zdrowie. Dołącz do 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
  5. Senat Politechniki Gdańskiej
  6. Perły Nauki na badania nad związkami metali przejściowych
  7. Prawie 12 mln zł na projekty badawcze na PG
  8. Naukowcy chcą stworzyć model skóry, wykorzystując druk 3D. PG liderem projektu
  9. Nagroda Ministra Rozwoju i Technologii dla mgr. inż. Aleksandra Rutkowskiego
  10. Studenci rozwiną umiejętności w obszarze inżynierii biomateriałów
  11. Sukcesy Naukowego Koła Matematyki na Konferencji Studentów OMatKo
  12. Nabór promotorów doktorantów do Szkoły Doktorskiej – rekrutacja na r.a. 2025/2026
  13. Nabór promotorów do SDW i IX edycji programu „Doktorat wdrożeniowy”
  14. Nowy program IDUB-zyskaj premię za złożenie badawczego wniosku projektowego
  15. EP PerMed, JTC2025 (2. konkurs)
  16. ERA4Health – konkurs InterHeart 2025
  17. Konkurs FENG „Ścieżka SMART – projekty realizowane w konsorcjach” – spotkanie
  18. Konkurs JPND Call 2025
  19. Konkurs SHENG 4
  20. Nabór wniosków: Ścieżka SMART dla projektów realizowanych w konsorcjach
  21. Neuron Cofund 2 (V konkurs 2025)
  22. Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Chemicznym
  23. Awanse naukowe
  24. Energetyka jądrowa na WIMiO – pierwsze takie studia w Polsce północnej
  25. Rozpoczęcie realizacji projektu „Inżynier 5.0 – kształcenie na potrzeby gospodarki”
  26. „Spółka Technologiczna” – nowy rodzaj projektu w ramach międzywydziałowego przedmiotu
  27. Uroczyste zakończenie studiów inżynierskich na kierunku Geodezja i Kartografia
  28. Nabór wniosków: Projekt PRIME – wsparcie komercjalizacji nauk
  29. Nabór do programu OTWÓRZ SIĘ! ODWAŻ SIĘ!
  30. Nabór do programu Erasmus+ wstrzymany (dotyczy tylko szkoleń)
  31. Unikatowa oferta studiów, zielone miasta, cenne starodruki
  32. ERC4PG: Seminarium „Droga do sukcesu w ERC” oraz warsztaty praktyczne
  33. Szkolenie online „Podstawy zarządzania projektami”
  34. Warsztaty DE\KON – Dekonstrukcja wyzwań \ Konstrukcja rozwiązań
  35. Zimowy maraton szkoleniowy dla nauczycieli
  36. Zarządzenia i pisma okólne
  37. Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (grudzień 2024)
  38. Zmiana przepisów kancelaryjno-archiwalnych
  39. Naukowe ciekawostki w SKM

Z życia uczelni

PG liderem zrównoważonego rozwoju – 1. miejsce w Polsce w rankingu UI GreenMetric

Politechnika Gdańska zajęła 1. miejsce w Polsce, 57. w Europie i 199. na świecie w prestiżowym rankingu UI GreenMetric 2024. To coroczny ranking, organizowany od 2010 r. przez Uniwersytet Indonezyjski, który ocenia zaangażowanie uczelni w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W tegorocznej edycji sklasyfikowano 1477 uczelni z 95 krajów.

Najwyższą ocenę Politechnika Gdańska uzyskała w kategorii „edukacja i badania”, zdobywając ponad 95% punktów.

Na szczycie rankingu UI GreenMetric 2024 znalazły się trzy uczelnie europejskie: Wageningen University & Research (Holandia), Nottingham Trent University (Wielka Brytania) oraz University of Groningen (Holandia).

UI GreenMetric ocenia uczelnie w sześciu kategoriach o różnej wadze:

  • infrastruktura (15%),
  • energia i zmiany klimatu (21%),
  • gospodarka odpadami (18%),
  • transport (18%),
  • gospodarka wodna (10%),
  • edukacja i badania (18%).

Ranking bada m.in. zaangażowanie uczelni w zagadnienia związane ze środowiskiem naturalnym (w tym z infrastrukturą, transportem, zużyciem wody i energii elektrycznej, gospodarowaniem odpadami na kampusie). Istotną kwestią dla organizatora jest również bogactwo oferty edukacyjnej i działań badawczych podejmowanych w obszarze zrównoważonego rozwoju.

Dodatkowe informacje:

Nowa kadencja Rady Uczelni PG na lata 2025–2028

Od lewej: prof. Dariusz Mikielewicz, prorektor ds. nauki, prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, Beata Jasudowicz, prezes zarządu ZNP na PG, prof. Józef Sienkiewicz, prorektor ds. współpracy, prof. Justyna Kucińska-Lipka, prorektor ds. rozwoju, Grażyna Jarosz, przewodnicząca NSZZ Solidarność na PG, prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, Sławomir Halbryt, Jakub Kaszuba, Andrzej Synowiecki, Wojciech Falkowski oraz prof. Tomasz Klimczuk. Fot. Krzysztof Krzempek/PG

 

Dn. 1.01.2025 r. rozpoczęła się nowa kadencja Rady Uczelni Politechniki Gdańskiej, którą tworzy siedmioro członków wybranych przez Senat PG. Skład Rady na kadencję 2025–2028 Senat PG wybrał podczas posiedzenia 13.11.2024 r.

Rada Uczelni to organ kolegialny Politechniki Gdańskiej, działający od 2019 r. Kadencja trwa cztery lata. Zasiada w niej pięcioro trójmiejskich przedsiębiorców, naukowiec z Politechniki Gdańskiej oraz przewodniczący Samorządu Studenckiego.

Skład Rady Uczelni PG 2025–2028:

  • Wojciech Falkowski – prezes zarządu Ecol-Group Sp. z o.o.,
  • Sławomir Halbryt – prezes zarządu Sescom SA, prezes zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej,
  • Jakub Kaszuba, prezes zarządu Base Group SA,
  • prof. dr hab. inż. Tomasz Klimczuk z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej,
  • Andrzej Synowiecki – wieloletni prezes Radmor SA,
  • Małgorzata Winiarek-Gajewska – prezes NDI SA,
  • Krzysztof Wąsiewski – przewodniczący SSPG.

Nowym członkiem Rady w obecnej kadencji został Jakub Kaszuba, który zastąpił Inacio Golebskiego, prezesa DNV GL Poland Sp. z o.o. 

Wybraliśmy projekty do realizacji z Budżetu Obywatelskiego PG

 
Społeczność akademicka naszej uczelni w drodze głosowania wybrała projekty infrastrukturalne, które zostaną zrealizowane w najbliższym czasie ze środków politechnicznego budżetu obywatelskiego. Należą do nich m.in. wyposażenie siłowni we wszystkich akademikach czy też monitoring i dostęp kartowy do parkingu rowerowego.

– Za nami kolejna, dziewiąta już edycja budżetu obywatelskiego. Rokrocznie, dzięki zaangażowaniu pracowników i studentów ulepszamy otaczającą nas przestrzeń zyskując przy tym przyjazne warunki do pracy, nauki i odpoczynku – mówi prorektor ds. rozwoju, dr hab. inż. Justyna Kucińska-Lipka, prof. PG. – Tym razem mocno akcentowaliśmy, iż zgłaszane do budżetu obywatelskiego koncepcje powinny wpisywać się w wybrany cel zrównoważonego rozwoju ONZ, gdyż troska o jakość życia i środowisko to po prostu nasz obowiązek.

Budżet obywatelski stanowi wydzieloną w danym roku kalendarzowym część budżetu PG, o której przeznaczeniu decydują pracownicy i studenci. W obecnej edycji BO realizacja ośmiu projektów będzie kosztowała nieco ponad 600 tys. zł.

Szczegółowe informacje na temat przebiegu BO na PG

Lista projektów przeznaczonych do realizacji w bieżącej edycji BO

Projekty pracownicze

Projekty studenckie

Gramy na zdrowie. Dołącz do 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

Politechnika Gdańska włącza się w 33. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która zagra 26.01.2025. Motywem przewodnim jest bezpieczeństwo i zdrowie dzieci, gramy razem dla onkologii i hematologii dziecięcej.

Wspólnie przygotowaliśmy dla was wyjątkowe aukcje:

  • Wejdź na wieżę zegarową PG i zjedz pyszny lunch z Rektorem,
  • Dzień z wodorem na PG,
  • Weekend w akademiku,
  • Spacer po Młodym Mieście,
  • Obiad z kolegium dziekańskim WFTiMS,
  • Odkryj niezwykły świat polimerów,
  • Warsztaty naukowe w Twoim przedszkolu,
  • Poznaj tajemnicze zakamarki Politechniki Gdańskiej,
  • Przeprowadź eksperyment z naukowcami,
  • Grupowe warsztaty z druku 3D.

Gorąco zachęcamy do licytacji! Dołącz do nas i wesprzyj WOŚP:

W niedzielę, 26.01.2025 r. zapraszamy do Hotelu Eureka – Centrum Konferencyjno-Rehabilitacyjnego PG w Sopocie na ciepłą zupę i rozgrzewającą herbatę oraz inne atrakcje. Szczegóły wkrótce.

W ciągu 32 Finałów WOŚP zebrała blisko 2,3 mld zł i kupiła 72 tys. urządzeń.

Senat Politechniki Gdańskiej

Na posiedzeniu Senatu PG 18.12.2024 r. podjęto uchwały w sprawie:

  • zmiany w składzie Senackiej Komisji ds. Kształcenia na kadencję 2024–2028 powołanej Uchwałą Senatu PG nr 1/2024/XXVI z 18 września 2024 r.;
  • wprowadzenia zmian w załączniku do Uchwały Senatu PG nr 362/2023/XXV z 21 czerwca 2023 r.: „Warunki, tryb oraz termin rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji kandydatów na stacjonarne i niestacjonarne studia drugiego stopnia na Politechnice Gdańskiej na rok akademicki 2024/2025”,
  • ustalenia programów studiów dla:
    • kierunku Technologie kosmiczne i satelitarne prowadzonego na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki PG,
    • nowo utworzonego kierunku Energetyka jądrowa prowadzonego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG,
    • kierunku Okręty i konstrukcje morskie prowadzonego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG,
    • kierunku Transport i logistyka prowadzonego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG,
    • kierunku Zarządzanie prowadzonego na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG,
    • nowo utworzonych studiów podyplomowych Hydrotechnika prowadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG,
  • wyrażenia zgody na przystąpienie przez Politechnikę Gdańską do realizacji projektu: Termomodernizacja budynku Wydziału Elektrotechniki i Automatyki PG usytuowanego przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 w Gdańsku, akronim FENX.

Sławomir Halbryt, przewodniczący Rady Uczelni PG przedstawił sprawozdanie z działalności Rady w kadencji 2021–2024.

Oliwia Hauchszulz, przewodnicząca SSPG, przedstawiła sprawozdanie z działalności Samorządu Studentów PG w 2024 r.

Nauka

Perły Nauki na badania nad związkami metali przejściowych

Mgr inż. Szymon Królak. Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska

Mgr inż. Szymon Królak z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej został laureatem programu „Perły Nauki” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Doktorant otrzyma dofinansowanie na badania z obszaru inżynierii materiałowej poświęcone magnetyzmowi i nadprzewodnictwu związków metali przejściowych.

MNiSW dofinansuje kwotą 239,8 tys. zł projekt mgr. inż. Szymona Królaka pn. „Warstwowe oksypniktydki metali przejściowych: układy Kondo, magnetyzm i nadprzewodnictwo”. Badania będą realizowane w Zakładzie Silnie Skorelowanych Układów Elektronowych na WFTIMS pod opieką prof. Tomasza Klimczuka.

Mgr inż. Szymon Królak naukowo zajmuje się głównie materiałami kwantowymi, w szczególności badaniem, jak chemia oddziaływań międzyatomowych wpływa na występowanie interesujących stanów podstawowych, jak np. magnetyzm czy nadprzewodnictwo. Brał udział w projektach naukowych Narodowego Centrum Nauki (OPUS, SONATA) oraz IDUB (Radium i Technetium). Jest autorem publikacji naukowych (pierwszy autor: „Ferromagnetism in Pr-rich binary Pr7Ru3 intermetallic compound”; drugi autor artykułu pt. „Superconductivity of Ta-Hf and Ta-Zr alloys: Potential alloys for use in superconducting devices”. W 2023 r. zdobył tytuł najlepszego studenta PG, a także stypendium naukowe ówczesnego Ministra Edukacji i Nauki.

Program „Perły Nauki II” ma na celu wspieranie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w tworzeniu wybitnie uzdolnionym studentom studiów II stopnia warunków rozwoju poprzez umożliwienie im prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Prawie 12 mln zł na projekty badawcze na PG

Sztuczna skóra, samonaprawiający się kompozyt, chłodzenie zanurzeniowe elektroniki w centrach danych, zielony wodór, proces fermentacji warzyw tradycyjnych dla polskiej kuchni pod kątem właściwości prozdrowotnych – m.in. tymi zagadnieniami zajmą się naukowcy z Politechniki Gdańskiej w ramach projektów badawczych finansowanych z programów Narodowego Centrum Nauki: OPUS 27 i PRELUDIUM 23.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Naukowcy chcą stworzyć model skóry, wykorzystując druk 3D. PG liderem projektu

Od lewej: dr hab. inż. Robert Tylingo, prof. PG, dr inż. Szymon Mania, mgr inż. Karol Staszczyk, mgr inż. Adrianna Banach-Kopeć

Naukowcy z trzech uczelni: Politechniki Gdańskiej (lider projektu), Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego zostali laureatami 27. edycji konkursu OPUS, organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki, w ramach którego przygotowują projekt pn. „Zastosowanie sferycznego druku 3D do stworzenia wielowarstwowego hydrożelowego modelu skórnego”. Pozwoli to w przyszłości na stworzenie dopasowanych dla pacjenta implantów skórnych.

Projekt będzie realizowany przez trzy lata.

Zespół naukowców z PG, którego kierownikiem jest dr Szymon Mania, odpowiada za opracowanie drukowalnego biotuszu komórkowego, który – po umieszczeniu w nim komórek skóry, zostanie zaadaptowany do druku robotycznego. Zespół z UG pod kierownictwem prof. Sylwii Rodziewicz-Motowidło opracowuje proregeneracyjne peptydy, które staną się kluczowym składnikiem biotuszu i zapewnią działanie stymulujące procesy regeneracyjne. Z kolei zespół GUMedu, kierowany przez prof. Michała Pikułę, przeprowadzi badania oceniające bezpieczeństwo i właściwości biologiczne modeli skóry w warunkach laboratoryjnych oraz ich potencjał kliniczny.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Nagroda Ministra Rozwoju i Technologii dla mgr. inż. Aleksandra Rutkowskiego

Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG informuje, że mgr inż. Aleksander Rutkowski zdobył Nagrodę Ministra Rozwoju i Technologii w kategorii prac magisterskich w 51. edycji konkursu za 2023 rok. Tematem pracy była „Koncepcja przebudowy trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego na odcinku estakady”.

Konkurs organizowany przez MRiT ma na celu promowanie innowacyjnych rozwiązań, które mają realny wpływ na przyszłość polskiej infrastruktury.

Promotorem pracy mgr. inż. A. Rutkowskiego jest dr inż. Anna Banaś z Katedry Konstrukcji Inżynierskich WILiŚ.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie WILiŚ w Aktualnościach

Studenci rozwiną umiejętności w obszarze inżynierii biomateriałów

Zespół KN Materiały w Medycynie z dr. inż. Marcinem Wekwejtem. Fot. Bartosz Bańka / Politechnika Gdańska
 

Koło Naukowe „Materiały w Medycynie” otrzymało dofinansowanie na podniesienie kompetencji i umiejętności studentów zaangażowanych w badania nad nowatorskimi materiałami biomedycznymi. Uczestnicy projektu wezmą udział w zaawansowanych szkoleniach i warsztatach oraz będą doskonalić umiejętności naukowe, w tym prezentowanie wyników badań i wynalazków na międzynarodowych konkursach.

Projekt „Aktywny rozwój kompetencji i umiejętności członków projektu naukowego koła Materiały w Medycynie oraz zwiększenie jego innowacyjności i potencjału badawczego”, realizowany pod kierownictwem dr. inż. Marcina Wekwejta z Zakładu Technologii Biomateriałów na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, otrzymał dofinansowanie w wysokości blisko 309 tys. zł. Środki te przyznano w ramach programu „Wsparcie studentów w zakresie podniesienia ich kompetencji i umiejętności”, będącego częścią Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.

Projekt ten koncentruje się na wszechstronnym rozwoju studentów, zaangażowanych w badania nad nowatorskimi materiałami biomedycznymi w ramach projektu PLUTONIUM: „Opracowanie nowego wstrzykiwalnego ceramiczno-polimerowego cementu kostnego”.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Sukcesy Naukowego Koła Matematyki na Konferencji Studentów OMatKo

Nagrodzeni członkowie KNM

Studenci z Naukowego Koła Matematyki Studentów Politechniki Gdańskiej odnieśli sukcesy podczas XI edycji Ogólnopolskiej Matematycznej Konferencji Studentów OMatKo!!!, która odbyła się w dn. 6–8.12.2024 r.  

Nagrody zdobyte przez studentów PG:

  • Paweł Grott – III miejsce w kategorii referat w bloku teoretycznym,
  • Wojciech Jaworek – I miejsce w kategorii referat w bloku stosowanym,
  • Zuzanna Kowalczyk – II miejsce w kategorii sesja plakatowa,
  • Veronika Rykoic – wyróżnienie w kategorii sesja plakatowa,
  • Aleksandra Symko – III miejsce w kategorii sesja plakatowa.
Opiekunem naukowym Koła jest dr Agnieszka Bartłomiejczyk, prof. PG.

Nabór promotorów doktorantów do Szkoły Doktorskiej – rekrutacja na r.a. 2025/2026

Do 22.01.2025 r. trwa nabór potencjalnych promotorów do Szkoły Doktorskiej na rok akad. 2025/2026. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej Szkoły (dostępnej po zalogowaniu do MojaPG). 

Harmonogram naboru: 

  • do 22.01.2025 – nabór potencjalnych promotorów do Szkoły Doktorskiej na rok akad. 2025/2026;
  • do 30.01.2025 – weryfikacja ankiet potencjalnych promotorów przez przedstawicieli dyscyplin w Radzie Szkoły Doktorskiej;
  • luty 2025 – zatwierdzenie list kandydatów na promotorów (uchwała rad dyscyplin / dziedzin);
  • marzec 2025 – publikacja na stronie internetowej Szkoły Doktorskiej listy zaakceptowanych potencjalnych promotorów.

UWAGA!

Powyższe terminy są nieprzekraczalne z uwagi na ich sprzężenie z procesem rekrutacji kandydatów do Szkoły. Nabór dotyczy tylko osób zdecydowanych na podjęcie się opieki promotorskiej nad doktorantami w Szkole Doktorskiej współprowadzonej z IMP PAN i IBW PAN, nie dotyczy natomiast Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej. 

Nabór promotorów do SDW i IX edycji programu „Doktorat wdrożeniowy”

Aktualnie trwa nabór promotorów, którzy są zainteresowani podjęciem się opieki nad doktorantami wdrożeniowymi i realizacją projektu w ramach IX edycji programu „Doktorat wdrożeniowy” (wkrótce zostanie ogłoszony konkurs przez MNiSW). 

Zgłoszenia będą przyjmowane do 24.01.2025 r. – formularz zgłoszeniowy.

Rozpoczęcie rekrutacji przewidywane jest na drugą połowę marca 2025 r.

Dodatkowe informacje znajdują się w Aktualnościach na stronie SDW .

Nowy program IDUB-zyskaj premię za złożenie badawczego wniosku projektowego

Program ma na celu wsparcie działalności pozyskiwania konkursowych projektów naukowych przez pracowników Politechniki Gdańskiej oraz doktorantów ze Szkoły Doktorskiej PG.

Środki w ramach programu przeznacza się na dodatki motywacyjne lub stypendia, dla autora i/lub współautorów złożonych wniosków projektowych do instytucji zewnętrznych finansujących i współfinansujących projekty zgodnie z art. 365 ust. 7 i 9–12 Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. z późn. zm.

Za jaki okres można uzyskać premię w ramach programu?

Program dotyczy projektów pozyskanych w okresie od dnia 1.09.2024 r. do dnia 31.12.2025 r. przy czym wniosek do instytucji finansujących / współfinansujących projekt powinien być złożony nie wcześniej niż 1.09.2024 r.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wnioski można składać poprzez stronę Moja PG w module Granty.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Uczelni Badawczej

EP PerMed, JTC2025 (2. konkurs)

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło nowy konkurs pt. „Pharmacogenomic strategies for personalised medicine approaches (PGxPM2025)” w ramach partnerstwa European Partnership for Personalised Medicine (EP PerMed). Celem konkursu jest finansowanie badań nad zdrowiem ludzkim w zakresie strategii farmakogenomicznych w medycynie spersonalizowanej.

Warunki aplikowania:

  • finansowanie projektów mogą starać się mikro/małe/średnie/duże przedsiębiorstwa, organizacje prowadzące badania i upowszechniające wiedzę, grupa podmiotów składająca się z jednej organizacji badawczej i jednego przedsiębiorstwa, grupa podmiotów złożona z dwóch organizacji badawczych, grupa podmiotów złożona z dwóch przedsiębiorstw;
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe;
  • maksymalny poziom dofinansowania wynosi 350 tys. euro na projekt, gdy o dofinansowanie ubiega się wnioskodawca jednopodmiotowy z Polski lub 400 tys. euro na projekt, gdy o dofinansowanie ubiega się grupa podmiotów z Polski;
  • konkurs jest dwuetapowy:
    • termin składania wniosków wstępnych: 18.02.2025 r. 14:00 CET,
    • termin składania wniosków pełnych tylko dla wybranych wnioskodawców: 17.06.2025 r. 14:00 CET,
    • wyniki konkursu i publikacja listy rankingowej: październik/listopad 2025 r.,
  • wnioskodawcy, których wniosek znajdzie się na międzynarodowej liście projektów rekomendowanych do finansowania, zostaną poproszeni przez NCBR o przygotowanie krajowego wniosku o dofinansowanie;
  • szczegółowe informacje o konkursie;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć najpóźniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Najważniejsze informacje o konkursie znajdują się na stronie Centrum Zarządzania Projektami. Kontakt w CZP: pm.czp@pg.edu.pl

ERA4Health – konkurs InterHeart 2025

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs pt. „Understanding the interactions between cardiovascular diseases and comorbidities and/or their therapeutic treatments (InterHeart)” w ramach partnerstwa ERA4Health. Partnerstwo Fostering a European Research Area for Health wspiera badania i innowacje dotyczące zdrowia publicznego w Europie.

Warunki aplikowania:

  • o finansowanie projektów mogą starać się organizacje badawcze, mikro /małe /średnie /duże przedsiębiorstwa, grupy podmiotów;
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe;
  • maksymalny budżet nie może przekroczyć 300 tys. euro, jeśli w projekcie uczestniczy jeden partner z Polski oraz 400 tys. euro, jeśli w projekcie uczestniczy dwóch partnerów z Polski;
  • konkurs ERA4Health (InterHeart 2025) jest dwuetapowy:
    • termin składania wniosków wstępnych (pre-proposal): 7.03.2025 r.,
    • ogłoszenie wyników I etapu i zaproszenie do składania wniosków pełnych (full proposal): 7.05.2025 r.,
    • termin składania wniosków pełnych (full proposal): 17.06.2025 r.,
    • wyniki konkursu i publikacja listy rankingowej: październik/listopad 2025 r.;
  • wnioskodawcy, których wniosek znajdzie się na międzynarodowej liście projektów rekomendowanych do finansowania, zostaną poproszeni przez NCBR o przygotowanie krajowego wniosku o dofinansowanie;
  • informacje o konkursie: NCBiR, Centrum Zarządzania Projektami;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Kontakt w CZP: pm.czp@pg.edu.pl.

Konkurs FENG „Ścieżka SMART – projekty realizowane w konsorcjach” – spotkanie

NCBR zaprasza na spotkanie informacyjne w formule online nt. naboru wniosków w konkursie „Ścieżka SMART – projekty realizowane w konsorcjach”.

Agenda spotkania:

  • 10:00–10:05 – powitanie, informacje o zasadach spotkania, przedstawienie prelegentów;
  • 10:05–11:10 – informacje ogólne o programie FENG oraz naborze „Ścieżka SMART – projekty realizowane w konsorcjach”;
  • 11:10–11:40 – od pomysłu do komercjalizacji – innowacje we wnioskach;
  • 11:40–13:10 – system i kryteria oceny, najczęściej popełniane błędy;
  • 13:10–13:20 – przerwa;
  • 13:20–14:00 – informacje dotyczące kwalifikowalności kosztów;
  • 14:00–15:00 – sesja pytań i odpowiedzi (pytania zadane za pośrednictwem czatu podczas wszystkich prezentacji).

Informacje dla uczestników:

Konkurs JPND Call 2025

Narodowe Centrum Nauki (NCN) we współpracy z siecią JPND (EU Joint Programme – Neurodegenerative Disease Research) ogłasza konkurs na międzynarodowe projekty badawcze dotyczące lepszego zrozumienia czynników wpływających na jakość życia pacjentów i ich rodzin oraz opracowanie bardziej adekwatnych koncepcji łatwo dostępnego wsparcia dla osób z chorobami neurodegeneracyjnymi w umiarkowanym i zaawansowanym stadium oraz u schyłku życia.

Warunki aplikowania:

  • o finansowanie mogą się starać konsorcja międzynarodowe złożone z co najmniej trzech zespołów badawczych pochodzących z co najmniej trzech różnych krajów biorących udział w konkursie. Konsorcja nie mogą być jednak złożone z więcej niż siedmiu zespołów badawczych. Kierownik polskiego zespołu musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora;
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania podstawowe;
  • wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań przez polskie zespoły badawcze wynosi 1 mln EUR. Kurs EUR, po jakim należy wyliczyć budżet polskiej części projektu we wniosku wspólnym: 1 EUR = 4,2818 PLN;
  • harmonogram konkursu:
    • termin składania wniosków wspólnych wstępnych (pre-proposal): 4.03.2025 r., 12:00 CET,
    • termin składania wniosków wspólnych pełnych (full proposals): 24.06.2025 r., 12:00 CET,
    • termin składania wniosków krajowych w systemie OSF: 1.07.2025 r.,
    • wyniki konkursu: październik 2025 r.;
  • szczegółowe informacje o konkursie: NCN, Centrum Zarządzania Projektami;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Kontakt w CZP: pm.czp@pg.edu.pl

Konkurs SHENG 4

Konkurs dwustronny SHENG 4 jest organizowany przez Narodowe Centrum Nauki z chińską agencją National Natural Science Foundation of China (zwaną dalej „NSFC”).

Warunki aplikowania:

  • konkurs jest skierowany do polskich zespołów badawczych, które wspólnie z zespołami chińskimi wystąpią z wnioskiem o finansowanie projektu badawczego;
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania podstawowe;
  • wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań przez polskie zespoły badawcze w ramach polsko-chińskich projektów badawczych w konkursie SHENG 4 wynosi 46 mln PLN;
  • harmonogram konkursu:
    • wniosek krajowy do NCN należy złożyć do 17.03.2025 r., godz. 16:00 CET za pośrednictwem systemu OSF;
    • wnioskodawca chiński składa w terminie do dnia 17.03.2025 r., do godz. 16:00 CST komplet dokumentów w systemie https://grants.nsfc.gov.cn/egrantweb/;
    • wyniki konkursu: listopad 2025 r.;
  • szczegółowe informacje o konkursie;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć najpóźniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Najważniejsze informacje o konkursie znajdują się na stronie Centrum Zarządzania Projektami. Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: pm.czp@pg.edu.pl. 

Nabór wniosków: Ścieżka SMART dla projektów realizowanych w konsorcjach

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło drugi konkurs Ścieżka SMART dla projektów realizowanych w konsorcjach w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki.

Konkurs Ścieżka SMART skierowany jest do konsorcjów, planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu:

  • prac B+R,
  • wdrożeń innowacji,
  • rozwoju infrastruktury B+R,
  • internacjonalizacji,
  • rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem,
  • cyfryzacji
  • zazieleniania działalności przedsiębiorstw.

W ramach modułu B+R dofinansowanie można otrzymać na badania przemysłowe i/lub eksperymentalne prace rozwojowe, których efektem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania (nowego lub znacząco ulepszonego produktu, usługi lub technologii) możliwego do wdrożenia. W przypadku realizacji projektu przez konsorcjum, w skład którego wchodzi duże przedsiębiorstwo lub organizacja badawcza wniosek o dofinansowanie obowiązkowo musi obejmować moduł B+R.

Projekt dofinansowany w naborze musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację (KIS).

Nabór dedykowany jest dla konsorcjów, składających się z:

  • dużych przedsiębiorstw lub
  • dużych przedsiębiorstw i MŚP lub
  • wyłącznie MŚP lub
  • dużych przedsiębiorstw i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
  • MŚP i organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych lub
  • dużych przedsiębiorstw i MŚP oraz organizacji badawczych lub organizacji pozarządowych.

Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo. Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie partnerami w konsorcjum. Organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.

Wybór konsorcjantów musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, natomiast umowa konsorcjum powinna być zawarta najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.

Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych modułu B+R: 3 mln zł (w przypadku realizowania zarówno modułu B+R, jaki i Wdrożenie innowacji limit 3 mln zł odnosi się do jednego, wybranego modułu).
Koszty kwalifikowalne modułu B+R muszą stanowić co najmniej 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Łączna kwota wnioskowanego dofinansowania nie może przekroczyć 150 mln zł łącznie na cały projekt.

Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej.

Finansowanie nie obejmuje badań podstawowych.

Nabór wniosków: 10.01–28.03.2025 r. (do godz. 16:00)*

* NCBR zastrzega, że termin składania wniosków może zostać skrócony, gdy wartość dofinansowania w złożonych wnioskach przekroczy 200% budżetu naboru. 

Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie konkursu.

Osoby do kontaktu z Centrum Zarządzania Projektami: Anna FrejAleksandra Meksuła.

Neuron Cofund 2 (V konkurs 2025)

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło V międzynarodowy konkurs w ramach programu Neuron Cofund 2 pt. „Interdisciplinary Approaches to the Neuroscience of Pain”. Program Neuron Cofund 2 angażuje 25 instytucji z 22 państw, by stworzyć warunki dla rozwoju współpracy, korzystnej wymiany wiedzy i doświadczeń oraz integracji źródeł finansowania badań w obszarze neurobiologii, neurologii i psychiatrii w krajach partnerskich.

Warunki aplikowania:

  • o finansowanie projektów mogą starać się organizacje badawcze, mikro/małe/średnie/duże przedsiębiorstwa, grupy podmiotów;
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania przemysłowe i prace rozwojowe;
  • maksymalny poziom dofinansowania wynosi 300 tys. EUR, gdy w projekcie uczestniczy jeden partner z Polski lub 400 tys. EUR, gdy w projekcie uczestniczy dwóch partnerów z Polski;
  • konkurs jest dwuetapowy:
    • termin składania wniosków wstępnych: 6.03.2025 r. 14:00 CET,
    • termin składania wniosków pełnych: czerwiec 2025 r.,
    • wyniki konkursu i publikacja listy rankingowej: październik/listopad 2025 r.,
  • wnioskodawcy, których wniosek znajdzie się na międzynarodowej liście projektów rekomendowanych do finansowania, zostaną poproszeni przez NCBR o przygotowanie krajowego wniosku o dofinansowanie;
  • szczegółowe informacje o konkursie: NCBiR, Centrum Zarządzania Projektami;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Kontakt w CZP: pm.czp@pg.edu.pl

Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Chemicznym

Dn. 17.01.2025 r. o godz. 13.15 w Audytorium 1.4 (Chemia C) Wydziału Chemicznego PG odbędzie się w trybie hybrydowym obrona pracy doktorskiej mgr inż. Natalii Łozińskiej pt. „Effect of bile salts and their conjugation on the process of lipolysis”. Promotorem pracy jest dr hab. Christian Jungnickel, prof. PG.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w obronie w formie zdalnej proszone są o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: urszula.kampowska@pg.edu.pl do 10.01.2025.

Awanse naukowe

Habilitacje

Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk inżynieryjno-technicznych:
dr hab. inż. Marcin Łapiński, prof. PG (WFTiMS)

Kształcenie i dydaktyka

Energetyka jądrowa na WIMiO – pierwsze takie studia w Polsce północnej

W styczniu br. rozpocznie się rekrutacja na studia II stopnia na kierunku energetyka jądrowa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Studenci zostaną przygotowani do projektowania i eksploatowania systemów energetycznych opartych na technologiach jądrowych. Nowoczesny kierunek został stworzony z myślą o przyszłych specjalistach w dziedzinie zaawansowanych technologii energetycznych.

Na kierunku zostanie uruchomiona specjalność Systemy i eksploatacja elektrowni jądrowych, kształcąca studentów w zakresie maszyn i urządzeń elektrowni oraz procesów cieplno-przepływowych w nich zachodzących. Studenci dowiedzą się też więcej na temat eksploatacji obiektów jądrowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa jądrowego, cyklu życia i racjonalnego zużycia energii.

Dodatkowo, w kontekście budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w województwie pomorskim, Politechnika Gdańska ma wyjątkową szansę na współpracę z inwestorami i instytucjami działającymi w tym sektorze.

Absolwenci będą specjalistami w zakresie projektowania, analizy i optymalizacji systemów energetycznych opartych na technologii jądrowej, z wykorzystaniem nowoczesnych technik informatycznych, takich jak symulacje i modelowanie komputerowe. Będą mogli podjąć pracę jako specjaliści w instytucjach, firmach i biurach projektowych związanych z obszarem energetyki jądrowej, jako pracownicy instytucji o profilu badawczym, a w przyszłości jako pracownicy elektrowni jądrowych.

Zajęcia będą prowadzone przez specjalistów z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (WIMiO), głównie pracowników Instytutu Energii, przy wsparciu kadry z Wydziału Elektrotechniki i Automatyki (WEiA) oraz Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej (WFTiMS).

Kierunek energetyka jądrowa jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego z projektu pt. „Studia 5.0. Programy studiów dla kluczowych branż przemysłu krajowego” (umowa nr FERS.01.05-IP.08-0027/23-00).

Rozpoczęcie realizacji projektu „Inżynier 5.0 – kształcenie na potrzeby gospodarki”

Dnia 9.01.2025 r. w Sali Senatu PG odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie realizacji projektu „Inżynier 5.0 – kształcenie na potrzeby gospodarki”.

Politechnika Gdańska uzyskała blisko 25,5 mln zł dofinansowania na realizację działań, których celem jest dostosowanie oferty kształcenia PG do potrzeb gospodarki i rynku pracy oraz na rzecz zielonej i cyfrowej transformacji poprzez realizację kompleksowego projektu obejmującego:

  • Zadania: 1–14 – Utworzenie lub modyfikacja ww. kierunków kształcenia wraz z działaniami skierowanymi do studentów tych kierunków;
  • Zadania 15–16 – W celu ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki np.: zajęcia wyrównawcze, opracowanie pakietu informacyjnego;
  • Zadania 17–18 – Rozwój kompetencji kadry zaangażowanej w realizację procesu kształcenia na tworzonych/modyfikowanych kierunkach studiów Politechniki Gdańskiej.

Cele projektu:

  1. Utworzenie we współpracy z pracodawcami nowych kierunków studiów II st.: Infobiochem
  2. Modyfikacja we współpracy z pracodawcami kierunków studiów:
  • Technologie wodorowe i elektromobilność I st.
  • Nanotechnologia I st.
  • Inżynieria biomedyczna I i II st.
  • Automatyka, cybernetyka i robotyka I st.
  • Elektronika i telekomunikacja I i II st.
  • Mechanika i budowa maszyn II st.
  • Transport i logistyka II st.
  • Zarządzanie inżynierskie I st.
  • Zarządzanie II st.
  • Architektura II st.
  • Gospodarka przestrzenna I st.
  1. Podniesienie kompetencji studentów (staże, wizyty studyjne, zajęcia prowadzone przez praktyków, szkolenia).
  2. Zajęcia wyrównawcze dla studentów (zajęcia z fizyki ŁATWIZNA oraz tematyki szczegółowo dot. danego kierunku studiów).
  3. Działania zmierzające do rekrutacji świadomych kandydatów – pakiet Informacyjny dla studentów.
  4. Rozwój kompetencji na Politechnice Gdańskiej (szkolenia, wizyty studyjne) dot. kompetencji cyfrowych (związanych z modyfikowanymi kier. studiów), rozwoju świadomości i umiejętności na rzecz zielonej transformacji (związanych z modyfikowanymi kier. studiów), przedsiębiorczości i komercjalizacji efektów badań naukowych.

Grupę docelową stanowi 775 studentów (301 kobiet i 474 mężczyzn) kierunków objętych wsparciem oraz 214 nauczycieli (80 kobiet i 134 mężczyzn) zaangażowanych w modyfikację ww. kierunków. Głównym rezultatem projektu będzie nabycie/podniesienie kompetencji/kwalifikacji przez 693 osób uczestniczących w kształceniu na poziomie wyższym (nauczycieli i studentów).

Okres realizacji projektu: 1.10.2024 r. – 30.06.2029 r.

Kierownik projektu: dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG

Wartość projektu: 26 200 029,85 zł

Kwota dofinansowania: 25 412 439,80 zł

Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 1 Umiejętności, Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027.

Wniosek o dofinansowanie przygotowali pracownicy Centrum Analiz Strategicznych i Biura Projektów Strategicznych. 

„Spółka Technologiczna” – nowy rodzaj projektu w ramach międzywydziałowego przedmiotu

Dn. 10.01.2025 r. odbyło się spotkanie koordynatorów wydziałowych oraz katedralnych z dr. inż. Krzysztofem Nowickim, prof. PG, pełnomocnikiem rektora ds. zespołowego projektu badawczego oraz prorektorem ds. kształcenia, dr. hab. inż. Mariuszem Kaczmarkiem, prof. PG, poświęcone omówieniu form i zasad prowadzenia międzyuczelnianego przedmiotu „Zespołowe Projekty Badawcze” (ZPB).

Tegoroczna edycja przedmiotu wprowadza nowość – udział wszystkich wydziałów Politechniki Gdańskiej oraz możliwość realizacji projektów w nowej formie, pod nazwą „Spółka Technologiczna”.

„Spółka Technologiczna” to innowacyjny model, w którym studenci pracują nad rozwijaniem pomysłów pracowników uczelni, posiadających potencjał biznesowy. Celem projektu, w przypadku pozytywnej weryfikacji tego potencjału, jest założenie przez grupę studentów wraz z opiekunem merytorycznym spółki technologicznej oraz dalszy rozwój pomysłu w realiach rynkowych.

Więcej informacji o ZPB oraz zasadach zgłaszania pomysłów dostępnych jest na stronie ZPB. Zainteresowani prezentacją szczegółową nt. ścieżki „Spółka Technologiczna” proszeni są o przesłanie prośby o jej udostępnienie na adres: startup@pg.edu.pl.

Uroczyste zakończenie studiów inżynierskich na kierunku Geodezja i Kartografia

Fot. i tekst: Katedra Geodezji

Dnia 11.12.2024 r. na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG odbyło się uroczyste zakończenie studiów inżynierskich na kierunku Geodezja i Kartografia. Wydarzenie zgromadziło władze WILiŚ: dziekan prof. dr hab. inż. Ewę Wojciechowską, prodziekana ds. kształcenia dr. inż. Rafała Ossowskiego, prof. PG, kierownik Katedry Geodezji dr inż. arch. Dominikę Wróblewską, prof. PG, absolwentów i ich bliskich.

Uroczystość została uświetniona występami artystycznymi w wykonaniu Zuzanny Kowalczyk (wokal), Kamili Łagi (flet) oraz Mateusza Sypniewskiego (gitara).

Zdjęcia z uroczystości znajdują się na stronie Katedry Geodezji.

Innowacje i przedsiębiorczość

Nabór wniosków: Projekt PRIME – wsparcie komercjalizacji nauk

Fundacja na rzecz Nauki Polskiej ogłasza pierwszy nabór wniosków do Projektu PRIME, który finansowany jest z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).

Projekt PRIME skierowany jest do naukowców pracujących w polskich organizacjach badawczych, którzy, tworząc zespoły projektowe, chcą zweryfikować potencjał rynkowy wyników swoich badań naukowych, a także opracować i wdrożyć najbardziej adekwatną ścieżkę ich komercjalizacji, w tym poprzez założenie spin-offu.

 Projekt grantowy PRIME będzie wspierał zespoły w:

  • rozwoju umiejętności współpracy, komercjalizacji i prowadzenia biznesu,
  • identyfikacji i weryfikacji potrzeb rynkowych oraz gotowości rynkowej przedmiotu komercjalizacji,
  • opracowaniu najbardziej adekwatnej ścieżki komercjalizacji oraz jej wdrożeniu,
  • powiększaniu sieci kontaktów branżowych i tworzeniu strategicznych partnerstw,
  • zakładaniu i prowadzeniu spin-off.

Projekt PRIME podzielony jest na trzy fazy:

  • I (6 miesięcy) – przeznaczona jest na podniesienie kompetencji członków zespołu i wstępną weryfikację rynkową określonego przedmiotu komercjalizacji;
  • II (12 miesięcy) – poświęcona jest głównie pogłębionej weryfikacji rynkowej rozwiązania, opracowaniu rozwoju produktu i strategii komercjalizacji oraz poszukiwaniu odbiorcy;
  • III (12 miesięcy) – dedykowana jest dla spółek typu spin-off, które zawiązały się jako efekt Fazy II. Spółki będą realizowały indywidualny plan rozwoju przedsiębiorstwa i produktu.

Pomiędzy fazą I i II następuje proces selekcji.

Dla kogo?

Wnioskodawcami do fazy I są organizacje badawcze w ramach których do projektu aplikują Zespoły projektowe złożone z:

  1. Lidera Naukowego pełniącego rolę głównego wykonawcy grantu – twórcę lub współtwórcę własności intelektualnej będącej podstawą przedmiotu komercjalizacji. Osoba ta jest głównym realizatorem wizji rozwoju produktu i komercjalizacji,
  2. Lidera Biznesowego – osoba wspierająca Lidera Naukowego w relacjach z rynkiem i walidację rynkową przedmiotu komercjalizacji,
  3. Opiekuna Transferu Technologii – osoba wspierająca Lidera Naukowego w opracowaniu strategii komercjalizacji i odpowiedzialna za rozwój i wdrożenie ścieżki ochrony własności intelektualnej.

O dotację w działaniu PRIME ubiegać się mogą badacze na każdym etapie kariery naukowej, również przed uzyskaniem stopnia naukowego.

Wnioskodawcami do fazy III są spółki założone jako efekt realizacji projektu wdrażające strategię komercjalizacji opracowaną przez zespół w ramach fazy I i II.

Uczestnicy projektu będą mogli skorzystać z bogatej oferty szkoleniowo-warsztatowej, Bootcampu realizowanego w Polsce i Wielkiej Brytanii, mentoringu biznesowego i doradztwa eksperckiego. W ramach projektu PRIME w fazie I i II można otrzymać finansowanie na pokrycie kosztów czasu pracy związanego z realizacją zadań w grancie (na podstawie godzinowej stawki jednostkowej) oraz kosztów delegacji (faza II). W fazie III można uzyskać wsparcie na realizację indywidualnego planu rozwoju produktu i spółki (pomoc de minimis).

Budżet naboru wniosków do fazy I i II: 6,5 mln PLN

Dofinansowanie grantu: do 313 904 PLN (w przypadku udziału zespołu w fazie I i II).

Termin naboru wniosków: 13.01–13.02.2025 do godz. 16.00.

Szczegółowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie konkursu.

Osoby do kontaktu z Centrum Zarządzania Projektami: Anna Frej, Aleksandra Meksuła

Umiędzynarodowienie

Nabór do programu OTWÓRZ SIĘ! ODWAŻ SIĘ!

Centrum Współpracy Międzynarodowej zaprasza pracowników, doktorantów i studentów do udziału w programie podnoszenia kompetencji międzykulturowych.

W ramach programu odbędą się:

  • spotkanie z filolożką – porozmawiamy o tym, dlaczego boimy się mówić po angielsku;
  • pokaz filmu „Green Book” – zdobywcy 3 Oscarów, w tym za najlepszy film 2018 roku;
  • dyskusje z udziałem gości specjalnych z Muzeum Emigracji w Gdyni, Nadbałtyckiego Centrum Kultury i Gdańskiego Centrum Równego Traktowania;
  • szkolenia z komunikacji inkluzywnej i etykiety w środowisku międzynarodowym.

Program OTWÓRZ SIĘ! ODWAŻ SIĘ! zostanie uruchomiony na początku lutego br.

CWM zachęca do zapisywania się na wydarzenia – liczba miejsc jest ograniczona.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej CWM.

Program podnoszenia kompetencji OTWÓRZ SIĘ! ODWAŻ SIĘ! jest częścią projektu „Umiędzynarodowienie Politechniki Gdańskiej: rozwój WELCOME SERVICES/promocja WELCOME CULTURE” nr BNP/WTP/2023/1/00169/U/00001 jest finansowany ze środków Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach programu Welcome to Poland. 

Nabór do programu Erasmus+ wstrzymany (dotyczy tylko szkoleń)

Centrum Współpracy Międzynarodowej informuje, że w związku z wykorzystaniem 70% środków przeznaczonych na wyjazdy szkoleniowe w ramach programu Erasmus+, nabór na tego rodzaju wyjazdy do Europy zostaje wstrzymany do końca stycznia 2025 r.

Rekrutacja zostanie wznowiona w lutym br. i będzie odbywać się w trybie konkursowym.

CWM przypomina jednocześnie, że nabór na wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w ramach programu Erasmus+ nadal odbywa się w trybie ciągłym.

Informacja o wznowieniu naboru na wyjazdy szkoleniowe zostanie opublikowana na stronie internetowej https://pg.edu.pl/centrum-wspolpracy-miedzynarodowej.

Politechnika Gdańska w mediach

Unikatowa oferta studiów, zielone miasta, cenne starodruki

 
Prawie 600 wzmianek na temat Politechniki Gdańskiej ukazało się w mediach w dniach 7-12 stycznia.

PG będzie kształcić kadry pod elektrownię jądrową

Energetyka jądrowa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa – pierwszy taki kierunek studiów w północnej Polsce.

Trojmiasto.pl Polska-morska.pl

Studiuj i pracuj. Nowa formuła studiów na PG

Na kierunku Naval Architecture and Offshore Structures (studia prowadzone w języku angielskim) na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa wprowadzona zostanie nowa, unikatowa formuła studiów drugiego stopnia oferująca dwie ścieżki rozwoju: studiuj i pracuj albo studiuj lub badaj i wyjeżdżaj na wymiany. 

płyń POD PRĄD

Inicjatywa na rzecz zielonych miast odpornych na zmiany klimatu

Gdańsk dołączył do europejskiej inicjatywy na rzecz zielonych miast. W ramach projektu ClimaGen Gdańsk wraz z Politechniką Gdańską i Stowarzyszeniem Inicjatywa Miasto skupi się na rewitalizacji obszarów Młodego Miasta oraz części Starego Miasta. 

Gdansk.pl Dziennik Bałtycki Radio Eska

Jakie skarby kryją się w bibliotecznym archiwum PG?

Przewodniczkami po bibliotecznym „skarbcu” Politechniki Gdańskiej w audycji „Tajemnice Pomorza” oprowadzały dr Anna Dąbrowska, dyrektor Biblioteki PG oraz kustoszki Anna Sobolewska i Kamila Kokot-Kanikuła.

Radio Gdańsk Gdansk.pl

Rozmowa z absolwentem

Architektura to sztuka kompromisów, jednak zawsze oparta na zasadach i głębokim szacunku do przestrzeni – mówi Kamil Domachowski, absolwent Politechniki Gdańskiej, laureat nagrody „Europe 40 Under 40” przyznawanej przez The Chicago Athenaeum Museum oraz The European Centre of Architecture w rozmowie dla magazynu „Design Alive”

Design Alive

Warsztaty i szkolenia

ERC4PG: Seminarium „Droga do sukcesu w ERC” oraz warsztaty praktyczne

Centrum Zarządzania Projektami zaprasza na seminarium pt. „Droga do sukcesu w ERC” połączone z dwudniowymi warsztatami stacjonarnymi z przygotowania wniosku projektowego w ERC.

Informacje dla uczestników:

  • termin: 29–30.01.2025 r.;
  • miejsce: Sala kreatywna w budynku Hydromechaniki PG;
  • formularz rejestracyjny;
  • program;
  • tematyka: zasady konkursów, wymogi formalne oraz aspekty praktyczne, tj. przygotowanie części administracyjnej wniosku oraz budżetu w konkursie ERC;
  • prelegenci: eksperci oceniający wnioski projektowe w programie Horyzont Europa, w tym wnioski do ERC;
  • prowadzenie warsztatów: Katarzyna Kubica-Oroń – ekspertka Krajowego Punktu Kontaktowego PB UE;
  • kontakt: pm.czp@pg.edu.pl.

Szkolenie online „Podstawy zarządzania projektami”

Centrum Zarządzania Projektami PG zaprasza pracowników PG na dwudniowe szkolenie online pn. „Podstawy zarządzania projektami” organizowane w dn. 6–7.02.2025 r. w godz. 9.00–14.00, na platformie Teams.

Szkolenie poprowadzi mgr Dorota Pec z Centrum Zarządzania Projektami PG.

Na szkolenie obowiązuje wcześniejsza rejestracja. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które przejdą pomyślnie rejestrację otrzymają link do spotkania drogą mailową.

Kontakt w sprawie szkoleń: szkolenia.czp@pg.edu.pl.

Warsztaty DE\KON – Dekonstrukcja wyzwań \ Konstrukcja rozwiązań

Gdańsk Tech Startup School (GTS2) zaprasza pracowników PG do udziału w warsztatach DE\KON (Dekonstrukcja wyzwań/Konstrukcja rozwiązań). Jest to forma współpracy, w ramach której osoby mierzące się z określonymi wyzwaniami lub problemami na uczelni będą miały okazję wspólnie opracować ich rozwiązania.

Warsztaty poprowadzi doświadczony moderator, specjalizujący się w metodyce Design Thinking. Praca będzie odbywała się przy stolikach tematycznych, które uczestnicy wybiorą zgodnie ze swoim obszarem kompetencji i zainteresowań.

Informacje dla uczestników:

  • warsztaty odbędą się w 2 sesjach: 28.01.2025, godz. 9:15, 4.02.2025, godz. 9:15;
  • miejsce warsztatów zostanie podane po zamknięciu zgłoszeń;
  • formularz zgłoszeniowy;
  • kontakt do organizatorów: startup@pg.edu.pl;
  • dodatkowe informacje o warsztatach – strona GTS2

Zimowy maraton szkoleniowy dla nauczycieli

W dn. 31.01–21.02.2025 Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza nauczycieli akademickich do udziału w zimowym maratonie szkoleniowym. W ofercie znajduje się 20 szkoleń warsztatowych z 15 tematów, m.in.:

  • sztuczna inteligencja,
  • neuronaukowe podstawy uczenia się,
  • wystąpienia publiczne,
  • wspieranie studentów w nastawieniu na rozwój,
  • Office365,
  • Genially, Canva,
  • praca ze studentem w kryzysie,
  • praca z grupa wielokulturową,
  • przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu,
  • H5P,
  • narzędzia do interakcji na wykładzie,
  • team building,
  • praca zespołowa,
  • zarządzanie sobą w czasie.

Szkolenia odbywają się w sali szkoleniowej 205 w Gmachu Głównym, obowiązują zapisy.

Więcej informacji na stronie: https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane.

 

Zarządzenia i pisma okólne

PISMO OKÓLNE KANCLERZA PG nr 6/2024 z 19.12.2024 r. w sprawie: zasad postępowania w przypadku wystąpienia niepokojącego zdarzenia lub zachowania na terenie Politechniki Gdańskiej

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 58/2024 z 17.12.2024 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu programu Mastering Doctoral Supervision

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 59/2024 z 18.12.2024 r. w sprawie: wprowadzenia zmian do Zarządzenia Rektora Politechniki Gdańskiej nr 40/2022 z 23 maja 2022 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu programu VENTUS-HYDROGENII-REDIVIVUS

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 1/2025 z 7.01.2025 r. w sprawie: utworzenia Biura ENHANCE

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 2/2025 z 7.01.2025 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu programu WOLFRAMIUM SUPPORTING PROJECTS APPLICATION

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 75/2024 z 19.12.2024 r. w sprawie: powołania Zespołu Think Tank „IMPAKT PG”

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 76/2024 z 19.12.2024 r. w sprawie: uchylenia Regulaminu Komisji Rektorskiej ds. Etyki Badań Naukowych z Udziałem Człowieka

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 77/2024 z 19.12.2024 r. w sprawie: zasad postępowania w przypadku powstania strat w majątku uczelni

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 1/2025 z 7.01.2025 r. w sprawie: zmian w składzie Komisji Oceniających w programach: FRANCIUM SUPPORTING OUTSTANDING DOCTORAL CANDIDATES i POLONIUM INTERNATIONAL DOCTORAL FELLOWSHIPS

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 2/2025 z 8.01.2025 r. w sprawie: zmiany nazwy Komisji ds. Wdrożenia Planu Równości Płci

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 3/2025 z 9.01.2025 r. w sprawie: zmiany w składzie rady dyscypliny naukowej Architektura i urbanistyka powołanej Pismem okólnym Rektora PG nr 16/2024 z 11 kwietnia 2024 r. na kadencję 2024–2028

Komunikaty

Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (grudzień 2024)

Podsumowanie zmian wprowadzonych przez Centrum Usług Informatycznych w grudniu 2024 r. w systemach informatycznych PG:

  • Rekrutacja i zapisy – w szczegółach sprawy KPA wybranego kandydata (Rekrutacja i zapisy → Komisja rekrutacyjna → Dokumenty KPA → szczegóły sprawy wybranego kandydata) dodano link z numerem deklaracji (po kliknięciu w link system wyświetla widok szczegółowy deklaracji kandydata).
  • Rezerwacje – dodano weryfikację przy usuwaniu wirtualnych grup dziekańskich. Usunięcie wirtualnej grupy dziekańskiej będzie niemożliwe, jeśli są do niej przypisane zajęcia. Aby usunąć taką grupę, należy najpierw odpiąć przypisane zajęcia.
  • Portal Zgłoszeń – udostępniono dedykowany proces obsługi zgłoszeń dla Excento: https://gdansktech.atlassian.net/servicedesk/customer/portal/113. Ułatwi to składanie wniosków do spółki celowej poprzez formularze dostępne w trzech kategoriach:
    • współpraca z biznesem (badania zlecone, prace B+R, agendy badawcze, ekspertyzy, akredytacje żywności, szkolenia);
    • komercjalizacja pośrednia (spin-off) i projekty realizowane na PG (założenie spółki spin-off, Inkubator Rozwoju);
    • ProtoLab (wnioski o dostęp, zgłoszenia awarii, wnioski o szkolenie).
  • Stypendia i Domy Studenckie – wprowadzono nowe treści wiadomości mailowych dla wniosków o stypendia i domy studenckie.
  • Aplikacja Krótkie linki – dodano nowe domeny do konfiguracji aplikacji: gdansktech.atlassian.net, pgedupl.sharepoint.com, office.com, office365.com. Instrukcja korzystania z aplikacji znajduje się na stronie Pomoc PG.

Kompletna lista nowych funkcji i poprawek została opublikowana na stronie CUI.

W przypadku pytań lub problemów z usługami IT należy kontaktować się z Helpdeskiem CUI poprzez system zgłoszeń lub telefonicznie (58 348 63 37). 

Zmiana przepisów kancelaryjno-archiwalnych

Centrum Obiegu Dokumentów informuje, że od 1.01.2025 r. nastąpiła aktualizacja przepisów kancelaryjno-archiwalnych, które zostały wydane Zarządzeniem Rektora nr 54/2024 z 11 grudnia 2024 r. Szczegółowe informacje o wprowadzonych zmianach znajdują się na stronie internetowej COD w Aktualnościach.

Naukowe ciekawostki w SKM

Z końcem grudnia 2024 r. zakończyła się pierwsza faza kampanii posterowej w wagonach SKM, której celem było przybliżenie mieszkańcom Trójmiasta i turystom badań prowadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.  

Przez cały grudzień ub.r. pasażerowie SKM – w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa” realizowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którego celem jest wspieranie inicjatyw popularyzujących naukę oraz ukazujących jej praktyczne zastosowanie w życiu codziennym – mieli okazję zapoznać się z naukowymi ciekawostkami, które w przystępny sposób prezentowały osiągnięcia badawcze naukowców z WILiŚ.

Od stycznia 2025 r. w wagonach SKM można już oglądać kolejne plakaty (z kodami QR odsyłającymi do materiałów multimedialnych), które prezentują nowe fascynujące badania prowadzone przez naukowców z WILiŚ.

Kalendarium

16 stycznia 09.00–15.00
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Active learning na wykładach

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Active learning na wykładach”.
20 stycznia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
22 stycznia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
22 stycznia 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej
23 stycznia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
23 stycznia 13.00–16.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
27 stycznia 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Szkolenie – platforma eNauczanie PG

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Jak tworzyć angażujące i interaktywne kursy na platformie eNauczanie PG?”.
29 stycznia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

AI w dydaktyce akademickiej

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „AI w dydaktyce akademickiej”.
29 stycznia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
30 stycznia 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Nagrywanie wykładów wideo i podkastów (16 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza szkolenie „Nagrywanie wykładów wideo i podkastów” (16 h).
31 stycznia 09.00–14.00
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Kurs „Tutoring akademicki” (24 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na Kurs „Tutoring akademicki” (grupa 2)
21 marca 09.00–15.00

Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej

Ogólnopolski Dzień Otwarty na Politechnice Gdańskiej skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Jego celem jest prezentacja oferty studiów na PG.