Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej na PG na rok akademicki 2025/2026

W związku z Zarządzeniem Rektora PG nr 21/2025 z dnia 19.03.2025 r. w sprawie ogłoszenia rekrutacji standardowej i specjalnej do Szkoły Doktorskiej na Politechnice Gdańskiej na rok akademicki 2025/2026, informujemy o rozpoczynającym się naborze. Rekrutacja prowadzona jest wspólnie z Instytutem Maszyn Przepływowych PAN i Instytutem Budownictwa Wodnego PAN, zgodnie z Zasadami rekrutacji przyjętymi Uchwałą Senatu PG nr 31/2024/XXVI z dnia 13.11.2024 r.:
- rekrutacja standardowa – otwarta dla wszystkich kandydatów (w ramach puli miejsc), rozpocznie się 18.04.2025 r. (piątek), a przyjmowanie aplikacji potrwa do 7.05.2025 r. (środa) do godz. 9:00;
- rekrutacja specjalna jest zamknięta i przeznaczona wyłącznie dla laureatów otwartych konkursów w projektach badawczych, w których przewidziano środki na stypendia doktoranckie. Wnioski o jej uruchomienie mogą być składane na bieżąco, maksymalnie do 13.02.2026 r., a terminy naboru ustalane są indywidualnie. Kandydaci przyjęci w rekrutacji specjalnej nie są wliczani do limitu miejsc rekrutacji standardowej.
Więcej informacji podano na stronie Szkoły Doktorskiej: PL / EN.
Zachęcamy wszystkich pracowników do podzielenia się tą informacją ze studentami ostatniego roku studiów magisterskich.
Nabór wniosków w Programie NAWA – Naukowcy w potrzebie
Celem Programu jest zapewnienie kontynuacji kariery naukowej naukowcom z zagranicy posiadającym decyzję Szefa Urzędu ds. Cudzoziemców o udzieleniu jednej z form ochrony międzynarodowej wydaną na podstawie Ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r. poz. 223), posiadającym co najmniej stopień naukowy doktora, narażonym w kraju pochodzenia na ryzyko prześladowania, przemocy lub dyskryminacji, w szczególności ze względu na rasę, płeć, wyznanie, poglądy polityczne lub przynależność do określonych grup społecznych, a także zagrożonym aktywnym konfliktem zbrojnym, katastrofą naturalną, łamaniem praw człowieka lub brakiem wolności naukowej.
Program zapewnia finansowanie wynagrodzenia naukowców zatrudnionych na pełen etat w polskich uczelniach, instytutach naukowych lub instytutach badawczych.
Program pomoże stworzyć stabilne warunki zatrudnienia w Polsce dla naukowców w potrzebie, umożliwi kontynuację działalności badawczej lub akademickiej w bezpiecznym środowisku.
W ramach Programu uprawnione są działania umożliwiające kontynuację kariery naukowej naukowcom z zagranicy, polegające na:
1) prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych;
2) pozyskaniu materiałów do pracy naukowej lub publikacji;
3) odbyciu stażu podoktorskiego;
oraz dodatkowo – tylko jako uzupełnienie do powyższych celów – inne formy aktywności naukowej lub akademickiej, w tym prowadzenie zajęć dydaktycznych.
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym do 15.12.2025 r. godz. 15:00. Aplikować można wyłącznie poprzez system teleinformatyczny NAWA.
Więcej informacji znajduje się na stronie NAWA.
Zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć najpóźniej 14 dni roboczych przed złożeniem do podpisu wniosku o dofinansowanie.
Osoby do kontaktu w Centrum Zarządzania Projektami: Anna Wnuk, Magdalena Drywa.
Spotkanie informacyjne dotyczące konkursu FIRST TEAM FENG
Fundacja na rzecz Nauki Polskiej zaprasza potencjalnych wnioskodawców na spotkanie informacyjne w formule online na temat działania FIRST TEAM (nabór nr 1/2025), finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG).
Informacje dla uczestników spotkania:
- data: 29.04.2025 r. w godz. 11.00–12.30;
- formularz rejestracyjny;
- spotkanie będzie prowadzone w języku polskim;
- program:
- przedstawienie głównych założeń działania FIRST TEAM;
- realizacja projektu we współpracy z zagranicznym partnerem naukowym i krajowym partnerem gospodarczym;
- kryteria obligatoryjne i rankingujące;
- zasady finansowania działania FIRST TEAM;
- omówienie dokumentacji konkursowej i sposobu składania wniosków w działaniu FIRST TEAM.
Działanie FIRST TEAM FENG umożliwia zdobycie finansowania na założenie zespołu badawczego i prowadzenie w Polsce innowacyjnych badań z potencjałem aplikacyjnym. Jest ono skierowane do młodych naukowców z całego świata (obrona doktoratu nie później niż 2 lata i nie wcześniej niż 9 lat przed datą złożenia wniosku), którzy chcą realizować w Polsce swoje projekty badawcze. Projekt może otrzymać finansowanie w wys. do 4 mln zł do 2029 r.
Nabór nr 1/2025 będzie prowadzony w dn. 24.04–30.05.2025 r.
XIII konkurs polsko-tajwański
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza konkurs na dwustronne projekty badawcze w ramach XIII konkursu polsko-tajwańskiego. Konkurs skierowany jest do organizacji badawczych i innowacyjnych przedsiębiorstw z Polski i Tajwanu, które mają możliwość uzyskania w konkursie dofinansowania na aplikacyjne projekty badawcze trwające maksymalnie trzy lata.
Nabór wniosków podzielony jest na dwie ścieżki. W zależności od ścieżki dofinansowanie może być przeznaczone na następujące rodzaje badań:
- 1: badania podstawowe, badania przemysłowe, prace rozwojowe;
- 2: badania przemysłowe, prace rozwojowe.
Zakres tematyczny: neurobiologia, technologie efektywności energetycznej, w tym klimatyzacja, chłodnictwo, technologie energii cieplnej, nauka o materiałach i inżynieria materiałowa, inteligentne pojazdy (w tym AI i elektromobilność), technologia kwantowa i cyberbezpieczeństwo, badania lotnicze i kosmiczne i półprzewodniki.
Budżet po polskiej stronie wynosi łącznie 1,4 mln euro na obie ścieżki.
Wysokość dofinansowania jest uzależniona od wybranej ścieżki.
Harmonogram konkursu:
- rozpoczęcie naboru wniosków: 14.04.2025 r.
- zakończenie naboru wniosków: 9.06.2025 r.
- wyniki konkursu: publikacja ostatecznej listy rankingowej: grudzień 2025 r.
- publikacja listy rankingowej: wrzesień/październik 2025 r.
Wnioskodawcy po polskiej stronie składają wnioski na skrzynkę e-mail: tajwan@ncbr.gov.pl zgodnie z informacjami podanymi w dokumentacji konkursowej.
Szczegółowe informacje o konkursie.
Zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.
Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: pm.czp@pg.edu.pl.
Awanse naukowe
Tytuły naukowe
Tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych:
prof. dr hab. inż. Adrian Bekasiewicz (WETI)
prof. dr hab. inż. Arkadiusz Żak (WEiA)
Habilitacje
Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk inżynieryjno-technicznych::
dr hab. inż. Roland Ryndzionek, prof. PG (WEiA)