Prof. Ryszard Szubartowski. Fot. Jerzy Kwiatkowski/PG
Odbywająca się na PG konferencja „Edukacja STEM - między nauką, relacjami i wyzwaniami systemowymi” zgromadziła nauczycieli, edukatorów i przedstawicieli instytucji edukacyjnych z całego województwa pomorskiego. Wydarzenie odbyło się 18 listopada na Dziedzińcu Heweliusza.
Konferencję, z ramienia władz uczelni, otworzył prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia. Prorektor podkreślił znaczenie współpracy uczelni i środowiska nauczycielskiego. W otwarciu spotkania udział wzięli również prof. Jacek Gębicki, dziekan Wydziału Chemicznego, a także prof. Justyna Płotka-Wasylka, prodziekan Wydziału Chemicznego ds. nauki oraz Oliwia Wołosiuk z Wydziału Chemicznego.
Pierwszy panel dyskusyjny poprowadził prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej w latach 2002–2008. W rozmowie udział wzięli trzej byli ministrowie edukacji: prof. Edmund Wittbrodt, Wojciech Książek oraz Franciszek Potulski – osoby które miały realny wpływ na kształt polskiej edukacji, tworzyły reformy, prowadziły resort edukacji i obserwowały, jak wygląda funkcjonowanie systemu z różnych perspektyw: państwa, uczelni, samorządu i szkół.
W drugiej debacie, również poprowadzonej przez prof. Rachonia, uczestniczyły: Teresa Szakiel z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Ewa Furche z Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli. Rozmowa koncentrowała się na tym, jak realnie poprawiać edukację dzięki współpracy samorządów, szkół, regionu i państwa.
Kolejny panel, moderowany przez prof. Sebastiana Demkowicza, stanowił jeden z najważniejszych punktów konferencji. Prof. Małgorzata Kostrzewska, dr Justyna Gromadzka i dr Agnieszka Kopacz podzieliły się swoim doświadczeniem i konkretnymi wskazówkami dotyczącymi innowacji w nauczaniu, motywacji uczniów oraz włączania kompetencji społecznych i obywatelskich, do praktyki szkolnej.
Wyjątkowym punktem programu było wystąpienie prof. Ryszarda Szubartowskiego, twórcy autorskiej metody kształcenia uczniów zdolnych i mentora wielu olimpijczyków. Jego energiczny, inspirujący wykład wzbudził zainteresowanie uczestników, szczególnie w zakresie pracy z uczniami o wysokim potencjale i budowania motywacji wewnętrznej.
W kolejnym panelu Ewa Ludwikowska z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku opowiedziała o aktualnych statystykach, problemach i zmianach w maturach z nauk ścisłych.
Konferencję zamknął panel moderowany przez prof. Justynę Płotkę-Wasylkę, poświęcony wypaleniu zawodowemu i dobrostanowi nauczycieli. Dr Anna Burkiewicz-Kierzkowska, Barbara Peplińska i Marta Młyńska przedstawiły diagnozę problemu oraz praktyczne techniki radzenia sobie z przeciążeniem, stresem i brakiem równowagi.
Podczas konferencji powstawały na żywo notatki wizualne, tworzone przez profesjonalną ilustratorkę – Karolinę Adamczyk. Dzięki nim każda prelekcja została uchwycona w formie przejrzystych, graficznych podsumowań, które uczestnicy otrzymają po wydarzeniu.
Konferencję zamknął prodziekan Wydziału Chemicznego ds. współpracy i rozwoju – dr hab. Maciej Sienkiewicz, podkreślając potrzebę dalszej współpracy między szkołami, a uczelniami.
Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.
Zobacz pełną galerię zdjęć