Nr 380/30 października 2025

Z życia uczelni

PG zacieśnia współpracę z turecką Bursa Technical University

Na zdjęciu: prof. dr Naci Çağlar, rektor BTU oraz prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. Fot. Łukasz Głowala/PG

 

Dn. 24.10.2025 r. na Politechnice Gdańskiej odbyło się spotkanie przedstawicieli Politechniki Technicznej w Bursie (Bursa Technical University – BTU) w Turcji z władzami naszej uczelni. Wizyta była efektem kontaktów nawiązanych podczas I Forum Rektorów Uczelni Polskich i Tureckich, które otworzyło nowe możliwości współpracy pomiędzy tymi dwoma krajami, zacieśniając więzi z ważnym partnerem w dziedzinie nauki, badań i szkolnictwa wyższego, jakim jest Turcja.

I Forum Rektorów Uczelni Polskich i Tureckich odbyło się we wrześniu w Ankarze. W wydarzeniu, poza przedstawicielami władz uczelni z całego kraju, udział wziął minister nauki i szkolnictwa wyższego Marcin Kulasek. Miesiąc po tamtym wydarzeniu Politechnika Gdańska miała możliwość gościć delegację z Bursa Technical University. W wydarzeniu ze strony tureckiej udział wzięli rektor BTU prof. dr Naci Çağlar oraz prorektorzy: prof. dr Sinan Uyanık i prof. dr Barış Tamer Tonguç (Wydział Inżynierii i Nauk Przyrodniczych). Z kolei Politechnikę Gdańską reprezentowali rektor PG prof. Krzysztof Wilde, prorektor ds. współpracy prof. Józef Sienkiewicz, kierownik Centrum Współpracy Międzynarodowej Anna Modrzejewska oraz Maria Doerffer – instytucjonalna koordynatorka programu Erasmus+.

Podczas rozmów omówiono perspektywy współpracy w zakresie wymiany akademickiej studentów i pracowników naukowych, realizacji wspólnych projektów badawczych i publikacji, a także udziału w programach międzynarodowych, takich jak Erasmus+.
Szczególny nacisk położono na rozwój partnerstwa w obszarach inżynierii środowiskowej oraz nauk morskich – dziedzin kluczowych dla obu uczelni.

Spotkanie zakończyło się podpisaniem Memorandum of Understanding (Porozumienia o Współpracy), które stanowi formalny krok w kierunku długofalowej współpracy naukowej i dydaktycznej między Politechniką Gdańską a Politechniką Techniczną w Bursie. Pozwoli ono na umiędzynarodowienie badań naukowych oraz rozwój innowacyjnych projektów edukacyjnych, które przyczynią się do pogłębiania współpracy polsko-tureckiej w obszarze szkolnictwa wyższego.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

PG wśród czterech uczelni konsultujących nową strategię dla szkolnictwa wyższego

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaprezentowało główne założenia projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2035 r. Jak zapowiada MNiSW, projekt strategii będzie konsultowany ze społecznością akademicką podczas spotkań na czterech uczelniach, w tym na Politechnice Gdańskiej.

Projekt Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego 2025–2035 ma wyznaczać główne kierunki zmian – w duchu umacniania społecznej odpowiedzialności uczelni, podnoszenia jakości dydaktyki oraz budowania przyjaznego i innowacyjnego ekosystemu akademickiego w Polsce.

Proponowane instrumenty rozwoju mają być dopasowane do specyfiki poszczególnych uczelni i obejmują m.in.:

  • opracowanie przejrzystych standardów akredytacji,
  • wprowadzenie systemowych mechanizmów wsparcia dla młodej kadry i studentów,
  • zacieśnianie współpracy międzynarodowej.

Wszystkie cele mają być realizowane przez najbliższych 10 lat, z weryfikacją do końca 2027 r. i rewizją co 2 lata.

MNiSW planuje cztery spotkania informacyjne ze społecznością akademicką na: Politechnice Gdańskiej, Politechnice Poznańskiej, Uniwersytecie Śląskim i Szkole Głównej Handlowej.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej MNiSW.

Na Politechnice Gdańskiej upamiętniono rocznicę rewolucji węgierskiej

Wiązankę kwiatów składają prof. Krzysztof Wilde, rektor PG oraz prof. Edmund Wittbrodt, rektor uczelni w l. 1990–1996. Fot. Krzysztof Krzempek/PG

 

Węgierska rewolucja z 1956 r. była niezwykle ważnym momentem w historii tego kraju. W tych trudnych czasach węgierską społeczność wspierali m.in. gdańszczanie, w tym także pracownicy Politechniki Gdańskiej. Wydarzenia te upamiętnia tablica znajdująca się w Gmachu Głównym naszej uczelni. Dn. 23.10.2025 r. na PG odbyła się uroczystość upamiętniająca tamte wydarzenia.

W wydarzeniu udział wzięli rektor PG prof. Krzysztof Wilde, Konsul Generalny Węgier w Gdańsku Péter Nándor Kertész, prof. Edmund Wittbrodt – rektor PG w l. 1990–1996, przedstawiciele samorządu lokalnego, społeczności węgierskiej oraz wspólnoty akademickiej.

Tablica upamiętniająca wydarzenia sprzed niemal 70 lat tablica znajduje przy Dziedzińcu Heweliusza. Odsłonięto ją 26.10.2021 r., w 65. rocznicę wydarzeń na Węgrzech. Upamiętnia ona braterstwo polsko-węgierskie związane z walką o wolność naszych narodów, towarzyszące wydarzeniom października 1956 r. Na wniosek Ambasady Węgier, przedstawiony przez prof. Edmunda Wittbrodta, Senat Politechniki Gdańskiej podjął uchwałę w tej sprawie 16.10.2019 r.

Więcej o wydarzeniach w 1956 r. na Węgrzech można przeczytać w „Piśmie PG” nr 7/2020, s. 24.

Intranet i Internet. Politechnika Gdańska zmienia model komunikacji

 

Uczelnia wprowadza zmiany w modelu komunikacyjnym i systemach informacyjnych. Aby poszczególne grupy odbiorców miały szybszy dostęp do poszukiwanych przez nich informacji, przyjęto rozwiązanie o rozdzieleniu przestrzeni dla komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Komunikacja Politechniki Gdańskiej będzie docelowo funkcjonować w dwóch wymiarach:

  • zewnętrznym – komunikacja prowadzona poprzez publiczny serwis Internetowy, skierowana do odbiorcy zewnętrznego, który na co dzień nie jest pracownikiem lub studentem uczelni;
  • wewnętrznym – komunikacja prowadzona będzie w Intranecie poprzez witryny jednostek organizacyjnych i wydzielone strefy tematyczne dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.

W ramach procesu wdrożony zostanie nowy serwis internetowy z informacjami oczekiwanymi przez odbiorców zewnętrznych. Treści skierowane do studentów lub pracowników, dotychczas publikowane na publicznych stronach internetowych jednostek organizacyjnych, zostaną przeniesione do serwisu intranetowego PG.

  1. Strona internetowa – komunikacja z odbiorcą zewnętrznym

Nowa strona internetowa PG będzie głównym kanałem komunikacji zewnętrznej uczelni. Zmieni się sposób zarządzania treścią – publikowanie ogólnouczelnianych informacji centralnie, przez jeden ograniczony zespół redaktorów, wyeliminuje problem tzw. kanibalizacji treści, zapewniając jasny, jednolity i spójny głos uczelni skierowany do odbiorcy zewnętrznego.

Witryna będzie dostępna w dwóch wersjach językowych (PL/EN) i zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek internetowych, co zwiększy jej widoczność i utrzyma spójność przekazu.

  1. Intranet – centrum komunikacji wewnętrznej

Intranet to wspólna, wewnętrzna przestrzeń informacyjna, dostępna po zalogowaniu przez konto PG. Główne zalety takiego rozwiązania: 

  • Wszystko w jednym miejscu – nie trzeba już będzie szukać dokumentów w kilku systemach, pytać „gdzie to było”. W intranecie znajdą się najważniejsze informacje, aktualności z poszczególnych jednostek organizacyjnych, procedury, wzory dokumentów, ankiety i kontakty. Docelowo przeniesione zostaną również zarządzenia Rektora i pisma okólne z systemu repos.pg.edu.pl. 

  • Bezpieczeństwo i dyskrecja – nie wszystkie informacje powinny trafiać do Internetu. Część treści – regulaminy, dane kontaktowe, wewnętrzne komunikaty – bezpieczniej i wygodniej umieścić właśnie w intranecie. 

  • Cyfrowa przestrzeń dla studentów, doktorantów i pracowników uczelni – docelowo będzie to nie tylko baza wiedzy lecz miejsce dla informacji czy ogłoszeń – również tych bardziej nieformalnych, dla których dotąd nie było miejsca w publicznej witrynie. 

Intranet – intranet.pg.edu.pl

Centrum Usług Informatycznych sukcesywnie realizuje szkolenia dla redaktorów z poszczególnych jednostek uczelni. Pytania do pracowników CUI należy kierować poprzez Helpdesk

Wstępny harmonogram wdrożenia nowego modelu komunikacji:

  • październik 2025 – pilotażowe wdrażanie Intranetu w wybranych jednostkach organizacyjnych;
  • listopad–grudzień 2025 – sukcesywne przenoszenie stron kolejnych jednostek organizacyjnych do Intranetu oraz szkolenia dla redaktorów;
  • luty 2026 – publikacja nowej witryny PG w wybranych obszarach w języku polskim, rozpoczęcie prac nad witryną w języku angielskim;
  • lipiec 2026 – publikacja witryn wydziałowych i testy nowego systemu;
  • grudzień 2026 – ostateczne zakończenie procesu: wyłączenie starych witryn wydziałowych i pełne przejście na nowy model komunikacji, w którym wszystkie treści zewnętrzne będą publikowane centralnie na stronie głównej PG.

Zgłoś projekt do Budżetu Obywatelskiego PG

Masz pomysł, jak ulepszyć infrastrukturę uczelni? Jeszcze do 14 listopada można zgłaszać projekty do Budżetu Obywatelskiego PG.

W edycji BO 2026 do dyspozycji jest 600 tys. zł: po 210 tys. zł na projekty pracownicze i propozycje młodych naukowców oraz 180 tys. zł na projekty studenckie. Każdy pomysłodawca powinien uzyskać poparcie pięciu osób z uczelni, opisać swój pomysł i oszacować koszt jego realizacji.

Zgłaszane projekty powinny mieć charakter infrastrukturalny – inwestycyjny lub remontowy – i realizować przynajmniej jeden z 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Projekty zgodne z obszarami określonymi w Strategii wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na lata 2024–2030 otrzymają dodatkowe 10 proc. głosów oddanych na dany projekt. Więcej informacji można znaleźć w regulaminie.

Po weryfikacji Rektorskiej Komisji ds. Budżetu Obywatelskiego projekty zostaną poddane głosowaniu – to pracownicy, młodzi naukowcy i studenci zdecydują, które z nich zostaną zrealizowane.

Harmonogram 10. Budżetu Obywatelskiego PG

  • 31.10.2025 – rozpoczęcie przyjmowania propozycji projektów (godz. 9:00)
  • 14.11.2025 – zakończenie przyjmowania propozycji projektów (godz. 12:00)
  • 21.11.2025 – ogłoszenie wstępnej listy projektów do głosowania (po godz. 12:00)
  • 28.11.2025 – rozpoczęcie głosowania (od godz. 0:00)
  • 5.12.2025 – zakończenie głosowania (do godz. 23:59)
  • 12.12.2025 – ogłoszenie listy rankingowej projektów (po godz. 12:00)
  • 19.12.2025 – termin składania pisemnych odwołań (do godz. 12:00)
  • 9.01.2026 – ogłoszenie ostatecznej listy projektów do realizacji (po godz. 12:00)

Dodatkowe informacje:

Uroczyste posiedzenie Rady Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa

Dn. 16.10.2025 r. w Auli Gmachu Głównego PG odbyło się uroczyste posiedzenie Rady Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.

Przebieg posiedzenia:

  • dziekan prof. Mariusz Deja zaprezentował ofertę edukacyjną, nowe kierunki i inwestycje badawcze WIMiO;
  • wręczenie nagród rektora II i III stopnia, wyróżnień dziekana oraz gratulacji nowym profesorom;
  • wręczenie stypendiów American Bureau of Shipping studentom WIMiO;
  • podziękowanie firmom współpracującym z wydziałem, omówienie planów dalszej współpracy.
  • wykład Artura Gruhlkego pt. „Inżynier na miarę XXI wieku”.

Relacja z wydarzenia dostępna jest na stronie internetowej WIMiO w Aktualnościach.

Senat Politechniki Gdańskiej

Na posiedzeniu Senatu PG dn. 22.10.2025 r. podjęto uchwały w sprawie:

  • przyjęcia opinii przygotowanej przez prof. Bożenę Kostek w postępowaniu o nadanie prof. Ryszardowi Tadeusiewiczowi tytułu i godności doktora honoris causa Politechniki Krakowskiej;
  • poparcia kandydatury prof. dr hab. Agnieszki Merkisz-Guranowskiej (Politechnika Poznańska) oraz prof. dr. hab. inż. Pawła Strumiłło (Politechnika Łódzka) w wyborach do Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego na kadencję od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2029 r.;
  • zatwierdzenia propozycji Zgromadzenia Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita dotyczącej przekazania przez Uniwersytet Gdański, Gdański Uniwersytet Medyczny i Politechnikę Gdańską środków na rzecz Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita;
  • wyrażenia zgody na poszerzenie składu Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita (dołączają Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku);
  • zmiany Regulaminu zarządzania i komercjalizacji własności intelektualnej na PG;
  • umieszczenia na budynku nr 23 Politechniki Gdańskiej (Bratniak) tablicy upamiętniającej historyczną rolę budynku;
  • ustalenia programów dla studiów podyplomowych:
    • Hydrotechnika oraz Przywództwo w organizacjach publicznych prowadzonych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG,
    • Executive International MBA oraz Zarządzanie projektami prowadzonych na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG;
  • wyrażenia zgody na przystąpienie przez Politechnikę Gdańską do realizacji projektów:
    • BIOGUARD: Mikroelektrochemiczna platforma analityczna do wieloparametrycznej detekcji i predykcji anomalii procesów biotechnologicznych (WFTiMS, WETI),
    • Wdrożenie innowacyjnej dwustopniowej pompy ciepła do elektryfikacji wysokotemperaturowych procesów cieplnych, akronim DUOHEAT (WIMiO).

Prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, omówiła wyniki rekrutacji na studia w roku akademickim 2025/2026.

Prof. Robert Jankowski, dyrektor Szkoły Doktorskiej, omówił wyniki rekrutacji do Szkoły Doktorskiej w roku akademickim 2025/2026.

Prof. Ewa Klugmann-Radziemska, dyrektor Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej, omówiła wyniki rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej w roku akademickim 2025/2026.

Dr inż. Roksana Licow, przewodnicząca Zespołu Młodych Naukowców, podsumowała działalność zespołu w roku akademickim 2024/2025.

Inż. Liwia Karwat, przewodnicząca SSPG, przedstawiła informacje o działalności Samorządu Studentów PG. 

Nauka

Politechnika Gdańska w grupie partnerów budowy Baltic AI GigaFactory

Baltic AI GigaFactory to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla rozwoju technologii cyfrowych w Polsce i Europie. Jej celem jest stworzenie co najmniej dwóch ogromnych centrów obliczeniowych (data centers), które będą wspierać rozwój nowoczesnych modeli sztucznej inteligencji, opartych na sztucznych sieciach neuronowych. To wspólna inicjatywa Polski, Litwy, Łotwy i Estonii, której zadaniem jest budowa infrastruktury obliczeniowej dla rozwoju sztucznej inteligencji w Europie Środkowo-Wschodniej. Budowa i rozwój tego typu obiektów jest niezbędna dla utrzymania konkurencyjności Europy w globalnym wyścigu technologicznym.

W ramach przedsięwzięcia do współpracy zaproszono przedstawicieli świata nauki, przemysłu, biznesu i administracji publicznej. Politechnikę Gdańską reprezentuje dr hab. inż. Jerzy Proficz, prof. PG, dyrektor Centrum Informatycznego TASK (CI TASK) zasiadający w Komitecie Sterującym Giga Fabryki AI oraz dr inż. Piotr Orzechowski, zastępca dyrektora ds. rozwoju CI TASK będący członkiem Grupy Roboczej zarządzającej inwestycją.

Komitet Sterujący jest odpowiedzialny za nadzór merytoryczny, strategiczne ukierunkowanie projektu oraz koordynację współpracy między instytucjami naukowymi, przemysłem i administracją publiczną. Równolegle przedstawiciel CI TASK uczestniczy w pracach Grupy Roboczej, której zadaniem jest opracowanie szczegółowych rozwiązań technicznych, organizacyjnych i operacyjnych niezbędnych do realizacji inwestycji.

Zaangażowanie CI TASK, dysponującego wieloletnim doświadczeniem w zakresie budowy i eksploatacji superkomputerów oraz świadczenia usług obliczeniowych na rzecz środowiska naukowego i przemysłu, stanowi istotny wkład w rozwój krajowego ekosystemu AI oraz budowę potencjału badawczo-rozwojowego Polski w obszarze zaawansowanych technologii cyfrowych.

Baltic Giga AI Factory to wzmocnienie europejskiej suwerenności technologicznej i konkurencyjności na globalnym rynku AI. Planowany budżet inwestycji wynosi 3 mld euro. Większość tej kwoty zostanie przeznaczona na nakłady inwestycyjne niezbędne do budowy i uruchomienia AI GigaFactory.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Dzień Młodego Naukowca – ENHANCE dla i z Młodymi Naukowcami

Dn. 13.11.2025 r. odbędzie się kolejny Dzień Młodego Naukowca. Wydarzenie skierowane jest przede wszystkim do doktorantów, adiunktów oraz innych nauczycieli akademickich PG stojących u progu kariery naukowej.

Celem tegorocznego Dnia Młodego Naukowca jest zapoznanie środowiska akademickiego z możliwościami, jakie stwarza dla nich sojusz ENHANCE, a także wymiana doświadczeń pomiędzy społecznością PG i gośćmi z uczelni partnerskich. Wydarzenie stanowi również okazję do integracji środowiska PG, a randki naukowe – do nawiązania nowych kontaktów naukowych, zwłaszcza wśród doktorantów.

Program wydarzenia:

  • 9:00–9:15 – rejestracja i powitanie
  • 9:15–10:30 – prezentacje:
    • Wprowadzenie – czym jest ENHANCE
    • Oferta ENHANCE dla młodych naukowców
    • Podsumowanie propozycji projektu: ENHANCE dla i z młodymi naukowcami
  • 10:30–11:00 – przerwa na kawę
  • 11:00–13:00 – dyskusja panelowa + sesja pytań i odpowiedzi: ENHANCE dla i z młodymi naukowcami
  • 13:00–14:00 – przerwa na lunch
  • 14:00–15:00 – randki naukowe, szczególnie dla nowo przyjętych doktorantów

Informacje dla uczestników:

Nagroda Miasta Gdańska dla młodych naukowców im. Jana Uphagena

Dział Spraw Naukowych informuje o przyjmowaniu zgłoszeń do Nagrody Miasta Gdańska dla młodych naukowców im. Jana Uphagena. Nagroda przyznawana jest studentom i absolwentom gdańskich uczelni wyższych w wieku do 30 lat za wybitne osiągnięcia naukowe w dwóch kategoriach:

  • nauk humanistycznych,
  • nauk społecznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych.

Wnioskodawca może zgłosić co najwyżej dwie kandydatury do Nagrody.

Wniosek powinien zawierać:

  1. prezentację kandydata ubiegającego się o Nagrodę,
  2. charakterystykę pracy naukowej,
  3. opis projektu, który kandydat realizuje (współrealizuje) lub zaproszenie na stypendium naukowe,
  4. uzasadnienie napisane przez wnioskodawcę,
  5. rekomendacje osiągnięć kandydata.

Wnioski należy składać w formie papierowej w terminie do 8.11.2025 r.:
Małgorzata Ciurkot
Dział Spraw Naukowych
gmach B, pok. 602
e-mail mciur@pg.edu.pl, tel. 58 347 19 47.

Szczegółowe informacje dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

HYDROSTRATEG – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza IV edycję konkursu

Hydrostrateg IV „Innowacje dla gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej” to strategiczny program, którego celem jest wdrożenie nowych rozwiązań poprawiających efektywność użytkowania i zarządzania zasobami wody w Polsce.

Program obejmuje trzy obszary badawcze:

  • woda w środowisku – bioróżnorodność/bioproduktywność,
  • woda w mieście,
  • żegluga śródlądowa.

Cele szczegółowe programu:

  • wzrost retencji i poprawa jakości wody (z wykorzystaniem zasad zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej);
  • wdrożenie nowych metod badania, obserwacji i narzędzi wspomagających monitoring i ocenę stanu ekosystemów wodnych i ekosystemów zależnych od wód;
  • zwiększenie stopnia wykorzystania dróg wodnych dla żeglugi śródlądowej przy istniejących zasobach.

Na wsparcie projektów w czwartym konkursie przeznaczono budżet w wys. 100 mln zł. Do konkursu mogą przystąpić konsorcja, w skład których może wchodzić maksymalnie pięć podmiotów (z czego co najmniej jedno przedsiębiorstwo i co najmniej jedna organizacja badawcza). Zgłoszone projekty mogą obejmować badania podstawowe, badania przemysłowe, prace rozwojowe oraz prace przedwdrożeniowe.

Szczegółowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie NCBiR.

  • 5.12.2025–13.02.2026 r. (do godz. 16:00) – nabór wniosków w systemie LSI;
  • 2.02.2026 r. – termin przyjmowania zgłoszeń w systemie Moja PG; 
  • 9.02.2026 r. – termin przyjmowania kompletnych wniosków do weryfikacji formalnej. 

Informacja w Centrum Zarządzania Projektami: Anita WiśniewskaKatarzyna BisewskaKaja Kalinowska.

Polskie Powroty NAWA 2025 – nabór wniosków

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej ogłosiła nabór wniosków o udział w programie pn. Polskie Powroty NAWA 2025.

Celem Programu jest wspieranie rozwoju kariery naukowców polskiego pochodzenia, którzy wyróżniają się osiągnięciami naukowymi i wracają do Polski po okresie pracy naukowej za granicą. Program daje im możliwość zatrudnienia w polskich podmiotach szkolnictwa wyższego i nauki oraz założenia własnych grup projektowych. W rezultacie Program wpływa na wzmocnienie potencjału Instytucji zatrudniających w zakresie międzynarodowej współpracy naukowej.

Program obejmuje 2 ścieżki, w zależności od etapu kariery powracającego naukowca (Kierownika Projektu):

1) Junior Fellow,
2) Senior Fellow.

Finansowanie w ramach Programu obejmuje wynagrodzenie dla Kierownika Projektu, członków Grupy Projektowej oraz Osoby Zapraszającej.

Założeniem Programu jest, aby w czasie realizacji Projektu Kierownik Projektu realizował aktywności badawcze zaplanowane we wniosku i jednocześnie aplikował o krajowe i zagraniczne granty badawcze, co pozwoli Kierownikowi Projektu oraz Grupie Projektowej rozwijać działalność naukową w Polsce i kontynuować ją po zakończeniu Projektu.

Elementem Programu jest możliwość skorzystania z jednego z komponentów:

1) komponent badawczy finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (NCN);
2) komponent aplikacyjny finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).

Dodatkowo laureaci naboru Polskie Powroty 2025, spełniający warunki przedstawione w załączniku nr 8 do Ogłoszenia, będą mieli możliwość udziału w konkursie Agencji Badań Medycznych (ABM).

Kierownik Projektu może występować tylko w jednym wniosku złożonym w naborze. Nie ma ograniczenia liczby wniosków składanych przez Instytucję zatrudniającą, pod warunkiem, że każdy wniosek jest złożony z innym Kierownikiem Projektu.

Informacje dla aplikujących:

  • program jest otwarty dla wszystkich dziedzin nauki;
  • wniosek należy sporządzić w języku angielskim;
  • 15.01.2026, do godz. 15.00 – termin składania wniosków za pośrednictwem Systemu Agencji;
  • kompletny wniosek do podpisu wraz załącznikami należy złożyć w Centrum Zarządzania Projektami przynajmniej 7 dni roboczych przed zamknięciem terminu naboru – 9.01.2026 r.;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie – do 2.01.2026 r.;
  • szczegółowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się w ogłoszeniu o naborze na stronie NAWA.

Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: Magdalena Drywa, Anna Wnuk

Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Chemicznym

Dn. 21.11.2025 r. o godz. 11.15 w Audytorium 1.4 (Chemia C) Wydziału Chemicznego PG odbędzie się w trybie hybrydowym obrona pracy doktorskiej mgr Zhila Honarmandrad pt. „Management of broth after biomass hydrolysis to improve biohydrogen production". Promotorem pracy jest dr hab. inż. Jacek Gębicki, prof. PG.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w obronie w formie zdalnej proszone są o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: urszula.kampowska@pg.edu.pl do 14.11.2025.

Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki

Dn. 5.11.2025 r. o godz. 11:00 w sali E-28 w budynku Wydziału Elektrotechniki i Automatyki PG (nr 12 na mapie kampusu) odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Mateusza Czyżniewskiego pt. “Synthesis of state observers for non-linear uncertain systems in application to biological wastewater treatment plant”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Robert Piotrowski, prof. PG.

Rozprawa doktorska wraz z recenzjami została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Czytelni Biblioteki PG. 

Awanse naukowe

Tytuły naukowe

Tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych:
prof. dr hab. inż. Izabela Lubowiecka (WILiŚ)

Habilitacje:

Stopień naukowy doktora habilitowanego nauk inżynieryjno-technicznych:
dr hab. inż. Patrycja Makoś-Chełstowska, prof. PG (WCh)

Współpraca

Współpraca WEiA z Michelin Polska Sp. z o. o.

Dn. 15.10.2025 r. dr inż. Jan Piesik – Szef Energetyki fabryki Michelin Polska SA odwiedził Katedrę Automatyki Wydziału Elektrotechniki i Automatyki PG.Podczas spotkania z prodziekanem ds. organizacji studiów dr. hab. inż. Marcinem Śliwińskim, prof. PG i dr. inż. Emilianem Piesikiem z Katedry Automatyki omówiono możliwości współpracy w zakresie realizacji prac dyplomowych magisterskich i inżynierskich.

Dzięki zaangażowaniu dr. inż. E. Piesika Katedra Automatyki WEiA otrzymała od firmy Michelin Polska Sp. z o. o. sterownik programowalny wraz z modułami rozszerzeń oraz panel operatorski.

Przekazany sprzęt wzbogaci wyposażenie Laboratorium Systemów Automatyki i Wizualizacji, którego opiekunem jest dr inż. Emilian Piesik.

Uczniowie z Kartuz na WIMiO. Kolejne spotkanie z Fundacją Inspirujące Przykłady

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa odwiedziła Fundacja Inspirujące Przykłady z uczniami III klasy kartuskiego liceum (profil matematyczno-fizyczny).

Przebieg spotkania:

  • prezentacja działalności i projektów Koła Studentów Techniki Okrętowej „Korab”: rowery wodne, łodzie solarne, pojazdy podwodne, udział w zawodach zdalnie sterowanych łodzi;
  • prof. Małgorzata Śmiałek-Telega przedstawiła uczniom ofertę kształcenia WIMiO;
  • mgr inż. Jacek Frost opowiedział o perspektywach zatrudnienia po ukończeniu studiów na WIMiO, o praktykach studenckich;
  • pokazy na basenie modelowym oraz zwiedzanie Laboratorium Maszyn i Systemów Okrętowych.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WIMiO w Aktualnościach.

Uczelnie Fahrenheita

Mistrzowie współpracy FarU poszukiwani

Trwa rekrutacja do IV edycji konkursu „Mistrzowie współpracy Fahrenheita”, którego głównym celem jest nawiązywanie współpracy między uczelniami i wsparcie projektów realizowanych wspólnie przez studentów, doktorantów, ale także pracowników naukowych Uczelni FarU.

Rektorzy Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego (władze Związku Uczelni Fahrenheita) oraz partnerzy konkursu, ufundowali nagrody finansowe na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów realizacji zwycięskich projektów w wysokości:

  • dla projektów o charakterze badawczo-naukowym: do 10 tys. zł (maksymalnie dla trzech wybranych projektów;
  • dla projektów o charakterze oddziaływania społecznego: do 5 tys. zł (maksymalnie dla trzech wybranych projektów);
  • dla projektów o charakterze innowacyjnych prototypów: do 30 tys. zł (maksymalnie dla trzech wybranych projektów);
  • dla projektów o charakterze innowacyjnych rozwiązań dla regionu: do 30 tys. zł (dla jednego wybranego projektu).

Formularz konkursowy składa się z dwóch części:

  • informacje ogólne:
    • tytuł projektu,
    • nazwy kół naukowych składających projekt,
    • dane osobowe kierownika lub kierowniczki projektu,
    • skład zespołu realizującego projekt (maksymalnie 10 osób wraz z adresami e-mail),
    • terminy rozpoczęcia i zakończenia projektu,
    • miejsce wykonywania projektu,
    • oznaczenie kategorii konkursowej;
  • informacje szczegółowe:
    • cel projektu,
    • opis i zakres oddziaływania,
    • innowacyjność projektu (typ, krótki opis stanu wiedzy oraz uzasadnienie innowacyjności projektu w stosunku do wskazanego stanu wiedzy),
    • oczekiwane rezultaty.

Harmonogram IV edycji konkursu „Mistrzowie współpracy Fahrenheita”:

  • do 14.11.2025 – przyjmowanie zgłoszeń,
  • do 28.11.2025 – wyniki I etapu konkursu,
  • do 12.12.2025 – II etap konkursu (prezentacja projektów wybranych w I etapie), ogłoszenie wyników z wręczeniem nagród,
  • styczeń 2026 – rozpoczęcie realizacji dofinansowanych projektów.

Informacje dla aplikujących:

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie https://faru.edu.pl/pl/mistrzowie-wspolpracy

Kultura

„Od opozycjonisty do Marszałka” – spotkanie z Janem Kozłowskim

Biblioteka PG i Stowarzyszenie Absolwentów PG zapraszają na spotkanie z Janem Kozłowskim – absolwentem Wydziału Budowy Maszyn Politechniki Gdańskiej, politykiem i samorządowcem, prezydentem Sopotu w l. 1992–1998, marszałkiem województwa pomorskiego w l. 2002–2010, posłem do Parlamentu Europejskiego w l. 2010–2014. Prelegent opowie o swojej działalności w opozycji demokratycznej i o przemianach ustrojowych, które kształtowały współczesną Polskę.

Data: 17.11.2025, godz. 17:00
Miejsce: sala konferencyjna budynku Hydromechaniki, I p. (budynek nr 11 na mapie kampusu)

Wykład jest kolejnym spotkaniem w ramach cyklu „PG: historia, która inspiruje”.

Politechnika Gdańska w mediach

Studenci stworzą koncepcję węzła w Pelplinie, okrętowcy naprawili zegar z wieży

Blisko tysiąc wzmianek na temat Politechniki Gdańskiej ukazało się w mediach w dn. 20–26.10.2025 r. Poniżej prezentujemy wybrane materiały dotyczące PG, które ukazały się w mediach w ostatnich dniach.

PG wśród czterech uczelni konsultujących strategię dla szkolnictwa wyższego

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zaprezentowało główne założenia projektu Strategii Rozwoju Szkolnictwa Wyższego do 2035 r. Projekt strategii ma być konsultowany ze społecznością akademicką podczas spotkań na czterech uczelniach, w tym na Politechnice Gdańskiej.

Nauka w Polsce

Studenci mają zaprojektować węzeł przesiadkowy w Pelplinie

Studenci Wydziału Architektury PG rozpoczęli prace nad koncepcją architektoniczno-urbanistyczną nowego węzła przesiadkowego w Pelplinie.

Zawsze Pomorze

O formach wsparcia psychologicznego na PG

O wsparciu psychologicznym członków społeczności akademickiej rozmawiano w audycji „Radiowo-Naukowo” w Radiu Gdańsk. Gościem Joanny Matuszewskiej była m.in. Liwia Karwat, przewodnicząca Samorządu Studentów PG.

Radio Gdańsk

Zegar na wieży kościoła znów działa – dzięki okrętowcom z PG

Dr inż. Dominik Kreft i dr inż. Konrad Marszałkowski z Instytutu Budowy Okrętów naprawili zegar kościoła św. Jana Bosko przy ul. Gościnnej na gdańskiej Oruni.

Gdansk.pl

Odeszli od nas. Zostali w naszej pamięci

W dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny nasze myśli kierujemy ku wszystkim tym, którzy odeszli ze Społeczności Akademickiej Politechniki Gdańskiej w ostatnim czasie.

Wspominamy naszych przyjaciół, kolegów, współpracowników i przełożonych, którzy dzielili się z nami swoją wiedzą, doświadczeniem, pasją. Wraz z nimi odeszła cząstka naszej uczelni. Cześć ich pamięci.

Oto lista osób, które odeszły od nas w ostatnich 12 miesiącach:

  • Anna Bałowska
  • Tadeusz Bieńkowski
  • Marta Drozdowska
  • Kazimierz Frydel
  • Bronisław Jachym
  • Jan Jezioro
  • Jerzy Katkowski
  • Alina Kopczyńska
  • Piotr Kowalik
  • Ewa Kowalska
  • Eugeniusz Kozaczka
  • Jadwiga Kozłowska
  • Małgorzata Kozłowska
  • Daniela Krasowska
  • Jerzy Kuchta
  • Stanisław Łęgowski
  • Andrzej Łoziński
  • Kazimierz Małecki
  • Krystyna Misiak
  • Edward Musiał
  • Mieczysław Olszewski
  • Konrad Piwakowski
  • Wojciech Rafalski
  • Miranda Rogoda-Zawiasa
  • Mirosław Rojewski
  • Olgierd Skibski
  • Józef Skrzypek
  • Władysław Stachowski
  • Barbara Szczepuła
  • Tomasz Szymczak
  • Henryk Strzelecki
  • Aniela Targosz
  • Helena Tchórzewska
  • Helena Trela
  • Romuald Twardowski
  • Kamil Wenta
  • Bogdan Wilamowski
  • Maria Wojcieszek
  • Edward Wroński
  • Artur Zieliński
  • Elżbieta Żurawska

Warsztaty i szkolenia

Szkolenie nt. projektów finansowanych z programu Horyzont Europa

Horyzontalny Punkt Kontaktowy Polska Północna zaprasza do udziału w bezpłatnym szkoleniu stacjonarnym pt. „Jak prawidłowo realizować i rozliczyć projekt finansowany z programu Horyzont Europa”. Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób realizujących projekty finansowane z programu Horyzont Europa, naukowców planujących złożyć wniosek, pracowników biur wsparcia realizacji projektów oraz pracowników działów finansowych. Podczas szkolenia będzie możliwość zadawania pytań i skonsultowania z audytorem zagadnień finansowych.

Informacje dla uczestników:

  • data: 24.11.2025 (poniedziałek) w godz. 9:30–14:00, 
  • miejsce: Hydromechanika (budynek nr 11 na mapie kampusu), I p., sala konferencyjna;
  • prelegent: biegły rewident dr Ernest Podgórski, specjalista z wieloletnim doświadczeniem w audytowaniu projektów finansowanych z programów ramowych Unii Europejskiej, w tym z programów Horyzont 2020 i Horyzont Europa;
  • formularz rejestracyjny (zapisy trwają do 19.11.2025 r.), liczba miejsc jest ograniczona;
  • agenda szkolenia;
  • kontakt w sprawie szkolenia: hpk@pg.edu.pl

Zarządzenia i pisma okólne

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 55/2025 z 23.10.2025 r. w sprawie: zmiany w składzie Komisji Oceniającej wnioski dotyczące realizacji indywidualnych studiów badawczych (ISB) oraz w programie RADIUM LEARNING THROUGH RESEARCH PROGRAMS

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 56/2025 z 23.10.2025 r. w sprawie: zmian w składzie Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na kadencję 2024–2028

Komunikaty

Okrętowcy z WIMiO naprawili zegar na wieży kościoła w Gdańsku Oruni

zegar OruniaNa zdjęciu: ks. Przemysław Cholewa, dr inż. Dominik Kreft, dr inż. Konrad Marszałkowski

Naukowcy z Instytutu Budowy Okrętów WIMiO dr inż. Dominik Kreft i dr inż. Konrad Marszałkowski przywrócili do działania mechanizm w parafii pw. św. Jana Bosko w Gdańsku Oruni.

Kościelny zegar zatrzymał się około trzech lat temu. Trudno było znaleźć fachowców, którzy podjęliby się naprawy starego mechanizmu, a firmy oferowały wymianę całego zegara, co było zbyt kosztowne dla parafii.

Naukowcy dr inż. Dominik Kreft i dr inż. Konrad Marszałkowski stwierdzili, że najprawdopodobniej wskutek przepięcia wywołanego wyładowaniem atmosferycznym uszkodzeniu uległ sterownik. Po wstępnym rozeznaniu i ręcznym uruchomieniu mechanizmu postanowili, że zbudują sterownik od nowa.

– Pomysł sterowania zegarem wymagał stworzenia stabilnego źródła czasu. Pierwotny układ wykorzystywał niemiecki wzorzec czasu pracujący na falach długich 77 kHz. Obecnie, z uwagi na wszechobecne zakłócenia elektromagnetyczne, DCF77 bywa bardzo kłopotliwy w użyciu. Wybór padł na źródło czasu w postaci odbiornika GPS i Glonass, jako taniego i sprawdzonego rozwiązania – mówił dr inż. K. Marszałkowski.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WIMiO w Aktualnościach.

Zbiórka dla Schroniska PROMYK

Wydziałowa Rada Studentów z Wydziału Elektrotechniki i Automatyki zorganizowała jesienno-zimową zbiórkę dla zwierzaków ze schroniska PROMYK w Gdańsku.

Szczegółowa lista potrzeb:

  • karmy i przysmaki dla psów i kotów (również weterynaryjne i specjalistyczne);
  • akcesoria – smycze, obroże, szelki, ubranka, zabawki;
  • ciepłe rzeczy – koce, ręczniki, poszwy, dry bedy;
  • preparaty i suplementy wspierające zdrowie zwierząt.

Rzeczy dla zwierząt są zbierane w wybranych miejscach na WEiA:

  • ul. Sobieskiego 7 – budynek nr 61 na mapie kampusu (przy portierni);
  • ul. Narutowicza 11/12 – budynek nr 12 na mapie kampusu (przy sali E2F – siedzibie WRS).

Zbiórka potrwa do 17.11.2025 r.

Informacja o zbiórce: https://www.facebook.com/WRSWEIA.

Kalendarium

31 października–14 listopada
https://pg.edu.pl/budzet_obywatelski

Budżet Obywatelski PG – zgłaszanie projektów

Zgłaszane projekty powinny mieć charakter infrastrukturalny, a zgłaszać je mogą pracownicy, studenci oraz młodzi naukowcy PG. Do wykorzystania jest 600 tys. zł.
15 listopada 08.00–18.00
https://www.facebook.com/profile.php?id=61550593473250

TEDxPolitechnika Gdańska

Trzecia edycja TEDxPolitechnika Gdańska odbędzie się pod hasłem przewodnim: Kto pyta, nie błądzi
19 listopada 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej