Nr 363/8 maja 2025

W wydaniu:

  1. Inteligentna metropolia w Rumi. Porozumienie między miastem i PG
  2. Nauka ponad prestiż: o wartościach, etyce i odpowiedzialności badawczej
  3. „PG: historia, która inspiruje” – cykl wydarzeń historycznych
  4. Bezpieczeństwo na morzu przede wszystkim. Przełomowe badania nad surf-ridingiem
  5. Gdańskie Dni Kwantowe – światowej sławy naukowcy na Politechnice Gdańskiej
  6. Prace dyplomowe realizowane we współpracy w ramach sojuszu ENHANCE
  7. 100 lat KSTO KORAB! Studenci wydali książkę o historii koła
  8. Program Europa Cyfrowa
  9. Międzynarodowe Agendy Badawcze FENG – nabór wniosków (2/2025)
  10. EIG CONCERT – Japan XII konkurs
  11. Inwestycje związane z działalnością naukową – zmiana terminu naboru
  12. Obrony prac doktorskich na Wydziale Chemicznym
  13. DigiWind – nowa era kształcenia na PG
  14. Prof. Gökdeniz Neşer z wizytą na WIMIO
  15. Wycieczka studencka na budowę do Jastrzębiej Góry
  16. Zajęcia dla klasy 3F z II LO w Malborku na Wydziale Architektury
  17. Znamy finalistów konkursu Jaskółki Przyszłości
  18. III edycja naboru w projekcie PROM
  19. Powstało Translacyjne Centrum Chorób Mózgu Uczelni Fahrenheita
  20. Surf-riding, bezpieczeństwo w sieci oraz projektowanie urbanistyczne
  21. Poznaj i współpracuj – spotkanie pracowników administracji centralnej
  22. Szkolenia organizowane przez Centrum Zarządzania Projektami w maju i czerwcu
  23. Majowa oferta szkoleń CNE dla nauczycieli akademickich
  24. Zaproszenie na szkolenie pt. „Zdobądź swój grant ERC – kulisy sukcesu”
  25. Plan zarządzania danymi oraz otwarte publikowanie w projektach NCN (webinarium)
  26. Programy otwartego publikowania (webinarium)
  27. Zwiększanie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami. Weź udział w szkoleniu
  28. Zarządzenia i pisma okólne
  29. Nabór NCBR: „Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni”
  30. „Z dziejów Królewskiej Doliny” – wykład prof. Andrzeja Januszajtisa
  31. Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (kwiecień 2025)

Z życia uczelni

Inteligentna metropolia w Rumi. Porozumienie między miastem i PG

Prof. Krzysztof Wilde, rektor PG oraz Michał Pasieczny, burmistrz Rumi. Fot. Wydział Promocji i Zieleni Miejskiej Urzędu Miasta Rumi

Rumia znalazła się wśród pierwszych miast Trójmiejskiej Metropolii, które będą korzystać z nowoczesnych technologii i danych cyfrowych, by szybciej się rozwijać. Pod koniec marca samorząd województwa pomorskiego oraz Gdańsk, Gdynia i Politechnika Gdańska podpisały list intencyjny otwierający drogę do stworzenia „inteligentnej metropolii”. Kolejnym etapem było zawarcie porozumienia między Rumią i uczelnią, które rozpoczyna pilotażowy etap tego innowacyjnego projektu.

Celem współpracy jest wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz informacji, które będą gromadzone w tzw. jeziorze danych – dużym systemie informatycznym pozwalającym analizować różnorodne kwestie dotyczące miasta. Dzięki temu będzie można lepiej planować rozwój, poprawiać komunikację, kierować procesami związanymi z energią i rozwiązywać codzienne problemy mieszkańców.

– Umowa dotyczy przyszłości. Współpraca z Politechniką Gdańską może być dla nas wielkim impulsem rozwojowym, na którym wszyscy skorzystają. Przekazane przez nas dane pomogą wypracować rozwiązania, które usprawnią zarządzanie miastem oraz posłużą temu, by skutecznie radzić sobie ze stojącymi przed nami wyzwaniami – mówi Michał Pasieczny, burmistrz Rumi podczas podpisania porozumienia, które odbyło się 22.04.2025 r.

Władze Politechniki Gdańskiej podkreślały, że podpisanie porozumienia to zaledwie początek i potrzeba jeszcze dużo czasu, by zebrać niezbędne dane i nauczyć się z nich korzystać, ale korzyści dla rumian, a docelowo wszystkich Pomorzan, mają być ogromne.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Nauka ponad prestiż: o wartościach, etyce i odpowiedzialności badawczej

Fot. Krzysztof Krzempek/PG

Jak zmienia się nauka i praca naukowca, jakie wyzwania stoją przed badaczami, dlaczego prestiż i rankingi nie powinny być głównym celem dla środowiska akademickiego. O tym i wielu innych aspektach rzetelności i odpowiedzialności badawczej rozmawiano podczas konferencji zorganizowanej przez zespół Rzecznika Praw i Wartości Akademickich.

Konferencja odbyła się 24.04.2025 r. na Politechnice Gdańskiej i skierowana była do pracowników zaangażowanych w badania naukowe i tematykę ochrony wartości intelektualnych. Wzięły w niej również udział władze uczelni.

Wydarzenie rozpoczęło się wykładem „O wartościach w nauce, instrumentalizacji badań i pułapkach ekonomii prestiżu”, który gościnnie wygłosił prof. Dominik Antonowicz z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Profesor D. Antonowicz jest kierownikiem Katedry Badań nad Nauką i Szkolnictwem Wyższym instytutu Socjologii UMK.

Profesor D. Antonowicz opisał mechanizmy, które wpływają na funkcjonowanie szkół wyższych w Polsce i bezpośrednio na pracę badawczą. Mówił także m.in. o sposobach oceniania – instytucji i naukowców, które często determinują praktyki publikacyjne.

W drugiej części konferencji prof. Joanna Żukowska, rzecznik praw i wartości akademickich poprowadziła debatę „Współczesne trendy i etyka w badaniach naukowych”, w której udział wzięli:

  • Aleksandra Ławniczak – przewodnicząca Samorządu Doktorantów,
  • prof. Aleksandra Parteka z Wydziału Zarządzania i Ekonomii,
  • prof. Dariusz Mikielewicz – prorektor ds. nauki,
  • prof. Sławomir Milewski – przewodniczący komisji ds. etyki badań naukowych.

Wielowątkowa dyskusja dotyczyła m.in. szukania sposobu na niwelowanie nieuczciwych praktyk naukowych, wzmacniania rzetelności i odpowiedzialności za pracę badawczą.

Ostatnim punktem były warsztaty przygotowane i prowadzone przez Martę Jankowską i Tatianę Ilczyszyn z Centrum Analiz Strategicznych. Naukowczynie i naukowcy PG z różnych dziedzin nauki wspólnie pracowali nad propozycjami rozwiązań, które mogą wspierać badaczy w przestrzeganiu zasad etycznych. Rozwiązania dotyczyły czterech obszarów:

  • AI w badaniach,
  • presji zarobkowej w kontekście rzetelności badań,
  • postaw etycznych i odpowiedzialności akademickiej naukowców,
  • trudności w zakresie ustalania współautorstwa.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

„PG: historia, która inspiruje” – cykl wydarzeń historycznych

„PG: historia, która inspiruje” to myśl przewodnia cyklu wydarzeń organizowanych w 2025 r. przez Bibliotekę PG i Stowarzyszenie Absolwentów PG. Celem jest sięgnięcie do historii naszej Uczelni, w szczególności do okresu jej przekształcenia po II wojnie światowej w polską szkołę akademicką.

Cykl przybliża sylwetki wybitnych profesorów – członków kadry akademickiej z uczelni Lwowa, Wilna, Warszawy i innych ośrodków naukowych, którzy w 1945 r. wybrali Gdańsk i naszą Uczelnię na miejsce swojej pracy naukowej i działalności. Przypomnimy wielkich pionierów, którzy budowali tożsamość i dali podwaliny pod współczesną Politechnikę Gdańską.

Wykłady historyczne:

  • 12.05.2025 – „Z dziejów Królewskiej Doliny”, prof. Andrzej Januszajtis
  • 23.06.2025 – „O historii architektury na PG i rozwoju kampusu”, prof. Jakub Szczepański
  • 6.10.2025 – „Bratnia Pomoc”, „Bratniak”... czyli życie studenckie Politechniki Gdańskiej, Barbara Ząbczyk-Chmielewska
  • 17.11.2025 – „Jak zostałem politykiem... od magistra do marszałka”, Jan Andrzej Kozłowski

Nauka

Bezpieczeństwo na morzu przede wszystkim. Przełomowe badania nad surf-ridingiem

Dn. 25.04.2025 r. zakończyły się badania zjawiska surf-ridingu realizowane przez naukowców z Instytutu Budowy Okrętów PG na basenie w Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku.

Badania przeprowadził zespół pod kierownictwem dr. hab. inż. Przemysława Kraty, prof. PG. Prace eksperymentalne wykonał mgr inż. Michał Struk, a symulacje numeryczne przygotowała mgr inż. Katarzyna Warnke-Olewniczak.

Program badawczy finansowany jest przez dwie amerykańskie instytucje: Office of Naval Research z siedzibą w Waszyngtonie oraz Office of Naval Research Global z oddziałem w Pradze.

Motywacją do podjęcia badań było przede wszystkim bezpieczeństwo żeglugi – surf-riding może być poważnym zagrożeniem. Statek surfujący na fali nadążającej może stracić stateczność kursową, czyli nagle i poza kontrolą zmienić kurs, ustawić się burtą do fali i przewrócić.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Gdańskie Dni Kwantowe – światowej sławy naukowcy na Politechnice Gdańskiej

Z okazji ogłoszenia przez ONZ roku 2025 Międzynarodowym Rokiem Nauki Kwantowej i Technologii Kwantowych Politechnika Gdańska, Krajowe Centrum Informacji Kwantowej oraz Międzynarodowe Centrum Teoretycznych Technologii Kwantowych Uniwersytetu Gdańskiego zapraszają wszystkich zainteresowanych na otwarte wykłady prowadzone przez światowej sławy naukowców.

Informacje dla uczestników:

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Krajowego Centrum Informatyki Kwantowej Uniwersytetu Gdańskiego.

Prace dyplomowe realizowane we współpracy w ramach sojuszu ENHANCE

Prof. Maria Gabriella Mulas, Aleksander Nariswari oraz dr Anna Banaś. Fot. arch. pryw.

Czy można mieć dwóch promotorów pracy dyplomowej, z dwóch różnych końców Europy? Sojusz Enhance stwarza takie możliwości, a to doskonała okazja, by zarówno student, jak i pracujący z nim naukowcy poznali różne style pracy naukowej i wymienili doświadczenia

Dr inż. Anna Banaś pracuje na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska. Zajmuje się pomiarami dynamicznymi mostów i kładek – zarówno w zakresie drgań środowiskowych jak i wymuszonych. Aktualnie koncentruje się na opracowywaniu i wdrażaniu algorytmów identyfikacji konstrukcji na podstawie danych z pomiarów drgań środowiskowych oraz wymuszonych. Jej zainteresowania koncentrują się również na modelowaniu zjawiska Human–Structure Interaction (HSI). Badania naukowczyni zainteresowały prof. Marię Gabriellę Mulas z Politecnico di Miliano.

Dzięki tej współpracy wyniki badań dr A. Banaś stały się inspiracją do prac magisterskich realizowanych przez studentów z Politecnico di Milano, która, tak jak Politechnika Gdańska, należy do sojuszu ENHANCE.

Dr Anna Banaś współpracowała z dwoma magistrantami – Marrone Nuncio i Aleksandrem Nariswari. Obie prace dostarczyły cennych obserwacji do dalszych badań nad wpływem użytkowników na zachowanie konstrukcji oraz stanowią ważny wkład w rozwój nowoczesnych metod oceny bezpieczeństwa i komfortu eksploatacji lekkich obiektów mostowych W obu przypadkach dr A. Banaś współprowadziła dyplomy magisterskie, spotykała się ze studentami online analizując postępy ich prac i wspierając naukowo pisanie pracy dyplomowej.

Prace dyplomowe realizowane we współpracy naukowców z różnych uczelni to doskonały przykład tego, jak umiędzynarodowienie może przynieść realne korzyści zarówno studentom, jak i promotorom – podkreśla dr inż. Justyna Szostak, prof. PG, pełnomocnik rektora ds. międzynarodowych programów edukacyjnych, koordynator działań edukacyjnych PG w Sojuszu. Zaangażowaniu w działalność tego rodzaju powinna pomóc decyzja rektora PG, dzięki której godziny dydaktyczne wynikające z opieki nad wspólnymi projektami dyplomowymi realizowanymi we współpracy międzynarodowej mogą być, za zgodą właściwego dziekana, wliczone do pensum nauczycieli akademickich. Ponadto, za wspólne prace dyplomowe realizowane w sojuszu ENHANCE nauczyciele akademiccy PG mogą otrzymać dodatkowe wynagrodzenie ze środków programu ENHANCIUM IDUB.

100 lat KSTO KORAB! Studenci wydali książkę o historii koła

W ubiegłym roku minęło 100 lat od powstania Koła Studentów Techniki Okrętowej KORAB. Z tej okazji studenci wydali książkę, w której znalazła się historia jednego z najstarszych kół naukowych w Polsce, pierwszego na PG i pierwszego w obszarze budownictwa okrętowego.

Książka zawiera przedruki z opracowań przedwojennych i z okresu po zakończeniu wojny, opracowania współczesne oraz bogaty zbiór fotografii dokumentujących różne wydarzenia z całego okresu działalności KSTO Korab. Zaprezentowano tu interesujące wspomnienia osób zaangażowanych w działania organizacji, dotyczące m.in. udziału i osiągnięć w zawodach International Waterbike Regatta, prac nad konstrukcjami łodzi solarnych czy też codziennego życia koła.

– Tworzenie projektów, rozwój naukowy, poszerzanie horyzontów to główne cele przyświecające członkom koła od początku jego istnienia. W naszej książce zebraliśmy historie wielu pokoleń, które kierowały się właśnie tymi celami, dlatego publikacja z pewnością będzie niezwykle interesującą lekturą zarówno dla byłych, jak i obecnych członków KSTO Korab, a także dla wszystkich osób zainteresowanych szeroko pojmowaną kulturą morską. Chcielibyśmy podziękować za nieocenione wsparcie Jego Magnificencji Rektorowi PG prof. Krzysztofowi Wildemu, dzięki któremu książka mogła się ukazać – podkreślają studenci.

Koło Naukowe KSTO Korab powstało w 1924 r. z inicjatywy m.in. Aleksandra Potyrały – inżyniera okrętownictwa i profesora Politechniki Gdańskiej, zasłużonego w dziedzinie budownictwa okrętowego w Polsce i współtwórcy Polskiego Rejestru Statków. Pierwszym prezesem koła był Albin Witek, nestor okrętowców polskich.

Studenci KSTO Korab odnoszą sukcesy w międzynarodowych zawodach, m.in. w regatach rowerów wodnych i wyścigach łodzi solarnych. W regatach zdobyli łącznie 5 złotych, 5 srebrnych i 5 brązowych medali (w l. 2004–2024); oraz 6 złotych i 2 srebrne medale w wyścigach łodzi solarnych.

Opiekunami koła są dr inż. Wojciech Leśniewski i dr inż. Cezary Żrodowski.

Premiera książki odbędzie się podczas Światowego Zjazdu Okrętowców, który odbędzie się na Politechnice Gdańskiej 21.06.2025 r. 

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Program Europa Cyfrowa

Komisja Europejska opublikowała nowy Program Prac (Work Programme) w ramach Programu Cyfrowa Europa (Digital Europe Programme, DEP) na l. 2025–2027. Program ma na celu:

  • wspieranie procesu cyfrowej transformacji europejskiej gospodarki, przemysłu i społeczeństwa,
  • zapewnienie płynących z niej korzyści obywatelom, organom administracji publicznej i przedsiębiorstwom w całej Unii Europejskiej,
  • zwiększenie konkurencyjności Europy w światowej gospodarce cyfrowej.

Do uczestnictwa w programie kwalifikują się podmioty prawne mające siedzibę w państwie członkowskim lub powiązanym z nim kraju, stowarzyszonym państwie trzecim, innym państwie trzecim, jeśli jest to niezbędne dla osiągnięcia celów programu. Wnioskodawcami mogą być zarówno podmioty publiczne (administracja), jak i prywatne (w szczególności MŚP).

Cyfrowa Europa to dotacje na obszary: superkomputery, sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, zaawansowane umiejętności cyfrowe, technologie cyfrowe w gospodarce oraz społeczeństwie.

Budżet programu na lata 2025–2027 wynosi 3,2 mld EUR.

Wysokość grantu na jeden projekt wynosi szacunkowo od 1 do 5 mln EUR w zależności od konkursu. Poziom dofinansowania to od 50% do 100% kosztów projektu w zależności od konkursu. Program „Cyfrowa Europa” uzupełnia inwestycje w ramach innych programów UE, takich jak „Horyzont Europa”, EU4Health, InvestEU, instrument „Łącząc Europę”, a także inwestycje w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Zakończenie naboru wniosków: 2.09.2025 r.

Work Programme określa ramy dla konkretnych naborów (Calls for Proposals), które będą publikowane w najbliższych 3 latach. Każdy konkurs ma własne zasady oraz terminy składania wniosków, dlatego warto regularnie monitorować dostępne możliwości na stronie Komisji Europejskiej (Funding & Tenders Portal) oraz na stronie Nabory.

Wszystkie wnioski należy składać za pośrednictwem portalu EU Funding & Tenders Portal.

Zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.

Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: pm.czp@pg.edu.pl

Międzynarodowe Agendy Badawcze FENG – nabór wniosków (2/2025)

W ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB FENG) wspierane jest powstanie lub rozwój wyspecjalizowanych, wiodących w skali światowej zespołów i organizacji badawczych, w których możliwe będzie osiągnięcie doskonałości naukowej i międzynarodowej konkurencyjności badań.

Wnioskodawcami w działaniu MAB są organizacje badawcze. Wnioskodawca wskazuje: Głównego Wykonawcę/Główną Wnioskodawczynię projektu – osobę posiadającą stopień naukowy, głównego autora/główną autorkę merytorycznej koncepcji wniosku i wykonawcę/wykonawczynię części zadań w projekcie.

Główny Wykonawca/Główna Wykonawczyni projektu jest liderem/liderką jednego z zespołów badawczych.

Informacje dla aplikujących:

  • środki są przyznawane w drodze konkursu;
  • jeden projekt może otrzymać środki w wysokość do 30 mln zł; łączny budżet naboru wniosków wynosi 120 mln zł;
  • finansowanie można otrzymać na prace B+R, obejmujące badania przemysłowe lub eksperymentalne prace rozwojowe, realizowane we współpracy z co najmniej jedną, zagraniczną jednostką naukową i obejmujące zakres tematyczny mieszczący się w wykazie Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS);
  • finansowanie nie obejmuje badań podstawowych.
  • nabór wniosków nr 2/2025 potrwa do 12.05.2025 do godz. 16.00 (czasu polskiego).
  • szczegółowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie konkursu.

Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: Anna Frej, Aleksandra Meksuła.

EIG CONCERT – Japan XII konkurs

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłasza XII konkurs w ramach Programu European Interest Group (EIG) CONCERT-Japan. Jest to międzynarodowa wspólna inicjatywa wspierająca i rozwijająca współpracę w zakresie nauki, technologii i innowacji (STI) między krajami europejskimi a Japonią.

Wnioskodawcą po stronie polskiej może być:

  • organizacja badawcza,
  • mikro/małe/średnie/duże przedsiębiorstwo lub
  • grupa podmiotów składająca się z organizacji/przedsiębiorców (w dowolnej konfiguracji).

Organizacja badawcza otrzyma dofinansowanie na badania podstawowe, badanie przemysłowe, a także prace rozwojowe.

Zakres tematyczny: oceany: łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do nich.

Partnerzy: Bułgaria, Cypr, Czechy, Estonia, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Japonia, Polska, Słowacja, Hiszpania, Turcja.

Informacje dla aplikujących:

  • budżet konkursu – 800 tys. euro;
  • dofinansowanie udziału partnera(-ów) polskiego(-ich) nie powinno przekroczyć 300 tys. euro na projekt; poziom dofinansowania uzależniony jest od rodzajów prac przewidzianych w projekcie;
  • zakończenie naboru wniosków: 22.07.2025 r.;
  • nabór wniosków międzynarodowych odbywa się poprzez system elektroniczny PT-Outline;
  • więcej informacji znajduje się na stronie NCBiR;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie;
  • kompletny wniosek do podpisu wraz załącznikami należy złożyć w Centrum Zarządzania Projektami przynajmniej 5 dni roboczych przed zamknięciem terminu naboru.

Kontakt w CZP: pm.czp@pg.edu.pl

Inwestycje związane z działalnością naukową – zmiana terminu naboru

Dział Spraw Naukowych informuje, że nastąpiła zmiana rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego ws. przyznawania, rozliczania i przekazywania środków finansowych na realizację inwestycji związanych z kształceniem oraz działalnością naukową.

Informacje dla aplikujących:

Dodatkowych informacji udziela Małgorzata Makowiecka, e-mail malmakow@pg.edu.pl, tel. 58 348 66 49.

Obrony prac doktorskich na Wydziale Chemicznym

Dn. 30.05.2025 r. o godz. 9.15 w Audytorium 1.4 (Chemia C) Wydziału Chemicznego PG odbędzie się w trybie hybrydowym obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Bartosza Nowosielskiego pt. „Ciecze głęboko eutektyczne – właściwości i zastosowanie w separacji ditlenku węgla”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Dorota Warmińska, promotorem pomocniczym jest dr inż. Iwona Cichowska-Kopczyńska.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w obronie w formie zdalnej proszone są o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: urszula.kampowska@pg.edu.pl do 23.05.2025.

Kształcenie i dydaktyka

DigiWind – nowa era kształcenia na PG

Na zdjęciu kierownik projektu DigiWind, dyrektor Centrum Morskiej Energetyki Wiatrowej dr hab. inż. Michał Wójcik z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska. Fot. Krzysztof Krzempek/PG

Dynamiczny rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce wymaga nowoczesnych programów edukacyjnych i dobrze przygotowanej kadry. Politechnika Gdańska wychodzi naprzeciw tym wyzwaniom, rozpoczynając nabór na nowy kierunek studiów w ramach projektu DigiWind. Kluczową rolę w realizacji tego projektu pełni dr hab. inż. Michał Wójcik z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska.

Kierunek DigiWind ma charakter międzynarodowy – tworzony jest we współpracy z uczelniami z Danii, Norwegii i Niderlandów. Program łączy wiedzę inżynierską z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi, a zajęcia prowadzone będą w środowisku międzynarodowym – zarówno przez wykładowców akademickich, jak i praktyków z branży.

Studenci zdobędą kompetencje nie tylko w zakresie projektowania i eksploatacji morskich farm wiatrowych, ale także w obszarze cyfrowego modelowania, logistyki offshore i zarządzania projektami. W ramach projektu zostały opracowane trzy ścieżki edukacyjne:

  1. Studia magisterskie II stopnia: inżynieria energii odnawialnej (smart renewable energy engineering), specjalność: Smart Wind Energy Engineering
  2. Modułowe studia podyplomowe: Digital Skills for Wind Energy Systems
  3. Specjalistyczne kursy

Projekt DigiWind to kolejna inicjatywa Politechniki Gdańskiej wspierająca rozwój kompetencji w sektorze offshore. Wcześniej uczelnia uruchomiła m.in. studia podyplomowe „Morska Energetyka Wiatrowa” oraz magisterską specjalność „Projektowanie i budowa morskich systemów energetycznych”.

Rekrutacja na program DigiWind rozpocznie się w maju br.

Prof. Gökdeniz Neşer z wizytą na WIMIO

Prof. Gökdeniz Neşer z Instytutu Nauk i Technologii Morskich na Uniwersytecie Dokuz Eylül w Izmirze (Turcja) odwiedził Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Podczas dwutygodniowej wizyty w Instytucie Budowy Okrętów spotkał się z naukowcami oraz wygłosił serię wykładów dla przyszłych inżynierów.

Prof. G. Neşer jest dyrektorem Centrum Badawczo-Aplikacyjnego Technologii Produkcji Jachtów na Uniwersytecie Dokuz Eylül. Jego zainteresowania badawcze obejmują konstrukcję statków, kompozyty, procesy recyklingu oraz inżynierię i technologię.

Cykl wykładów dotyczył projektowania i technologii konstrukcji jachtowych ze szczególnym uwzględnieniem materiałów kompozytowych.   

– Zainteresowanie wykładami zdecydowanie przerosło moje oczekiwania. Mimo że temat był trudny na wielu poziomach, studenci przyswajali go bardzo szybko. Każdy z nich jest wyjątkowo dobrze przygotowany, ma solidne podstawy, jest zainteresowany. Studenci WIMiO dali mi nową nadzieję na przyszłość – mówił prof. G. Neşer. 

Więcej informacji znajduje się na stronie Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.

Wycieczka studencka na budowę do Jastrzębiej Góry

Dn. 8.04.2025 r. odbyła się wycieczka dydaktyczna studentów semestru dyplomowego studiów magisterskich kierunku budownictwo na budowę osiedla Bałtyk Apartamenty do Jastrzębiej Góry. Wykonawcą obiektu jest gdańska firma Wama Sp. z o.o.

Na wycieczce przedstawiono studentom m.in.:

  • zastosowanie betonowych prefabrykatów ściennych o procencie zbrojenia niższym od minimalnego (technologia produkcji, transport na plac budowy, montaż);
  • zastosowanie żelbetowych prefabrykatów stropowych typu Filigran;
  • informacje z dziedziny fizyki budowli, współczesnych systemów wygłuszania dźwięków;
  • informacje nt. koniunktury na rynku prefabrykacji betonowej w Polsce i w Skandynawii;
  • wybrane aspekty projektowania z użyciem technologii BIM.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WILiŚ w Aktualnościach.

Zajęcia dla klasy 3F z II LO w Malborku na Wydziale Architektury

W dniu 31.03.2025 r. w ramach projektu Kształtowanie Przestrzeni na WA PG odbyły się zajęcia dla uczniów z klasy 3F z II LO w Malborku.

Uczniowie wzięli udział w wykładzie o kompozycji urbanistycznej, następnie wykonali ćwiczenie polegające na analizie układu urbanistycznego kampusu PG i projekt zespołowy. Pod koniec zajęć grupy projektowe zaprezentowały swoje prace i przeprowadziły dyskusję.

Zajęcia przeprowadził dr inż. arch. Piotr Marczak z Katedry Architektury Miejskiej i Przestrzeni Nadwodnych.

Dodatkowe informacje oraz fotorelacja dostępne są na stronie Wydziału Architektury.

Innowacje i przedsiębiorczość

Znamy finalistów konkursu Jaskółki Przyszłości

W tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 88 zespołów liczących łącznie 171 uczestników. Finaliści powalczą o nagrodę główną w wysokości 5 tys. zł podczas Gali Finałowej, która odbędzie się 29.05.2025 r. w Auli Gmachu Głównego PG.

Komisje konkursowe wytypowały zespoły, które zakwalifikowały się do finału konkursu: 10 projektów pochodzi z Politechniki Gdańskiej oraz 2 ze szkół średnich.

Pełna lista finalistów znajduje się na stronie Gdańsk Tech Startup School.

Umiędzynarodowienie

III edycja naboru w projekcie PROM

Centrum Współpracy Międzynarodowej przypomina o trwającym naborze do III edycji mobilności międzynarodowych w ramach projektu PROM. Do udziału zapraszamy studentów, doktorantów oraz pracowników naszej Uczelni zainteresowanych zdobyciem cennego doświadczenia naukowego i dydaktycznego za granicą.

Informacje dla aplikujących:

  • 29.04–14.05.2025 – termin składania wniosków;
  • 15–24.05.2025 – ocena wniosków przez komisję rekrutacyjną;
  • 24 lub 25.05.2025 – ogłoszenie wyników naboru;
  • w ramach projektu możesz zrealizować następujące działania:
    • wyjazdy i przyjazdy studentów i doktorantów na szkoły letnie i zimowe,
    • aktywny udział studentów, doktorantów i pracowników w międzynarodowych konferencjach,
    • mobilności do uczelni partnerskich w celu pozyskania materiałów do prac magisterskich/doktorskich lub realizacji badań przy wykorzystaniu unikatowej aparatury,
    • udział w wizytach studyjnych na uczelniach partnerskich;
  • program sfinansuje mobilności dla około 250 osób, w tym:
    • 40 wyjazdów dla pracowników PG (z czego 26 już przyznanych),
    • 30 przyjazdów pracowników z uczelni zagranicznych,
    • 80 wyjazdów dla doktorantów PG,
    • 30 przyjazdów doktorantów z uczelni zagranicznych,
    • 49 wyjazdów dla studentów PG,
    • 20 przyjazdów studentów z uczelni zagranicznych.

Uwaga!

Dla pracowników może to być ostatnia szansa na skorzystanie z mobilności w ramach projektu, ponieważ pula środków przeznaczona na ich wyjazdy zostanie najprawdopodobniej wyczerpana po tej edycji.

Po opublikowaniu listy przyznanych wniosków do finansowania Centrum Współpracy Międzynarodowej przeliczy alokowane kwoty. Jeśli pozostaną niewykorzystane środki, CWM podejmie działania w celu ich zagospodarowania. CWM zwróciło się również do NAWA z prośbą o możliwość przesunięcia środków pomiędzy różnymi typami mobilności – decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.

Dodatkowe informacje o programie znajdują się na stronie CWM.

Uczelnie Fahrenheita

Powstało Translacyjne Centrum Chorób Mózgu Uczelni Fahrenheita

Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Związek Uczelni Fahrenheita zawarły porozumienie dot. wspólnego utworzenia Translacyjnego Centrum Chorób Mózgu Uczelni Fahrenheita. Ideą przedsięwzięcia jest wzmożenie współpracy zespołów badawczych trzech uczelni w obszarze neuronauk, ze szczególnym uwzględnieniem projektów celujących w zastosowania kliniczne.

Centrum gromadzić ma grupy reprezentujące różne dyscypliny naukowe, w tym m.in. biologię, psychologię, nauki techniczne i matematykę, zainteresowane realizacją projektów podstawowych, aplikowalnych w klinice. Powstanie jednostki poprzedziła rozbudowująca się współpraca Kliniki Neurologii Dorosłych GUMed z Katedrą Biotechnologii i Mikrobiologii PG, Katedrą Inżynierii Biomedycznej PG oraz Katedrą Biologii Molekularnej UG.

Koncepcja zaprezentowana została podczas zebrania Zgromadzenia Związku Uczelni Fahrenheita i spotkała się z dużym zainteresowaniem. Centrum stanowi ewolucję jednostki badawczej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, jaką jest Centrum Chorób Mózgu, utworzonej w 2022 r. w ramach realizacji Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”.

Prace nad projektem porozumienia prowadzone były z aktywnym udziałem naukowców –delegatów do projektu każdej z uczelni: prof. Bartosza Karaszewskiego (GUMed), prof. Grzegorza Węgrzyna, kierownika Katedry Biologii Molekularnej Wydziału Biologii UG, dr hab. Anny Stanisławskiej-Sachadyn, prof. PG, kierownik Katedry Biotechnologii i Mikrobiologii Wydziału Chemicznego PG oraz zespołu Związku Uczelni Fahrenheita i Biura IDUB GUMed. Centrum otwarte jest na wszelkie inicjatywy badawcze wpisujące się w koncepcję translacyjności w neuronauce.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Politechnika Gdańska w mediach

Surf-riding, bezpieczeństwo w sieci oraz projektowanie urbanistyczne

 
Blisko 500 informacji na temat Politechniki Gdańskiej ukazało się w mediach w dn. 28 04–4.05.2025 r.
Poniżej prezentujemy wybrane materiały.

Przełomowe badania nad surf-ridingiem

Surf-riding, czyli poruszanie się statku razem z falą, choć wygląda efektownie, może stanowić duże zagrożenie. Naukowcy z Instytutu Budowy Okrętów PG zakończyli przełomowe badania zjawiska surf-ridingu na fali bichromatycznej.

Forum Akademickie Radio Gdańsk Zawsze Pomorze Gospodarka Morska Offshore Wind Poland CIRE

Prof. Joanna Mytnik gościnią Radia Gdańsk

Bezpieczeństwo w sieci, mity dotyczące internetu i dostępność cyfrowa – na te i inne tematy rozmawiała w Radiu Gdańsk prof. Joanna Mytnik, dyrektorka Centrum Nowoczesnej Edukacji PG. Audycję „W cyfrowym świecie” można odsłuchać na stronie internetowej rozgłośni.

Radio Gdańsk

Powstało Translacyjne Centrum Chorób Mózgu Uczelni Fahrenheita

Gdański Uniwersytet Medyczny, Politechnika Gdańska, Uniwersytet Gdański oraz Związek Uczelni Fahrenheita podpisały porozumienie wspólnego utworzenia Translacyjnego Centrum Chorób Mózgu Uczelni Fahrenheita. Ideą przedsięwzięcia jest wzmożenie współpracy zespołów badawczych trzech uczelni w obszarze neuronauk, ze szczególnym uwzględnieniem projektów celujących w zastosowania kliniczne.

Perspektywy

Rozmowa z prof. Izabelą Mironowicz

Na łamach Tygodnika Spraw Obywatelskich naukowczyni z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego rozmawia m.in. nt. rynku mieszkaniowego, planach zabudowy terenu, przykładach dobrze i źle zaprojektowanych osiedli oraz roli urbanisty.

Tygodnik Spraw Obywatelskich

Warsztaty i szkolenia

Poznaj i współpracuj – spotkanie pracowników administracji centralnej

Zapraszamy do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, które ma na celu zacieśnienie współpracy między pracownikami różnych działów administracji centralnej PG.

Celem spotkań będzie także znalezienie wspólnych obszarów, w których administracja może wspierać kształcenie i naukę na uczelni.

Choć na co dzień pracujemy obok siebie, często brakuje nam przestrzeni do rozmów o tym, jak nasze działania mogą się wzajemnie uzupełniać i wspierać. Nawet działy, które na co dzień nie mają bezpośredniego kontaktu z nauką, odgrywają kluczową rolę w budowaniu silnego środowiska akademickiego. Dlatego zapraszamy do krótkich spotkań, które pozwolą lepiej się poznać, zrozumieć funkcjonowanie innych działów i otworzyć drzwi do efektywnej współpracy.

Informacje dla uczestników:

Zachęcamy do udziału – wspólnie możemy stworzyć silniejszą, bardziej współpracującą społeczność akademicką. 

Szkolenia organizowane przez Centrum Zarządzania Projektami w maju i czerwcu

Centrum Zarządzania Projektami PG zaprasza pracowników Politechniki Gdańskiej na ostatni cykl szkoleń prowadzonych przez mgr Dorotę Pec:

Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które przejdą pomyślnie rejestrację otrzymają link do spotkania drogą mailową.

Kontakt w sprawie szkoleń: szkolenia.czp@pg.edu.pl.

CZP informuje, że szkolenia te nie będą więcej powtarzane, więc jest to ostatnia możliwość skorzystania w tej oferty.

Majowa oferta szkoleń CNE dla nauczycieli akademickich

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza nauczycieli akademickich do zapisów na warsztatowe szkolenia certyfikowane w maju oraz letnim maratonie (czerwiec/lipiec). Szkolenia trwają 4 godziny dydaktyczne, odbywają się w sali 205 w GG.

W majowej ofercie: 

  • GenAI w dydaktyce akademickiej,
  • najmłodsze pokolenia Z i alfa na uczelniach,
  • wiedza o mózgu dla nauczycieli akademickich,
  • porozumienie bez przemocy,
  • wystąpienia publiczne,
  • odporność psychiczna w praktyce,
  • kawa z coachem narzędzia coachingowe.

Pełna oferta dostępna jest na stronie szkoleń

Zaproszenie na szkolenie pt. „Zdobądź swój grant ERC – kulisy sukcesu”

Prorektor ds. nauki prof. dr hab. inż. Dariusz Mikielewicz zaprasza na szkolenie organizowane przez Centrum Zarządzania Projektami pt. „Zdobądź swój grant ERC – kulisy sukcesu”.

Prelegentki:

  • dr hab. Róża Szweda, prof. UAM – laureatka grantu ERC podzieli się z uczestnikami swoją wiedzą, doświadczeniami oraz innymi przydatnymi informacjami dotyczącymi ubiegania się o grant ERC;
  • Katarzyna Kubica-Oroń – ekspertka Krajowego Punktu Kontaktowego PB UE przedstawi aspekty praktyczne dotyczące zasad konkursów ERC, przygotowania wniosków (w tym części administracyjnej oraz budżetu), a także inicjatywy wspierające aplikujących o granty – ERC Mentoring Initiative.

W programie przewidziano również dyskusję.

Informacje dla uczestników szkolenia:

Plan zarządzania danymi oraz otwarte publikowanie w projektach NCN (webinarium)

Dn. 13.05.2025 r. w godz. 10.00–11.30 odbędzie się webinarium poświęcone wymogom NCN związanym z danymi badawczymi oraz publikacjami naukowymi  w finansowanych przez Centrum projektach.
Tematyka szkolenia:
  • plany zarządzania danymi, obowiązkowy każdego wniosku konkursowego – struktura planu, kluczowe elementy, pomocne materiały;
  • dane w projekcie – na co zwrócić uwagę przy deponowaniu danych na przykładzie repozytorium MOST DANYCH;
  • artykuły naukowe – ścieżki publikacyjne zgodne z polityką NCN, wybór licencji;
  • raportowanie danych i publikacji powiązanych z projektami.
Szkolenie, które poprowadzą pracownicy Centrum Kompetencji Otwartej Nauki, odbędzie się na platformie Teams i będą mogli wziąć w nim udział wszyscy zainteresowani bez wcześniejszej rejestracji. 

Link do Teams: https://link.pg.edu.pl/open_science_NCN 

Programy otwartego publikowania (webinarium)

W dn. 14.05.2024 w godz. 10.00–11.00 odbędzie się webinarium nt. publikowania w modelu Open Access i możliwości sfinansowania związanych z tym opłat w ramach umów zawartych pomiędzy Politechniką Gdańską a poszczególnymi wydawcami. Webinarium zostanie poprowadzone na platformie Teams przez pracowników Centrum Kompetencji Otwartej Nauki.

Udział w webinarium nie wymaga wcześniejszej rejestracji, wystarczy skorzystać z bezpośredniego linku https://link.pg.edu.pl/programyotwartegopublikowania-PG.

Zwiększanie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami. Weź udział w szkoleniu

Zapraszamy do udziału w jednodniowym szkoleniu „Zwiększanie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami" realizowanym w ramach projektu „Politechnika dostępna".

Tematyka szkolenia:

  • sytuacja formalnoprawna osób z niepełnosprawnościami,
  • potrzeby wynikające z niepełnosprawności,
  • konsekwencje niepełnosprawności dla procesu kształcenia,
  • skuteczna komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami,
  • formy wsparcia studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach oraz analiza dobrych praktyk.

Uczestnicy będą mieli okazję uczestniczyć w symulacji niepełnosprawności i prezentacji sprzętu wspomagającego.

Szczególnie zachęcamy do udziału nauczycieli akademickich, których zaangażowanie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu przyjaznych warunków kształcenia dla wszystkich studentów.

Informacje dla uczestników:

  • terminy:
    • 14.05 (środa), godz. 9:00–13:45
    • 15.05 (czwartek), godz. 9:00–13:45
    • 17.06 (wtorek), godz. 9:00–13:45
    • 18.06 (środa), godz. 9:00–13:45
    • 25.06 (środa), godz. 9:00–13:45
    • 26.06 (czwartek), godz. 9:00–13:45;
  • szkolenia odbędą się w formie stacjonarnej:
    • w filii Biblioteki Wydziału ETI, sala 051 na parterze (budynek nr 42 na mapie kampusu), terminy: 14.05, 15.05, 17.06, 18.06;
    • w Gmachu Głównym, sala 300, terminy: 25.06, 26.06;
  • formularz rejestracyjny,
  • program szkolenia.

Szkolenia poprowadzą eksperci z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego (FIRR).

FIRR aktywnie działa na rzecz dostępności administracji zarówno samorządowej, jak i rządowej, poprzez realizację min. takich projektów jak „Dostępna Administracja Publiczna”, „Samorząd bez barier” czy „Dostępny samorząd 2.0”.

Osoby uczestniczące w szkoleniu otrzymają certyfikaty poświadczające zdobyte kompetencje w wersji elektronicznej (pdf).

Projekt: „Politechnika dostępna” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (nr umowy o dofinansowanie FERS.03.01-IP.08-0059/24-00) 

Zarządzenia i pisma okólne

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 30/2025 z 23.04.2025 r. w sprawie: wprowadzenia programu „Akademia Rozwoju pracowników Politechniki Gdańskiej”

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 31/2025 z 25.04.2025 r. w sprawie: określenia sposobu i terminu przeprowadzenia okresowej oceny nauczyciela akademickiego Politechniki Gdańskiej

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 32/2025 z 25.04.2025 r. w sprawie: utworzenia PG Biznes Hub

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 33/2025 z 5.05.2025 r. w sprawie: postępowania z niebezpiecznymi substancjami i mieszaninami chemicznymi

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 24/2025 z 25.04.2025 r. w sprawie: powołania Wydziałowych Komisji Oceniających Nauczycieli Akademickich Politechniki Gdańskiej i Wspólnej Komisji Oceniającej Nauczycieli Akademickich Politechniki Gdańskiej na kadencję 2024-2028, wprowadzenia zmian w składzie Uczelnianej Komisji Oceny Nauczycieli Akademickich Politechniki Gdańskiej oraz w składzie Uczelnianej Odwoławczej Komisji Oceniającej Nauczycieli Akademickich Politechniki Gdańskiej na kadencję 2024–2028

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 25/2025 z 25.04.2025 r. w sprawie: wytycznych dotyczących sposobu przeprowadzenia oceny okresowej nauczycieli akademickich Politechniki Gdańskiej w 2025 r. z uwagi na zaistnienie szczególnych przyczyn dla dokonania oceny i zgłoszenia rektorowi przez właściwych dziekanów potrzeby przeprowadzenia oceny okresowej

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 26/2025 z 5.05.2025 r. w sprawie: powołania Wydziałowych Komisji Rekrutacyjnych do rekrutacji na studia I i II stopnia na rok akademicki 2025/2026

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 27/2025 z 5.05.2025 r. w sprawie: zmian w składzie Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na kadencję 2024–2028

Komunikaty

Nabór NCBR: „Wzmocnienie potencjału administracyjnego uczelni”

W naborze organizowanym przez NCBR dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca uwzględni wyłącznie działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry kierowniczej wnioskodawcy lub kadry wnioskodawcy zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.

Działania skierowane do uczestników muszą prowadzić do uzyskania wszystkich poniższych kompetencji lub kwalifikacji:

  • zarządczych (obligatoryjność dotyczy tylko kadry kierowniczej),
  • cyfrowych,
  • na rzecz zielonej transformacji.

Projekt może dodatkowo przewidywać działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje przekrojowe (transwersalne), analityczne, merytoryczne i językowe uczestników oraz zarządcze w sytuacji, gdy wnioskodawca planuje rozwój tych kompetencji lub kwalifikacji u kadry zaangażowanej w procesy administrowania uczelnią.

Informacje dla aplikujących:

  • termin naboru wniosków upływa 11.07.2025 r.;
  • maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu; wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu;
  • maksymalna wartość projektu: 3 mln zł;
  • wnioski należy składać za pośrednictwem SOWA EFS;
  • dodatkowe informacje znajdują się na stronie: nabór FERS.

Kontakt w Centrum Zarządzania Projektami: Kamila Szydłowska, Magdalena Drywa.

„Z dziejów Królewskiej Doliny” – wykład prof. Andrzeja Januszajtisa

Biblioteka PG oraz Stowarzyszenie Absolwentów PG zapraszają na wykład prof. Andrzeja Januszajtisa – fizyka, wieloletniego wykładowcy PG, pianisty, a przede wszystkim pasjonata historii Gdańska i autora kilkudziesięciu publikacji poświęconych jego dziejom.

Profesor A. Januszajtis opowie o historii Królewskiej Doliny i Politechniki Gdańskiej.

Data: 12.05.2025, godz. 17:00
Miejsce: sala konferencyjna budynku Hydromechaniki (budynek nr 11 na mapie kampusu), I piętro

Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (kwiecień 2025)

Podsumowanie zmian wprowadzonych przez Centrum Usług Informatycznych w kwietniu 2025 r. w systemach informatycznych PG:

  • TETA HR – uruchomiono nowy system kadrowo-płacowy TETA HR, który zastąpił dotychczasowy system SZU, jako główne źródło danych o pracownikach oraz ich zatrudnieniu. Wraz z wdrożeniem systemu udostępniono nowy portal pracowniczy: https://pracownik.pg.edu.pl, który stał się centralnym miejscem składania wniosków o urlopy, pracę zdalną oraz załatwiania innych spraw kadrowych. Wprowadzone zostały również zmiany w systemach integrujących się z systemem kadrowo-płacowym, co wpłynęło m.in. na implementację całkowicie nowego procesu wnioskowania o dodatki. W najbliższym czasie planowane jest uruchomienie nowych procesów opartych o system TETA HR, by w pełni wykorzystać jego możliwości.
  • BHP – nowa, przebudowana wersja aplikacji wspomagającej zarządzanie szkoleniami bhp pracowników. Najistotniejsze usprawnienia obejmują: ujednolicenie obsługi szkolenia okresowego bhp wykonywanego przez pracownika po raz pierwszy oraz każdego kolejnego szkolenia okresowego wykonywanego przez pracownika, zapewnienie bezbłędnej obsługi pracowników powtórnie zatrudnionych po przerwie w zatrudnieniu, uproszczenie pracy z zestawieniami, poprawki w mechanizmie wysyłania powiadomień, rozszerzenie możliwości konfigurowania szkoleń bhp adresowanych do różnych grup pracowników.
  • Proces dyplomowania – zaktualizowano proces wysyłania prac dyplomowych do systemu JSA (Jednolity System Antyplagiatowy). Dodano opcję analizy pracy dyplomowej pod kątem użycia sztucznej Inteligencji (SI). Analiza SI w systemie JSA jest nową funkcjonalnością, która pozwala na sprawdzenie, czy w pracy dyplomowej użyto narzędzi do automatycznego generowania tekstu.
  • Dziekanat – w Dziekanat → Propozycje tematów → Lista propozycji tematów dyplomów dodano kolumnę Autorzy, w której widoczni są autorzy przypisani do wybranej propozycji dyplomu. Kolumnę autorzy dodano również w pliku xls, który można wygenerować pod listą propozycji tematów dyplomów.
  • Studia podyplomowe – dodano możliwość wykonania wydruku listy aktywnych słuchaczy studiów podyplomowych wraz z kwotą dokonanych wpłat za studia w Studia podyplomowe → wybrane studia → wybrana edycja → Lista słuchaczy → ikona Pobierz listę wszystkich słuchaczy → Microsoft Excel.

Kompletna lista nowych funkcji i poprawek została opublikowana na stronie CUI.

W przypadku pytań lub problemów z usługami IT należy kontaktować się z Helpdeskiem CUI poprzez system zgłoszeń lub telefonicznie (58 348 63 37). 

Kalendarium

13 maja 10.00–14.00
https://pg.edu.pl/biuro-karier/2025-04/13-maja-2025-iv-wydzialowe-targi-pracy-na-pg-zapraszamy

IV Wydziałowe Targi Pracy na Politechnice Gdańskiej

Biuro Karier i Absolwentów PG we współpracy z Wydziałem Architektury oraz Wydziałem Inżynierii Lądowej i Środowiska serdecznie zaprasza studentów, doktorantów i absolwentów PG do udziału w IV Wydziałowych Targach Pracy.
21 maja 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej
22 maja–25 maja
https://festiwal.pg.edu.pl/

Bałtycki Festiwal Nauki

Ile może znieść materiał? Jakie są sekrety niewidzialnego świata? Co sprawia, że frisbee frunie? Jak silne są nasze fale mózgowe? Na te i na wiele innych pytań odpowiemy podczas 22. Bałtyckiego Festiwalu Nauki na PG.
29 maja 11.00–15.15
https://pg.edu.pl/startup/jaskolki

Gala Finałowa konkursu Jaskółki Przyszłości

Gdańsk Tech Startup School zaprasza na finał tegorocznej edycji konkursu, który odbędzie się w Auli Gmachu Głównego PG.