Nr 356/13 marca 2025

Z życia uczelni

Za nami uroczyste posiedzenie Senatu PG z okazji promocji akademickich

Uroczyste posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej z okazji promocji akademickich. Na zdjęciu: prof. Dariusz Mikielewicz, prorektor ds. nauki, prof. Justyna Kucińska-Lipka, prorektor ds. rozwoju, prof. Krzysztof Wilde, rektor PG, prof. Józef E. Sienkiewicz, prorektor ds. współpracy, prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia. Fot. Krzysztof Krzempek/PG
 

Uroczystość odbyła się 5.03.2025 r. w Auli PG. Udział w niej wzięli prof. Krzysztof Wilde, rektor PG wraz z kolegium rektorskim, przedstawiciele Senatu PG, władz wydziałów, samorządu studentów, a także zaproszeni goście. Oprawę muzyczną wydarzenia zapewnił Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej.

Podczas uroczystego posiedzenia Senatu Politechniki Gdańskiej rektor uczelni prof. Krzysztof Wilde przyjął w poczet profesorów Politechniki Gdańskiej naukowców i naukowczynie uczelni:

Wręczone zostały również promocje na stopnie doktora habilitowanego i doktora. Promocje akademickie otrzymało łącznie ponad 100 osób, które swój tytuł lub stopień uzyskały w 2024 r.  

W ramach wydarzenia wręczona została również nagroda „Dyplom Roku”. To wyróżnienie Rektora PG dla autorów najlepszych prac dyplomowych magisterskich, obronionych na każdym z wydziałów w 2024 r. 

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie głównej uczelni w Aktualnościach.

Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej

Tradycyjnie w pierwszy dzień wiosny 21.03.2025 r. (piątek) Politechnika Gdańska zaprasza na Ogólnopolski Dzień Otwarty. Tego dnia uczelnia będzie również gospodarzem gali Pomorskiego Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025.

Ogólnopolski Dzień Otwarty PG przygotowany został z myślą o tegorocznych maturzystach i uczniach szkół średnich. To dla nich doskonała okazja nie tylko do zapoznania się z ofertą studiów PG, ale przede wszystkim do bliższego poznania kampusu uczelni, udziału w rozmaitych atrakcjach oraz rozmów z pracownikami uczelni i uczącymi się tu już studentami.

Na odwiedzających czekać będą m.in.:

  • Miasteczko PG (plac przed Gmachem Głównym, godz. 9:00–15:00) – stoiska wydziałów i jednostek uczelni;
  • inspirujące wykłady (godz. 9:30–14:20, Aula PG w Gmachu Głównym) – 20 min. wystąpienia związane będą z poszczególnymi wydziałami uczelni; całość transmitowana będzie na kanale PG na YouTube;
  • spacer po historycznej części kampusu (godz. 10:00 i 12:00, zbiórka przy wejściu do Gmachu Głównego);
  • Forum Organizacji i Kół Akademickich (godz. 9:00–15:00, Gmach Główny, dziedzińce im. J. Heweliusza i D.G. Fahrenheita) – zobacz jak studenci rozwijają swoje pasje na PG,
  • rozproszone Muzeum PG (godz. 9:00–15:00) – wystawy w przestrzeni kampusu (9:00–15:00);
  • gra terenowa (godz. 9:00–15:00 – do wspólnej zabawy na terenie kampusu zaprasza Samorząd Studentów PG;
  • pokazy, spotkania, wykłady i warsztaty przygotowane przez każdy z ośmiu wydziałów uczelni oraz Centrum Języków Obcych, Centrum Matematyki, Centrum Sportu Akademickiego i Biblioteki PG.

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie otwarta.pg.edu.pl.

Wydarzenie patronatem honorowym objęli:

  • Wojewoda Pomorska,
  • Marszałek Województwa Pomorskiego,
  • Prezydent Miasta Gdańska oraz
  • Kuratorium Oświaty w Gdańsku.

Ogólnopolskiemu Dniu Otwartemu towarzyszyć będzie gala Pomorskiego Rankingu Liceów i Techników Perspektywy 2025 – dorocznego zestawienia najlepszych liceów i techników w naszym regionie. Wydarzenie odbędzie się w Centrum Ekoinnowacji PG (budynek nr 19) o godz. 10:00.

Po uroczystości, o godz. 11:15 na pasie zieleni w sąsiedztwie budynku Centrum Ekoinnowacji zasadzone zostaną Drzewa Talentów, dedykowane poszczególnym szkołom, które uzyskały najwyższe miejsca w rankingach.

Dwa razy podium dla Politechniki Gdańskiej w konkursie Genius Universitatis

Od lewej: Alina Guzik, Joanna Czerska, Mateusz Dobrzyński, Agata Cymanowska, Wanda Stompór oraz Barbara Kuklińska. Fot. mat. prywatne
 

Jury XII edycji konkursu „Genius Universitatis” na najbardziej kreatywne pomysły i realizacje marketingowe uczelni organizowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy dwukrotnie doceniło Politechnikę Gdańską.

Konkurs Genius Universitatis ma na celu propagowanie nowoczesnych i nowatorskich praktyk oraz narzędzi marketingowych, stosowanych przez uczelnie przy wspieraniu rekrutacji na studia i promocji całej uczelni bądź danego wydziału czy instytutu.

PG otrzymała nagrody za film oraz gadżet promocyjny. Film „Piękna, nowoczesna i z charakterem” oraz „Fabryka managerów. Nasi studenci samodzielnie produkują gadżety WZIE podczas zajęć z Zarządzania Produkcją” zdobyły w swoich kategoriach II miejsca.

Wyróżnienia podczas gali finałowej odebrali:

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach

Nauka

Spotkanie Międzynarodowej Rady Efektywności Naukowej

Fot. materiały PG 
 

Wyzwania związane z realizacją projektu IDUB oraz przygotowania do aplikacji w II edycji programu w 2026 r. były głównymi tematami spotkania Międzynarodowej Rady Efektywności Naukowej (ISEB).W spotkaniu uczestniczyli zdalnie członkowie ISEB:

  • prof. Francisco José Mora Mas, przewodniczący Rady (Universitat Politècnica de València, Hiszpania),
  • prof. Roberto Zanino (Politecnico di Torino, Włochy),
  • prof. Sławomir Smoleń (Hochschule Bremen, Niemcy),
  • prof. Mika Hannula (President and CEO, Tampere University of Applied Sciences, Finlandia),
  • prof. Eugenijus Valatka (rektor, Kaunas University of Technology, Litwa).

Następnie odbyła się dyskusja pomiędzy członkami Rady oraz uczestnikami spotkania z Politechniki Gdańskiej nawiązująca do informacji i wniosków zawartych w prezentacji prof. Nieznańskiego. Po dyskusji dr Monika Wieczerzak, kierownik Biura IDUB, zreferowała aktualny stan realizacji programu IDUB na Politechnice Gdańskiej.

Końcowym elementem spotkania była krótka dyskusja na temat wdrażania zaleceń ekspertów na Politechnice Gdańskiej. Członkowie ISEB zobowiązali się do przedstawienia własnych rekomendacji w formie opracowania pisemnego.

Ze strony Politechniki Gdańskiej w spotkaniu wzięli udział:

  • rektor PG prof. Krzysztof Wilde,
  • prorektor ds. współpracy prof. Józef Sienkiewicz,
  • pełnomocnik rektora ds. strategii uczelni prof. Janusz Nieznański,
  • prof. Sławomir Milewski,
  • prof. Krzysztof Leja,
  • dr Monika Wieczerzak (Biuro IDUB),
  • Magdalena Masa (Biuro IDUB),
  • kierownik projektu ENHANCE+ prof. Justyna Szostak.

Spotkanie prowadził prof. Janusz Nieznański, który zreferował główne rezultaty konferencji sprawozdawczej programu IDUB, która odbyła się w listopadzie ub.r. Streścił ocenę realizacji programu IDUB przedstawioną przez członków międzynarodowego panelu ekspertów powołanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także omówił rekomendacje ekspertów dotyczące końcowego okresu realizacji programu IDUB oraz refleksje ekspertów na temat zbliżającej się końcowej oceny realizacji programu. 

Stypendia dla pracowników i doktorantów od firmy Amazon Development Center Poland

Fot. materiały WETI PG

Firma Amazon Development Center Poland Sp. z o.o. uhonorowała stypendiami pracowników i doktorantów Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki.

W wydarzeniu, które odbyło się 4.03.2025 r. uczestniczyli:

  • dyrektor globalna Amazon AGI Vertical Services Lucyna Chwastowska,
  • prorektor ds. kształcenia dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG;
  • dziekan WETI PG prof. dr hab. inż. Jacek Stefański;
  • kierownik Katedry Systemów Multimedialnych WETI PG prof. dr hab. inż. Andrzej Czyżewski.

Stypendia otrzymali:

  • Bartłomiej Mróz – badania nad poprawą realizmu dźwiękowego w rzeczywistości wirtualnej (VR);
  • Marina Galanina, Tomasz Piernicki, Sahar Seifzadeh – innowacyjne narzędzie do transkrypcji mowy oparte na sztucznej inteligencji dla pacjentów z epilepsją;
  • Marta Zielonka – wykorzystanie uczenia maszynowego w adnotacji tekstów medycznych;
  • Paweł Tumialis – optymalizacja sieci neuronowych dla systemów wbudowanych;
  • Tomasz Piernicki, Sahar Seifzadeh – analiza bodźców dźwiękowych w badaniach nad ASMR.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie WETI PG.

Nowa przestrzeń miejska na ul. Klinicznej i bramy zielonego kampusu

Wypracowanie wizji zagospodarowania przestrzeni odzyskanej na cele miejskie w wyniku ewentualnej przebudowy obecnego Węzła Kliniczna – takie zadanie postawiono przed uczestnikami studenckiego konkursu urbanistyczno-architektonicznego pt. „Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska”.

Do składania prac zaproszono studentów Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej (I roku studiów II stopnia). W czwartek, 6.03.2025 r. w Gmachu Głównym uczelni ogłoszono zwycięzców konkursu dotyczącego Węzła oraz jeszcze dwóch:

  • frontu wodnego w Nowym Porcie oraz
  • styku kampusu PG z Wrzeszczem.

Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska

I miejsce

  • zespół: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz / projekt pt. „Brama do Wrzeszcza”; nagroda 10 tys. zł

II miejsce (ex aequo)

  • zespół: Anna Białowska, Olga Tarnacka, Joanna Zajączkowska; nagroda 6 tys. zł
  • zespół autorski: Juliusz Adamowicz, Tymoteusz Gzela, Maciej Hirsz; nagroda 6 tys. zł

III miejsce (ex aequo)

  • zespół: Emilia Przybysz, Piotr Warżała, Olga Wiszniewska; nagroda 4 tys. zł
  • zespół: Sandra Arim, Aleksandra Czyżewska, Karolina Bieńkowska, Gabriela Wysocka; nagroda 4 tys. zł

Bramy zielonego kampusu

I miejsce ex aequo:

  • zespół: Wiktoria Szepeta i Stanisław Sudnowski, „Tkanka innowacji”
  • zespół autorski: Paulina Slas oraz Magdalena Witkowska, „Przebudzenie”

II miejsce:

zespół: Michał Glapiak i Jarosław Grzeszczyk, „Trójkąt innowacji”

III miejsce:

zespół: Aleksandra Krupa i Julia Lupa, „Studzienka powiązań”

Front wodny Nowego Portu

W konkursie nie przyznano I miejsca.

II miejsce:

  • zespół: Sabina Barczyk, Gabriela Cichy, Beniamin Hejden, Karol Adamowicz, „New H”
  • zespół: Maria Ławrenow, Kornelia Krajdocha, Artemii Verbov, „Scandi Gate”

III miejsce (ex aequo):

  • zespół: Dominika Czyrnek, Natalia Noszczak, Mateusz Łańcucki
  • zespół: Hanna Skoworotko, Anna Pachaly, Aleksander Wyczyński, Anna Suchecka, „Bateria”

Dodatkowe informacje znajdują się na portalu gdansk.pl i na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej na rok akademicki 2025/2026

Rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej w ramach IX edycji programu „Doktorat wdrożeniowy” rozpocznie się 17.03.2025 r. Aplikacje należy składać elektronicznie w systemie rekrutacyjnym. Nabór potrwa do 30.03.2025 r.

Rekrutacja jest dwuetapowa:

  • I etap – rekrutacja do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej,
  • II etap – rekrutacja do programu „Doktorat wdrożeniowy”.

Pełny harmonogram rekrutacji, instrukcja dla kandydata oraz wszystkie niezbędne informacje znajdują się na stronie internetowej w zakładce Rekrutacja do szkoły.

Na stronie Szkoły Doktorskiej Wdrozeniowej zostały opublikowane listy potencjalnych promotorów dla kandydatów do Szkoły w rekrutacji na rok akademicki 2025/2026.

Konkurs MINIATURA 9 NCN

Narodowe Centrum Nauki ogłasza konkurs MINIATURA 9, do którego można zgłaszać wnioski na realizację działania naukowego prowadzonego w formie:

  • badań wstępnych lub
  • kwerendy lub
  • wyjazdu o charakterze naukowym.

Działanie naukowe może być realizowane poprzez jedną lub więcej form, jeśli jest to uzasadnione merytorycznie.

Podstawowym celem konkursu jest finansowe wsparcie działania naukowego służącego przygotowaniu przyszłego projektu badawczego planowanego do złożenia w konkursach NCN, innych konkursach ogólnokrajowych lub międzynarodowych.

W konkursie można uzyskać środki finansowe w wysokości od 5 tys. do 50 tys. zł na realizację działania naukowego trwającego do 12 miesięcy. O środki może ubiegać się podmiot, w którym zatrudniony jest badacz:

  1. posiadający w swoim dorobku co najmniej jedną opublikowaną pracę lub co najmniej jedno dokonanie artystyczne lub artystyczno-naukowe;
  2. który uzyskał stopień doktora nie wcześniej niż 1.01.2013 r. Okres ten może zostać przedłużony zgodnie z zasadami określonymi w § 1 pkt 1 regulaminu. W przypadku osób, które uzyskały więcej niż jeden stopień doktora, datą odniesienia jest data uzyskania pierwszego z nich.

We wniosku można zaplanować MENTORING NCN, którego celem jest uzyskanie merytorycznego wsparcia od Mentora NCN w przygotowaniu projektu badawczego planowanego do złożenia w konkursach NCN.

Informacje dla aplikujących:

  • wnioski należy składać wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu OSF, zgodnie z procedurą składania wniosków;
  • instrukcja składania wniosków znajduje się w wytycznych dotyczących wypełniania wniosków w konkursie MINIATURA 9 w systemie OSF;
  • nabór wniosków w systemie OSF potrwa do 31.07.2025 r. do godz. 16:00.
  • nabór wniosków może zostać wstrzymany, jeżeli łączna kwota kosztów planowanych we wnioskach przekroczy dwukrotność środków finansowych przeznaczonych przez Radę NCN na realizację działań naukowych w tej edycji konkursu MINIATURA;
  • zgłoszenia w systemie Moja PG należy przesłać do weryfikacji Centrum Zarządzania Projektami maksymalnie dwa tygodnie przed planowanym złożeniem wniosku; pełny wniosek w systemie OSF należy przedstawić do weryfikacji formalnej przynamniej tydzień przed wysłaniem do instytucji;
  • plan zarządzania danymi należy skonsultować z Centrum Kompetencji Otwartej Nauki Biblioteki PG;
  • dodatkowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie NCN.
  • kontakt w CZP: Anita Wiśniewska, Katarzyna Bisewska, Kaja Kalinowska.

NCBiR ogłasza GOSPOSTRATEG XII, konkurs na projekty „otwarte”

GOSPOSTRATEG to Strategiczny Program Badań Naukowych i Prac Rozwojowych, którego celem jest wzrost wykorzystania w perspektywie do 2028 r. rezultatów badań społeczno-ekonomicznych w kształtowaniu krajowych i regionalnych polityk rozwojowych.

W XII konkursie NCBR zaprasza do zgłaszania projektów otwartych, wpisujących się w cały zakres tematyczny Programu GOSPOSTRATEG, który podzielony został na cztery obszary tematyczne:

  • obszar pułapki średniego dochodu i przeciętnego produktu;
  • obszar pułapki braku równowagi;
  • obszar pułapki demograficznej;
  • obszar pułapki słabości instytucji.

Do konkursu mogą przystąpić konsorcja składające się z jednostek naukowych, przedsiębiorstw oraz podmiotów wdrażających (minimalnie trzy podmioty, maksymalnie pięć podmiotów). Zgłoszone projekty mogą obejmować badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz prace przedwdrożeniowe (w tym prace przedwdrożeniowe – pomoc de minimis). Projekt, w którym nie przewidziano prac przedwdrożeniowych, nie uzyska dofinansowania.

Informacje dla aplikujących:

  • wnioski o dofinansowanie należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej w systemie LSI (link do systemu będzie aktywny od 7.03.2025 r.);
  • nabór wniosków w systemie LSI potrwa do 30.05.2025 r. do godz. 16:00;
  • zgłoszenia w systemie Moja PG należy przesłać do weryfikacji Centrum Zarządzania Projektami do 16.05.2025 r.; kompletny wniosek należy przedstawić do weryfikacji formalnej do 23.05.2025 r.
  • dodatkowe informacje oraz dokumentacja konkursowa znajdują się na stronie NCBiR;
  • kontakt w CZP: Anita Wiśniewska, Katarzyna Bisewska, Kaja Kalinowska.

Konkurs M-ERA.NET 3 Call 2025

Narodowe Centrum Nauki (NCN) oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) we współpracy z siecią M-ERA.NET 3 ogłaszają konkurs M-ERA.NET Call 2025 na międzynarodowe projekty badawcze dotyczące nauki o materiałach i inżynierii materiałowej oraz niskoemisyjnych technologii energetycznych, a także badań nad materiałami na potrzeby przyszłych technologii produkcji akumulatorów, zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.

Wnioskodawcami w konkursie mogą być organizacje badawcze, mikro/małe/średnie/duże przedsiębiorstwa oraz grupy podmiotów. Konsorcja muszą składać się z co najmniej 3 partnerów z co najmniej 3 różnych krajów uczestniczących w tym konkursie: Austria, Belgia, Brazylia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Izrael, Kanada, Korea Południowa, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Malta, Polska, Republika Południowej Afryki, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Tajwan, Turcja, Węgry, Włochy.

Niektóre kraje uczestniczą w programie tylko regionalnie – więcej informacji.

W konkursie można otrzymać środki na wynagrodzenia dla zespołu badawczego, wynagrodzenia i stypendia dla studentów lub doktorantów, zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej oraz pokrycie innych kosztów, związanych z wydatkami niezbędnymi do realizacji projektu badawczego. NCN przyzna środki finansowe w zakresie badań podstawowych, natomiast NCBR w zakresie badań przemysłowych i prac rozwojowych.

Konkurs M-ERA.NET 3 Call 2025 obejmuje tematykę:

  • zrównoważone, zaawansowane materiały energetyczne;
  • innowacyjne powierzchnie, powłoki i interfejsy;
  • kompozyty o wysokiej wydajności;
  • materiały funkcjonalne;
  • materiały odpowiadające na wyzwania środowiskowe;
  • materiały nowej generacji dla zaawansowanej elektroniki.

Alokacja środków w konkursie na badania podstawowe (z NCN) wynosi 1,5 mln euro (przewidywana liczba wniosków, którym może zostać przyznane dofinansowanie wynosi 7–8).

Alokacja środków w konkursie na badania przemysłowe oraz prace rozwojowe (z NCBR) wynosi 2,5 mln euro (przewidywana liczba wniosków, którym może zostać przyznane dofinansowanie wynosi 6–7).

Harmonogram konkursu:

  • poziom międzynarodowy (dwuetapowy):
    • zakończenie naboru wniosków wstępnych: 13.05.2025 r. (12:00 CEST),
    • zakończenie naboru wniosków pełnych: 19.11.2025 r. (12:00 CET);
  • poziom krajowy (jednoetapowy):
    • zakończenie naboru wniosków: 26.11.2025;
  • wyniki konkursu: luty 2026 r.

Informacje dla aplikujących:

  • nabór wniosków międzynarodowych odbywa się poprzez system elektroniczny na stronie internetowej: https://www.m-era.net/joint-calls/joint-call-2025;
  • szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie internetowej NCN oraz na stronie internetowej NCBiR;
  • zgłoszenie projektu do finansowania w systemie MojaPG należy złożyć przynamniej 14 dni roboczych przed złożeniem wniosku o dofinansowanie;
  • kompletny wniosek do podpisu wraz załącznikami należy złożyć w Centrum Zarządzania Projektami przynamniej 7 dni roboczych przed zakończeniem naboru;
  • kontakt w CZP: czp@pg.edu.pl

Centrum Kompetencji Otwartej Nauki w sieci Skills4EOSC

Centrum Kompetencji Otwartej Nauki Biblioteki PG dołączyło do sieci Skills4EOSC, skupiającej centra kompetencji oraz inne jednostki i instytucje pełniące tę rolę z całej Europu. Sieć powstała w ramach projektu „Skills for the European Open Science commons: creating a training ecosystem for Open and FAIR science” finansowanego z programu Horyzont Europa i jest jednym z elementów szeroko zakrojonego planu koordynacji i standaryzacji inicjatyw, zasobów i szkoleń związanych z Otwartą Nauką. Działania te mają na celu dostarczenie europejskim naukowcom efektywnego wsparcia z zakresu Otwartej Nauki oraz wsparcie decydentów w tworzeniu opartych na faktach polityk krajowych i instytucjonalnych. W sieci Skills4EOSC obok Centrum Kompetencji Otwartej Nauki PG znajdują się m.in. instytucje z Włoch, Grecji, Szwecji czy Finlandii. 

Szkoła Doktorska – ogłoszenie list potencjalnych promotorów

Szkoła Doktorska opublikowała listy potencjalnych promotorów dla kandydatów do Szkoły w rekrutacji na rok akademicki 2025/2026:

Do list promotorów można dotrzeć również za pomocą zakładek: Dyscypliny oraz Dla promotorów.

Wszystkie informacje dotyczące rekrutacji do Szkoły Doktorskiej znajdują się w zakładce Kandydaci.

Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Chemicznym

Dn. 31.03.2025 r. o godz. 10.15 w sali 112 Wydziału Chemicznego PG odbędzie się w trybie stacjonarnym obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Krzysztofa Bambinka pt. „Modelowanie zjawiska fouling oraz warunków sprzyjających występowania w/w, budowa modelu matematycznego opisującego równowagę faz ciecz–ciecz i ciecz–ciało stałe”.

Promotorem pracy jest dr hab. inż. Grzegorz Boczkaj, prof. PG.

Kształcenie i dydaktyka

Projekt „Uczelnie Przyszłości”: Model Edukacji Spersonalizowanej

Projekt „Uczelnie Przyszłości” to inicjatywa wspierająca studentów w rozwijaniu nowoczesnych kompetencji i realizacji innowacyjnych pomysłów. Projekt jest finansowany przez Unię Europejską i realizowany przez 12 uczelni, w tym Politechnikę Gdańską oraz NCBR, będące liderem Projektu. Kierownikiem projektu jest prorektor ds. kształcenia dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG. Celem projektu jest wdrożenie Modelu Edukacji Spersonalizowanej (MES), w ramach którego studenci realizują indywidualne projekty innowacyjne (IPI) poprzez rozwój kluczowych kompetencji przyszłości i łączenie edukacji akademickiej z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

W ramach programu zapraszamy studentów I i II roku I stopnia do zgłaszania pomysłów na innowacyjne projekty (indywidualne lub zespołowe). Laureaci otrzymają 20 tys. zł na realizację pomysłu, wsparcie mentorów biznesowych i naukowych, udział w warsztatach projektowych, a także możliwość modyfikacji programu studiów (wymiana przedmiotów i dodatkowe punkty ECTS).

Zgłoszenia do projektu można składać do 16.03.2025 r. do godz. 23.59;

Informacje o projekcie znajdują się na stronie: Uczelnie Przyszłości | Politechnika Gdańska.

Zapraszamy do udziału w projekcie „Uczelnie Przyszłości”.

Konkurs im. prof. Romualda Szczęsnego

W 24. edycji Konkursu im. prof. Romualda Szczęsnego mogą wziąć udział absolwenci Politechniki Gdańskiej – autorzy prac dyplomowych, które zostały obronione w 2024 r., uzyskały ocenę bardzo dobrą i charakteryzują się innowacyjnością.

Zgłoszenia powinny być składane elektronicznie na adres katarzyna.urbanowicz@pg.edu.pl.

Harmonogram konkursu:

  • 30.04.2025 r. – termin zgłaszania prac,
  • 5–30.05.2025 r. – konsultacje dla autorów zgłoszonych prac,
  • 2.06.2025 r. – prezentacja zgłoszonych prac przez autorów; posiedzenie kapituły, na którym ustalona zostanie lista i ranking prac nominowanych do nagrody i wyróżnień,
  • do 20.06.2025 r. – przedstawienie przez kapitułę rankingu nominowanych prac Prezydent Miasta Gdyni,
  • do 15.07.2025 r. – decyzja Prezydent Miasta Gdyni o przyznaniu nagrody i wyróżnień,
  • październik 2025 r. – wręczenie nagrody i wyróżnienia przez Prezydent Miasta Gdyni na inauguracji roku akademickiego na Politechnice Gdańskiej.

Studenci Geodezji i Kartografii na wyjeździe edukacyjnym w Hiszpanii

Fot. Katedra Geodezji PG

W dn. 18–22.02.2025 r. siedmioro studentów VI semestru studiów inżynierskich stacjonarnych kierunku geodezja i kartografia na PG miało wyjątkową okazję zwiedzić kluczowe obiekty geodezyjne w Alicante i Walencji.

Studenci odwiedzili:

  • mareografy ALAC1 i ALAC2 w Alicante;
  • punkt odniesienia Referencia Altimétrica Nacional;
  • Reper NP-1 Alicante;
  • gnomon na wzgórzu zamkowym Zamku św. Barbary w Alicante;
  • wahadło Foucaulta w Muzeum Nauki w Walencji.

Wyjazd był doskonałą okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu geodezji i astronomii, a także do porównania systemów wysokościowych Hiszpanii (Nivel Medio del Mediterráneo en Alicante – NMMA) z obowiązującym w Polsce układem wysokościowym PL-EVRF2007-NH (Amsterdam).

Dodatkowe informacje oraz galeria zdjęć dostępne są na stronie internetowej WILiŚ w Aktualnościach.

Innowacje i przedsiębiorczość

Metodyka TRIZ "unlock your brain" - konferencja, 28.03.2025 r.

Dr inż. Elwira Brodnicka z WZiE we współpracy z Centrum Transferu Technologii zapraszają na konferencję poświęconą metodyce TRIZ, która odbędzie się 28.03.2025 r. w godz. 11:00–14:00 na Politechnice Gdańskiej.

TRIZ (Teoria Rozwiązywania Innowacyjnych Zagadnień) to metoda systematycznego podejścia do innowacji, która pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów technicznych i organizacyjnych. Opiera się na analizie wzorców innowacji oraz identyfikacji najlepszych rozwiązań stosowanych w różnych dziedzinach.

Gośćmi konferencji będą wybitni znawcy i praktycy tej metody:

Wydarzenie skierowane jest zarówno do pracowników naukowych, którzy mogą wykorzystać tę metodykę w swojej pracy badawczej, jak i studentów, zwłaszcza członków kół naukowych, dla których TRIZ może być cennym narzędziem w rozwijaniu projektów.

Informacje dla uczestników:

  • formularz rejestracyjny,
  • miejsce wydarzenia zostanie podane wkrótce,
  • organizator: dr inż. Elwira Brodnicka, Wydział Zarządzania i Ekonomii, Katedra Inżynierii Zarządzania i Jakości, przy współpracy z Centrum Transferu Technologii PG.

IP & Innovation Day:od nauki do biznesu

Centrum Transferu Technologii PG zaprasza 3.04.2025 r. w godz. 9:00–15:00 na wydarzenie IP & Innovation Day: od nauki do biznesu, poświęcone innowacyjności, ochronie własności intelektualnej i komercjalizacji wyników badań naukowych:

  • formularz rejestracyjny,
  • udział w wydarzeniu jest bezpłatny,
  • miejsce: Hydromechanika (budynek nr 11 na mapie kampusu),
  • uczestnicy: pracownicy naukowi zainteresowani praktycznym wykorzystaniem wyników prowadzonych badań.

W trakcie panelu dyskusyjnego z udziałem naukowców oraz przedstawicieli firm zaprezentowane zostaną trzy inspirujące przykłady rozwoju technologii z PG, w oparciu o różne scenariusze komercjalizacji oraz współpracę z Centrum Transferu Technologii:

  • sesja I: Wyboista droga do licencjonowania technologii i wdrożenia do przedsiębiorstwa na przykładzie biotworzywa NOPLA;
  • sesja II: Rozwój technologii w spółce spin-off na przykładzie W2H2 sp. z o.o. i innowacyjnego reaktora do pirolizy;
  • sesja III: Prace B+R w formie badania zleconego szytego na miarę na przykładzie współpracy z Grupą Azoty SA.

Częścią IP & Innovation Day na PG będą również praktyczne warsztaty dla naukowców z zakresu badania stanu techniki oraz przeszukiwania baz patentowych (2 moduły o różnych poziomach zaawansowania), jak również z wykorzystania praktycznego narzędzia do oceny rozwoju projektów innowacyjnych – Innovation Readiness Level KTH®.

Na warsztaty obowiązuje odrębna rejestracja, liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Szczegółowe informacje oraz agenda wydarzenia znajdują się na stronie Centrum Transferu Technologii.

Umiędzynarodowienie

II nabór do programu PROM. Wsparcie dla krótkookresowej wymiany akademickiej

Rozpoczął się II nabór do programu mobilnościowego PROM – krótkookresowa wymiana akademicka. Centrum Współpracy Międzynarodowej zaprasza pracowników, doktorantów i studentów do składania wniosków.

Informacje o programie:

  • nabór wniosków trwa do 16.03.2025 r.;
  • wyjazdy mogą trwać od 5 do 7 dni;
  • dofinansowanie można uzyskać na wyjazdy zagraniczne: konferencje, szkoły letnie/zimowe, szkolenia, kwerendy lub pozyskiwanie materiałów do prac magisterskich, doktorskich i naukowych;
  • dodatkowo można uzyskać środki na stypendium, zakwaterowanie, wyżywienie i podróż oraz pokrycie kosztów opłaty rejestracyjnej, np. na konferencje iszkolenia.

PROM umożliwia także przyjazdy zagranicznych pracowników, doktorantów oraz studentów, co stanowi doskonałą okazję do nawiązania i rozwinięcia współpracy międzynarodowej.

Informacje dla aplikujących:

  • wnioski można składać online do 16.03.2025 r.;
  • wyniki naboru zostaną ogłoszone do końca marca br.
  • do wniosku należy załączyć: zgodę na wyjazd oraz zaproszenie od instytucji przyjmującej (w przypadku wyjazdów) oraz zgodę kierownika jednostki (w przypadku przyjazdów gości zagranicznych);
  • szczegółowe informacje oraz formularze rekrutacyjne znajdują się na stronie programu;
  • dodatkowych informacji udziela opiekun projektu Katarzyna Doerffer, e-mail katarzyna.doerffer@pg.edu.pl.

Program PROM – krótkookresowa wymiana akademicka nr BPI/PRO/2024/1/00039 jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej oraz środki Unii Europejskiej.

Politechnika Gdańska w mediach

Rozmowy w Radiu Gdańsk i trzy konkursy architektoniczne

 
W dn. 3–9.03.2025 r. w mediach ukazało się niemal 500 informacji na temat Politechniki Gdańskiej.
Poniżej prezentujemy wybrane materiały.

Radio Gdańsk – rozmowy z naukowcami z PG

W miniony wtorek gościem audycji „Pomorze, Polska, Europa” w Radiu Gdańsk byli Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego oraz prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor PG ds. kształcenia. Rozmowa dotyczyła transformacji energetycznej na Pomorzu oraz związanych z nią wyzwaniach i szansach.

„Pomorze, Polska, Europa” – posłuchaj 

Z kolei w środę, 5 marca, w audycji „Ludzie i pieniądze” gościł prof. Wojciech Litwin, dyrektor Instytutu Budowy Okrętów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa PG oraz Ireneusz Karaśkiewicz, dyrektor biura Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Rozmowa dotyczyła m.in. gospodarki morskiej i jej dla bezpieczeństwa kraju. Prof. W. Litwin opowiedział też o kierunku studiów Naval Architecture and Offshore Structures, który odbywa się na PG innowacyjnej formule „studiuj i pracuj”.

„Ludzie i pieniądze” – posłuchaj

Wizje młodych architektów

Na Politechnice Gdańskiej odbyło się uroczyste rozstrzygniecie trzech konkursów architektonicznych – „Front wodny Nowego Portu”, „Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska” oraz „Bramy Zielonego Kampusu” – skierowanych do studentów. O ich wynikach szeroko informowały lokalne media.

Gdańsk.pl Trójmiasto.pl Zawsze Pomorze „Front wodny Nowego Portu” – ESKA Trójmiasto

„Węzeł Kliniczna – nowa przestrzeń miejska” – ESKA Trójmiasto.pl Dziennik Bałtycki

Naukowczyni z PG wyróżniona przez Królewskie Towarzystwo Chemiczne

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet brytyjskie Królewskie Towarzystwo Chemiczne (Royal Society of Chemistry) opublikowało kolekcję prezentującą wpływowe prace – opublikowane w minionym roku w czasopismach Nanoscale Horizons, Nanoscale i Nanoscale Advances – których autorkami bądź współautorkami są naukowczynie z całego świata. W gronie wyróżnionych znalazła się również doktorantka Stefania Wolff.

Nauka w Polsce

Inżynierskie Targi Pracy na PG

W dn. 6–7.03.2025 r. na dziedzińcach im. Fahrenheita i Heweliusza odbyły się Inżynierskie Targi Pracy. Dla studentów była to doskonała okazja do zapoznania się z ofertami pracy dla absolwentów uczelni technicznych.

TVP Gdańsk

Naukowcy z PG zajęli się problemem plastikowych śmieci w rzekach

Naukowcy z Politechniki Gdańskiej i Polskiej Akademii Nauk opracują trasę rozprzestrzeniania się plastikowych śmieci w wodach śródlądowych i zaproponują rozwiązania, które ograniczą ich odpływ do mórz i oceanów. O projekcie realizowanym m.in. w Centrum Ekoinnowacji PG poinformowały kolejne media.

Trójmiasto.pl

Warsztaty i szkolenia

Warsztaty online „Zarządzanie ryzykiem w projektach”

Centrum Zarządzania Projektami PG zaprasza pracowników PG na warsztaty online „Zarządzanie ryzykiem w projektach”, które odbędą się 28.03.2025 r. w godz. 9.00–14.00.

Program warsztatów:

  1. Definicja ryzyka
  2. Proces zarządzania ryzykiem w projekcie
  3. Role w zarządzaniu ryzykiem
  4. Parametry ryzyka
  5. Komunikacja z interesariuszami
  6. Praktyczne zastosowanie procesu zarządzania ryzykiem w sytuacji projektowej.

Spotkanie poprowadzi mgr Dorota Pec z Centrum Zarządzania Projektami PG.

Na warsztaty obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które przejdą pomyślnie rejestrację otrzymają link do spotkania drogą e-mailową.

Kontakt w sprawie szkoleń: szkolenia.czp@pg.edu.pl.

Zarządzenia i pisma okólne

Zarządzenia i pisma okólne

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 13/2025 z 3.03.2025 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu programu OXYGENIUM SUPPORTING OPEN ACCESS PUBLICATIONS

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 14/2025 z 6.03.2025 r. w sprawie: kalkulacji kosztów pośrednich w ramach umownej działalności badawczej na Politechnice Gdańskiej

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 15/2025 z 10.03.2025 r. w sprawie:
wprowadzenia zmian w Zarządzeniu Rektora PG nr 38/2024 z 30 września 2024 r. dotyczącym Regulaminu indywidualnych studiów badawczych,

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 16/2025 z 10.03.2025 r. w sprawie:
ogłoszenia rekrutacji standardowej do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej i składów komisji rekrutacyjnych na rok akademicki 2025/2026 oraz wysokości i zasad wnoszenia opłaty rekrutacyjnej,

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 18/2025 z 6.03.2025 r. w sprawie: zmian w składzie osobowym Zespołu ds. ewaluacji na kadencję 2024–2028

Komunikaty

Spotkanie miłośników puzzli w Bibliotece PG

Biblioteka PG zaprasza do udziału w spotkaniu miłośników układania puzzli – edycja I.

Zaczynamy od puzzli 1000-elementowych, można je układać samodzielnie lub w grupach (zachęcamy do przyjścia z przyjaciółmi). Puzzle zapewnia Biblioteka PG, ale można również przynieść własne puzzle – będzie możliwość ich wymiany pomiędzy sobą.

Informacje dla uczestników:

  • data: 14.03.2025 r. (piątek), godz. 16.00–19.00;
  • miejsce: Czytelnia w Gmachu Głównym;
  • wstęp wolny;
  • szczegółowe informacje.

Kalendarium

13 marca 10.00–14.00
https://pg.edu.pl/biuro-karier/2025-02/wydzialowe-targi-pracy-targoiowisko

Wydziałowe Targi Pracy TARGOiOWISKO

Biuro Karier i Absolwentów oraz Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa zapraszają na TargOiOwisko, czyli Wydziałowe Targi Pracy, które odbędą się 13.03.2025 r. w godz. 10:00–14:00 w budynku WIMiO.
17 marca–30 marca
https://pg.edu.pl/szkola-doktorska-wdrozeniowa/rekrutacja-do-szkoly

Przyjmowanie aplikacji do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej

W dn.17.03.2025 - 30.03.2025 Szkoła Doktorska Wdrożeniowa będzie przyjmować aplikacje z kompletem dokumentów - aplikacje należy składać elektronicznie w systemie rekrutacyjnym.
19 marca 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej
21 marca 09.00–15.00
https://otwarta.pg.edu.pl

Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej

Ogólnopolski Dzień Otwarty na Politechnice Gdańskiej skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Jego celem jest prezentacja oferty studiów na PG.
3 kwietnia 09.00–15.00
https://ctt.pg.edu.pl/intellectual-property-innovation-day

IP & Innovation Day: od nauki do biznesu

Centrum Transferu Technologii PG zaprasza do udziału w bezpłatnym wydarzeniu poświęconym innowacyjności, ochronie własności intelektualnej i komercjalizacji wyników badań naukowych. Obowiązuje rejestracja.
16 kwietnia 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej