Nr 351/6 lutego 2025

Z życia uczelni

Spotkanie rektora z zespołem Think Tank „Impakt PG”

Na zdjęciu członkowie Think Tanku „Impakt PG” z rektorem PG prof. Krzysztofem Wildem. Fot. Krzysztof Krzempek/PG
 

Rektor Politechniki Gdańskiej prof. Krzysztof Wilde spotkał się z członkami nowo powołanego zespołu Think Tank „Impakt PG”. Celem tego niezależnego zespołu doradczo-opiniodawczego jest wsparcie uczelni m.in. w obszarze kształtowania relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Powołany w styczniu tego roku zespół Think Tank „Impakt PG” jest ekspercką grupą doradczo-opiniodawczą, której zadaniem jest wspieranie działań organów Politechniki Gdańskiej w zakresie realizacji i doskonalenia długoterminowej strategii instytucjonalnej uczelni, w tym współtworzenie politechniki zaangażowanej społecznie m.in. poprzez kształtowanie relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

W skład siedmioosobowego zespołu wchodzą naukowcy i pracownicy PG oraz przedstawiciel biznesu:

  • dr hab. inż. Marek Dzida, prof. PG (WIMiO),
  • dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska (WA),
  • dr hab. inż. Krzysztof Leja, prof. PG (WZiE) – przewodniczący
  • dr inż. Tomasz Majchrzak (WCh),
  • dr hab. inż. Aleksandra Mielewczyk-Gryń, prof. PG (WFTiMS),
  • mgr inż. Jan Wyrwiński – CEO & co-founder Trusted Twin,
  • dr hab. inż. Joanna Żukowska, prof. PG (WILiŚ).

Podczas spotkania, które odbyło się 28.01.2025 r., rektor PG prof. Krzysztof Wilde przedstawił swoje oczekiwania wobec prac zespołu, a także wyraził przekonanie, że propozycje Think Tanku będą wychodzić poza ograniczenia wynikające z takich uwarunkowań jak np. kadencyjność władz oraz tradycyjne modele i formy zarządzania uczelnią. Natomiast członkowie zespołu zapewnili rektora o tym, że w myśleniu o przyszłości Politechniki Gdańskiej zamierzają wyprzedzać teraźniejszość, kierując się zasadami: „Życie zmienia naukę” i „Nauka zmienia życie”.

Nauka

Szukamy innowacyjnych rozwiązań magazynowania energii cieplnej

Dr hab. inż. Łukasz Piszczyk, prof. PG. Fot. Krzysztof Krzempek/PG 

Jednym z wyzwań, przed którym stoi dzisiejsze społeczeństwo jest zapewnienie stałego i trwałego dostępu do energii. W miarę jak rośnie zapotrzebowanie na energię niezbędne jest poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie jej magazynowania i efektywnego wykorzystywania. W tym kontekście energia termiczna oraz technologia jej magazynowania stają się coraz bardziej interesującymi obszarami badań i rozwoju.        

Takie badania, w ramach programu OPUS prowadzi dr hab. inż. Łukasz Piszczyk, prof. PG z Wydziału Chemicznego. Na projekt pt. „Badania możliwości implementacji i przetwórstwa materiałów zmiennofazowych (PCM) w materiałach poliuretanowych” zespół prof. Ł. Piszczyka otrzymał dofinasowanie w wysokości 1 541 452 zł.

Jednym z głównych wyzwań związanych z wykorzystaniem tej formy energii jest jej nieciągłość – moment przekształcenia np. energii mechanicznej w energię termiczną często nie pokrywa się z momentem na jej zapotrzebowanie. W odpowiedzi na to wyzwanie, magazynowanie ciepła utajonego staje się coraz bardziej interesującym rozwiązaniem.

Głównym celem zespołu prof. Ł. Piszczyka jest opracowanie nowych materiałów poliuretanowych, które będą wydajnie kumulować i uwalniać energię cieplną.

Materiały poliuretanowe od wielu lat pełnią ważną rolę w życiu codziennym zapewniając m.in. świetne właściwości izolacyjne, wytrzymałościowe czy wiernie naśladując skórę naturalną. Na możliwość sterowania właściwościami materiałów pozwala ich segmentowa budowa.

Wyniki uzyskane w ramach prowadzonego projektu pozwolą na zdobycie nowej wiedzy na temat możliwości magazynowania energii termicznej, syntezy nowych materiałów zdolnych do magazynowania energii termicznej oraz ich przetwórstwa. Proponowane w projekcie badania spowodują wzrost świadomości ekologicznej społeczeństwa.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach

IV edycja programu Plutonium Supporting Student Research Teams

W ramach programu Plutonium można uzyskać grant na wsparcie działalności studenckich kół naukowych.

Wnioski o przyznanie grantu mogą być składane przez opiekunów studenckich kół naukowych, pracowników PG. Studenckie koło naukowe, o którym mowa w §2 ust. 2 regulaminu programu Plutonium, powinno prowadzić aktywną działalność przez co najmniej jeden rok akademicki przed datą ogłoszenia konkursu w programie.

Budżet i termin realizacji projektu:

  • koło naukowe może wnioskować o maksymalną łączną kwotę 300 tys. PLN w ramach pięciu kolejnych konkursów;
  • realizacja projektu może trwać od 12 do 24 miesięcy.

Rodzaje kosztów bezpośrednich:

  • prowadzenie i upowszechnianie badań naukowych w ramach projektu, takie jak: opłaty za publikacje, koszty udziału w konferencjach, delegacje;
  • zakup drobnego sprzętu laboratoryjnego, materiałów niezbędnych do budowy modeli do badań pilotażowych, materiałów nietrwałych, w tym odczynników;
  • zakup aparatury badawczej;
  • modernizacja laboratorium, w którym prowadzone są prace badawcze;
  • sprzęt i oprogramowanie (wyłącznie do celów badawczych, np. specjalistyczne programy komputerowe);
  • usługi obce niezbędne do realizacji badań.

Jak aplikować?

  • środki w ramach Programu przyznawane są w trybie konkursowym;
  • nabór wniosków trwa do 14.03.2025;
  • wnioski należy składać wyłącznie w formie elektronicznej przez system MojaPG w module Granty.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronie Uczelni Badawczej w zakładce Programy.

Inicjatywa CORNET (39 konkurs) – rozwój badań branżowych

Celem Inicjatywy CORNET jest wspieranie i rozwój badań branżowych, w których szczególnie uwzględnia się rolę MŚP. Kolejne konkursy umożliwiają finansowanie ze źródeł publicznych (narodowych/regionalnych) badań na potrzeby konkretnych branż przemysłowych.

Warunki aplikowania:

  • projekty mogą składać zrzeszenia branżowe (konsorcjum międzynarodowe);
  • wnioskodawcy mogą otrzymać finansowanie na badania przemysłowe, prace rozwojowe zgodne z potrzebami danej branży oraz inne – działania zw. z rozpowszechnianiem wyników projektu, promocją, zarządzaniem projektem;
  • budżet konkursu dla polskich podmiotów w 38. Konkursie wynosi 750 000 euro;
  • nabór wniosków będzie prowadzony w dn. 27.06–25.09.2025 r.

Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronie NCBiR.

Zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem do podpisu wniosku o dofinansowanie.

Kontakt ws. konkursu w Centrum Zarządzania Projektami: pm.czp@pg.edu.pl.

Konkurs MSCA COFUND 2025 – wsparcie i rozwój kompetencji naukowców

Projekty w ramach MSCA COFUND mają na celu dofinansowanie nowych lub istniejących programów badawczo-szkoleniowych ukierunkowanych na kształcenie naukowców przed lub po uzyskaniu stopnia naukowego doktora w dowolnej dziedzinie nauki. Kluczowym elementem działania jest międzynarodowa mobilność naukowców.

Warunki aplikowania:

  • wniosek może składać pojedyncza jednostka (beneficjent) będąca podmiotem prawnym z siedzibą w państwie członkowskim UE lub w kraju stowarzyszonym z programem „Horyzont Europa”;
  • dofinansowanie projektów typu COFUND przez Komisję Europejską odbywa się na zasadzie kosztów jednostkowych związanych z całkowitą liczbą osobomiesięcy zatrudnienia naukowców;
  • możliwe typy projektów COFOUND – Doctoral Programmes (ukierunkowane na podnoszenie i rozwijanie umiejętności oraz kompetencji przez doktorantów) oraz Postdoctoral Programmes (ukierunkowane na podnoszenie kompetencji naukowców, które przydatne są w każdej dziedzinie badań i innowacji);
  • budżet konkursu wynosi 102 mln EUR, dofinansowanie jednego projektu wynosi 10 mln EUR;
  • wnioski można składać do 24.06.2025 r. bezpośrednio przez portal Komisji Europejskiej Funding & Tender opportunities; wniosek składa się z Części A uzupełnianej bezpośrednio w systemie oraz Części B1 i B2 wgranych do systemu jako dokumenty pdf.

Szczegółowe informacje o konkursie znajdują się na stronach:

Zgłoszenie projektu do finansowania w systemie Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem do podpisu wniosku o dofinansowanie.

Kontakt dot. konkursu w Centrum Zarządzania Projektami: pm.czp@pg.edu.pl.

Czesław M. Rodkiewicz Scholarship Foundation – konkurs dla doktorantów

Konkurs 2025 jest inicjatywą Czesław M. Rodkiewicz Scholarship Foundation, która polega na jednorazowym dofinansowaniu polskich doktorantów w celu ułatwienia im kontynuowania kształcenia w szkole doktorskiej.

Uczestnicy konkursu muszą być obywatelami polskimi, na stałe mieszkającymi w Polsce, posiadającymi dyplom ukończenia uczelni wyższej w Polsce i studiującymi na polskiej uczelni lub w instytucie naukowym w celu uzyskania tytułu doktora. Badania muszą być prowadzone przez inżynierów w dziedzinie powiązania techniki z naukami medycznymi. Podczas selekcji kandydatów brany będzie pod uwagę temat pracy doktorskiej oraz jej wpływ na naukę, osiągnięcia akademickie aplikanta, a także opinie promotora i dwóch niezależnych pracowników naukowych.

Informacje dla aplikujących:

  • każdy z dwóch wyselekcjonowanych kandydatów otrzyma jednorazową bezzwrotną subwencję w wysokości CAD$ 4000 (dolarów kanadyjskich);
  • żaden z kandydatów nie może otrzymać subwencji więcej niż dwa razy;
  • aplikacja oraz wymagane dokumenty należy wysłać na adres kanadyjski do 30.04.2025 r. decyduje data stempla pocztowego;
  • zarząd Fundacji podejmie decyzję do września 2025 r.;
  • informacje o procedurze składania wniosków;
  • kontakt: dr inż. Paweł Kołodziejczak – Board Member, e-mail: pawelkol@o2.pl. 

Kształcenie i dydaktyka

Nabór wniosków: Doskonałość dydaktyczna – FERS.01.05-IP.08-001/25

Dofinansowanie mogą otrzymać projekty, w których wnioskodawca uwzględni poniższe działania:

  • utworzenie komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy tylko uczelni nieposiadających tego typu struktur;
  • rozwój komórki lub struktury odpowiedzialnej za podnoszenie jakości procesu dydaktycznego – dotyczy uczelni, które posiadają tego rodzaju struktury;
  • działania podnoszące kompetencje lub kwalifikacje kadry prowadzącej dydaktykę u wnioskodawcy, w tym kompetencje lub kwalifikacje dydaktyczne doktorantów lub doktorantek.

Informacje dla aplikujących:

  • termin naboru wniosków: 30.05.2025 r.;
  • alokacja: 100 mln zł;
  • maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi 97% wartości projektu; wymagany jest wkład własny – minimum 3% wartości wydatków kwalifikowalnych projektu;
  • maksymalna wartość projektu wynosi 2 mln zł;
  • wnioski należy składać za pośrednictwem SOWA EFS;
  • dodatkowe informacje: FERS.01.05-IP.08-001/25.

Osoby do kontaktu z Centrum Zarządzania Projektami: Kamila Szydłowska, Aleksandra Grajewska

Ogólnopolski konkurs „Wygraj indeks WEiA”

Wydział Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej ogłosił Ogólnopolski Konkurs „Wygraj indeks WEiA”.

Patronami honorowymi konkursu są Dziekan Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej oraz Prezes Fundacji Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku.

Celem konkursu jest popularyzacja wśród młodzieży szkół średnich edukacji technicznej w zakresie automatyki, elektroniki i elektrotechniki, a także zachęcenie młodzieży do podjęcia studiów technicznych.

Studenci WILiŚ na wyjeździe dydaktycznym

Dn. 14.01.2025 r. grupa studentów WILiŚ kierunku budownictwo, studiów II stopnia, specjalności TiZwB wraz z opiekunami uczestniczyła w wyjeździe dydaktycznym. Wyjazd był okazją do pogłębienia wiedzy praktycznej oraz zrozumienia procesów związanych z produkcją prefabrykatów Kokoszki Prefabrykacja SA – Grupa Pekabex oddział Gdańsk.

Studenci zapoznali się z całościowym procesem technologicznym oraz szczegółami technicznymi produkcji stropowych i ściennych elementów prefabrykowanych, wykorzystywanych przy realizacji dużych inwestycji mieszkaniowych, przemysłowych, drogowych i kolejowych. Ponadto mieli okazję zaznajomić się z technologią produkcji elementów zbrojonych tradycyjnie oraz strunobetonowych, które znajdują zastosowanie w budownictwie wielkokubaturowym i inżynieryjnym, jak również w konstrukcjach nietypowych.

Matematyczne spojrzenie na miłość – wykład wyjazdowy w I LO w Rumi

Dr inż. Magdalena Lemańska i dr Agnieszka Bartłomiejczyk, prof. uczelni z uczniami I LO w Rumi

Dn. 24.01.2025 r. dr inż. Magdalena Lemańska i dr Agnieszka Bartłomiejczyk, prof. uczelni poprowadziły, w ramach spotkań akademickich, dwa wykłady dla 80 uczniów I Liceum Ogólnokształcącego im. Książąt Pomorskich w Rumi. Spotkanie miało na celu przybliżenie młodzieży praktycznych zastosowań matematyki w codziennym życiu. Prelegentki ukazały matematykę jako narzędzie umożliwiające głębsze zrozumienie otaczającego świata, w tym mechanizmów relacji międzyludzkich:

  • Matematyka a relacje międzyludzkie – dr inż. Magdalena Lemańska omówiła sposób wykorzystania obliczeń matematycznych i funkcjonowaniu algorytmów używanych m.in. na portalach randkowych np. w systemach dopasowywania oraz oceniania zdjęć profilowych.
  • Pierwsze spotkanie z pochodną – dr Agnieszka Bartłomiejczyk, prof. uczelni w przystępny sposób wprowadziła słuchaczy w tematykę, objaśniając definicję pochodnej, jej podstawowe własności oraz rolę w modelowaniu matematycznym. Duże zainteresowanie wzbudził model „Romeo i Julia”, którego analiza matematyczna umożliwiła uczniom zrozumienie, w jaki sposób emocje w relacjach romantycznych mogą ewoluować w czasie.

Innowacje i przedsiębiorczość

DEMO DAY 6. edycji programu Startup School One

Gdańsk Tech Startup School (GTS2) zaprasza na 6. edycję DEMO DAY Startup School One, który odbędzie się dn. 13.02.2025 r. (czwartek) o godz. 16:00 w Auditorium Novum PG.

Podczas wydarzenia zespoły startupowe kończące program zaprezentują swoje projekty przed publicznością i ekspertami. 

Uczestników wydarzenia obowiązuje rejestracja.

Zespoły startupowe prezentujące się podczas Demo Day oceni jury w składzie:

Dodatkowo zespoły powalczą o nagrodę publiczności. W głosowaniu będą mogli wziąć udział wyłącznie zarejestrowani na wydarzenie członkowie publiczności, którzy otrzymają dedykowany token na podany w formularzu adres mailowy.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Gdańsk Tech Startup School.

Nabór wniosków do 7. edycji programu Startup School One

Do 2.03.2025 r. trwa nabór wniosków do programu Startup School One pn. „Sprawdź swój pomysł”. Gdańsk Tech Startup School (GTS2) zaprasza do udziału w spotkaniach informacyjnych.

Celem programu jest zapewnienie profesjonalnego wsparcia dla weryfikacji i rozwoju pomysłów biznesowych zgłaszanych przez jego uczestników.

Uczestnicy programu zyskują m.in.:

  • pakiet praktycznych szkoleń warsztatowych,
  • cenne relacje i kontakty,
  • bezpośredni dostęp do mentorów i praktyków biznesu, 
  • przestrzeń do pracy zespołowej oraz prototypowania. 

Do udziału w programie uprawnieni są członkowie społeczności akademickiej Uczelni Fahrenheita (PG, UG i GUMed) oraz innych uczelni pomorskich.

GTS2 zaprasza na spotkania informacyjne online, które odbędą się w dn.: 11, 19 i 24.02.2025 r., jak również na indywidualne konsultacje – szczegółowy harmonogram spotkań.

W trakcie trwania naboru do programu odbędą się dodatkowe warsztaty kojarzenia zespołów i generowania pomysłów w dn. 27.02.2025 r. (rejestracja na warsztaty).

Umiędzynarodowienie

Jak przeciwdziałać dyskryminacji? – spotkanie z Gdańskim Centrum Równego Traktowania

Centrum Współpracy Międzynarodowej zaprasza na spotkanie z Elżbietą Jachlewską oraz Marianną Palider z Gdańskiego Centrum Równego Traktowania, z którymi porozmawiamy o tym, czy można skuteczne przeciwdziałanie dyskryminacji.

Podczas tego spotkania postaramy się zwrócić uwagę na różnorodne aspekty równego traktowania w odniesieniu do przesłanek ustawowych. Przyjrzymy się dokładniej sprawom, które trafiały przez kilka ostatnich lat do GCRT i wspólnie ustalimy, które z aspektów związanych z szeroko rozumianym zagadnieniem równego traktowania, przeciwdziałania dyskryminacji dotyczą każdej i każdego z nas – zapraszają Elżbieta Jachlewska oraz Marianna Palider z GCRT.

Informacje dla uczestników:

  • data: 13.02.2025, godz. 11:00–13:00;
  • miejsce: sala konferencyjna w budynku Hydromechaniki (nr 11 na mapie kampusu);
  • udział w wydarzeniu jest bezpłatny;
  • obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Do udziału serdecznie zapraszamy anglojęzycznych pracowników, doktorantów i studentów – spotkanie będzie tłumaczone na język angielski.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie CWM: PL, ENG.

Spotkanie jest częścią projektu „Umiędzynarodowienie Politechniki Gdańskiej: rozwój WELCOME SERVICES/promocja WELCOME CULTURE” nr BNP/WTP/2023/1/00169/U/00001 jest finansowany ze środków Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach programu Welcome to Poland. 

Uczelnie Fahrenheita

Pomerania FIZ-MED z Nagrodą Uczelni Fahrenheita

Fot. Katarzyna Zygmunt/PG

Zgromadzenie Związku Uczelni Fahrenheita wybrało zwycięski zespół w 3. edycji konkursu Nagroda Uczelni Fahrenheita. Przyznane zostały również dwa honorowe wyróżnienia. 

Inicjatywą, która uzyskała Nagrodę Uczelni Fahrenheita jest POMERANIA FIZ-MED, zgłoszona przez prof. Brygidę Mielewską z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej PG, prof. Aleksandra Kubickiego z Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki UG oraz dr inż. Joannę Kamińską z Katedry i Kliniki Onkologii i Radioterapii GUMed. 

Uroczyste wręczenie nagrody odbędzie się w ramach 4. Pikniku Nauki Fahrenheita dn. 25.05.2025 r.

Wyróżnienia honorowe Kapituły konkursu zostały przyznane zespołom, które zgłosiły inicjatywy:

  • „Uczelniane Kodeksy Etyki w Oczach Doktorantów”, której efektem jest uniwersalny Kodeks Etyki Doktorantów, stworzony przez Dagmarę Kroll, przewodniczącą Samorządu Doktorantów GUMed, Ignacego Rogonia, przewodniczącego Samorządu Doktorantów PG oraz Sebastiana Barczaka, przewodniczącego Rady Doktorantów UG. Kodeks jest obecnie procedowany przez samorządy trzech Uczelni;
  • „Otwarte posiedzenie Uczelnianych Forów Dziekanatów Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego z udziałem Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego” – wydarzenie zorganizowane 25.11.2024 r., mające na celu zacieśnienie współpracy oraz dzielenie się wiedzą i doświadczeniami między pracownikami administracji akademickiej. Skład zespołu: prof. Agnieszka Zimmermann, prorektor ds. kształcenia GUMed, Wioletta Braun, kierownik dziekanatu WIMiO i przewodnicząca UFD PG, Agnieszka Krysiak, kierownik Działu Kształcenia PG, Małgorzata Piwowarska, kierownik dziekanatu WETiI (PG), Katarzyna Rynkowska, kierownik dziekanatu WPiA (UG) i Monika Knapik-Sójka z Centrum Wsparcia Dydaktyki GUMed.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej FarU w Aktualnościach

Zrównoważony rozwój

Kropla ma znaczenie – oszczędzaj wodę

Woda to jeden z najcenniejszych zasobów naturalnych, który wymaga naszej wspólnej troski. Na stronie Zrównoważony Rozwój | Politechnika Gdańska przypominamy kilka prostych zasad, które pomogą zmniejszyć jej wykorzystanie. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Kropla ma znaczenie – oszczędzaj wodę! | Politechnika Gdańska.

Każdy z nas ma wpływ na to, ile wody zużywamy. Wspólnym wysiłkiem możemy znacząco ograniczyć zużycie i przyczynić się do ochrony środowiska.

Politechnika Gdańska w mediach

Mobilne studio Radia Gdańsk na kampusie i kształcenie kadr pod elektrownię jądrową

Blisko 560 wzmianek dotyczących Politechniki Gdańskiej ukazało się w mediach w dn. 27.01–2.02.2025 r.
Poniżej prezentujemy wybrane materiały.
 

Rekrutacja na studia II stopnia

Prof. Dariusz Mikielewicz, prorektor ds. nauki, prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia i prof. Ewa Klugmann-Radziemska w rozmowie z redaktorem Włodzimierzem Raszkiewiczem przekonywali, dlaczego warto studiować na studiach II stopnia na PG. Mobilne studio Radia Gdańsk stanęło w Gmachu Głównym podczas Dnia Otwartego dla kandydatów na studia II stopnia. O ofercie studiów i naborze informowały też inne media.

Radio Gdańsk Trojmiasto.pl

PG wykształci ekspertów z obszaru energetyki jądrowej

O rekrutacji na nowy kierunek na studiach II stopnia na PG –  na energetykę jądrową – informowały media lokalne i ogólnopolskie, m.in. TVP (Teleexpress Extra). O kształceniu kadr na potrzeby elektrowni jądrowej mówił też prof. Mariusz Kaczmarek, prorektor ds. kształcenia PG w studiu Radia Gdańsk.

Radio Gdańsk TVP3 Gdańsk (Panorama, 27.01.2025, od ok. 19 min.)

Wpływ światła sztucznego na faunę i florę – międzynarodowy projekt

Dr hab. inż. arch. Karolina Zielińska-Dąbkowska, prof. PG uczestniczy w międzynarodowym projekcie, który dotyczy przeciwdziałania negatywnemu wpływowi zanieczyszczenia światłem sztucznym na różnorodność biologiczną i ekosystemy lądowe. Projekt Plan-B jest finansowany ze środków unijnych.

Dziennik Bałtycki

System detekcji gazów z wykorzystaniem materiałów dwuwymiarowych

Efektywna detekcja niskich stężeń gazów może znaleźć zastosowanie w monitorowaniu środowiskowym, ocenie świeżości produktów spożywczych, wykrywaniu materiałów wybuchowych czy diagnostyce medycznej. By wykrywalność była skuteczna potrzebne są niezwykle czułe czujniki. Katarzyna Drozdowska, absolwentka Szkoły Doktorskiej bada niskowymiarowe materiały, które są odpowiednie do ich budowy.

Kierunekchemia.pl

Gdynia uhonorowała prof. Marię Sołtysik

Prof. Maria Jolanta Sołtysik z Wydziału Architektury została odznaczona Medalem im. Eugeniusza Kwiatkowskiego „Za wybitne zasługi dla Gdyni”.

Gdynia.pl

Warsztaty i szkolenia

Szkolenie „Ślad węglowy w praktyce”

Gdańsk Tech Startup School (GTS2) zaprasza do zapisów na szkolenie „Ślad węglowy w praktyce” organizowane we współpracy z Fundacją Rozwoju Interim Managementu (FRIM). Uczestnicy szkolenia zostaną przygotowani do roli specjalisty/konsultanta ds. liczenia emisji CO2.

Zakres materiału będzie obejmował wszystkie aspekty związane z liczeniem śladu węglowego w zakresie 1, 2 oraz 3 wg wytycznych metodyki GHG Protocol.

Informacje dla uczestników:

  • data: 26–28.02.2025 r.;
  • miejsce: DNV, ul. Łużycka 6e, Gdynia;
  • szkolenie jest przeznaczone dla osób zainteresowanych realną pracą jako konsultant ESG, na zlecenie firm realizujących duże projekty dla klientów przemysłowych;
  • formularz rejestracyjny dla uczestników;
  • liczba miejsc jest ograniczona, o zakwalifikowaniu się decyduje kolejność zgłoszeń.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej Gdańsk Tech Startup School

Szkolenie z systemu podatkowego dla obcokrajowców

Centrum Współpracy Międzynarodowej zaprasza zagranicznych pracowników, doktorantów oraz studentów do udziału w bezpłatnym szkoleniu z systemu podatkowego, które poprowadzi dr Piotr Kasprzak z Katedry Finansów na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

Szkolenia odbędą się 14.02.2025 r. w sali konferencyjnej w budynku Hydromechaniki (nr 11 na mapie kampusu) w następujących godzinach:

  • dla pracowników: godz. 9:00–12:00;
  • dla doktorantów i studentów: godz. 13:00–16:00.

Szkolenia odbędą się w języku angielskim. Obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Centrum Współpracy Międzynarodowej: informacja w języku polskim / informacja w języku angielskim.

Szkolenie na temat systemu podatkowego w Polsce jest częścią projektu „Internacjonalizacja Politechniki Gdańskiej: rozwój WELCOME SERVICES/promocja WELCOME CULTURE” nr BNP/WTP/2023/1/00169/U/00001, który jest finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach programu Welcome to Poland.

Zarządzenia i pisma okólne

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 5/2025 z 29.01.2025 r. w sprawie: wprowadzenia „Zasad rekrutacji uczestników mobilności krótkookresowych w ramach Programu PROM 2024 na Politechnice Gdańskiej”

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 6/2025 z 31.01.2025 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu przyznawania premii za publikacje naukowe i patenty na Politechnice Gdańskiej w roku 2025

ZARZĄDZENIE REKTORA PG nr 7/2025 z 31.01.2025 r. w sprawie: wprowadzenia Regulaminu programu MOLYBDENUM STARTUP SCHOOL

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 5/2025 z 31.01.2025 r. w sprawie: zmian w składzie osobowym Rektorskiej Komisji ds. Orderów i Odznaczeń oraz Medalu KEN na kadencję 2024-2028

PISMO OKÓLNE REKTORA PG nr 6/2025 z 31.01.2025 r. w sprawie: zmian w składzie osobowym Rektorskiej Komisji ds. Nagród dla Nauczycieli Akademickich

Komunikaty

Nadawanie korespondencji przez e-Doręczenia w systemie EZD

Centrum Obiegu Dokumentów informuje, że po przeprowadzonym pilotażu została  udostępniona możliwość wysyłki dokumentów przez e-Doręczenia z systemu EZD. Więcej informacji znajduje się w repozytorium COD.

Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (styczeń 2025)

Podsumowanie zmian wprowadzonych przez Centrum Usług Informatycznych w styczniu 2025 r. w systemach informatycznych PG:

  • Nauczyciel – w Nauczyciel → Dyplomy → Aktualne w szczegółach wybranego dyplomu dla nauczyciela, będącego recenzentem pracy dodano możliwość wyświetlenia i pobrania oświadczenie studenta o pracy dyplomowej;
  • eRekrutacja – zmieniono nazwę pola Uwagi kandydata na Uwagi kandydata/Specjalności dla kandydatów II stopnia (w Kroku nr 1 w wybranym naborze). Wpisany komentarz widoczny jest dla komisji rekrutacyjnej na liście kandydatów (po dodaniu odpowiedniego filtra) oraz w szczegółach deklaracji kandydata;
  • Dziekanat – usprawniono komunikację pomiędzy systemami Moja PG i EZD w procesach KPA w celu zapewnienia spójności procesu, gdy API EZD jest niedostępne;
  • Studia podyplomowe – dodano funkcjonalność edycji podziału liczby godzin zajęć na godziny stacjonarne i zdalne w wybranych edycjach studiów w statusie Nowa, Weryfikowana, Zatwierdzona, Realizowana.

Kompletna lista nowych funkcji i poprawek została opublikowana na stronie CUI.

W przypadku pytań lub problemów z usługami IT należy kontaktować się z Helpdeskiem CUI poprzez system zgłoszeń lub telefonicznie (58 348 63 37).

Love Data Week w Bibliotece PG – zabawa konkursowa z nagrodami

Z okazji międzynarodowego święta danych badawczych LOVE DATA WEEK (10–14.02.2025) Biblioteka PG zaprasza wszystkich członków akademickiej społeczności do udziału w zabawie konkursowej „Ja i Moje Dane”. Zabawa wpisuje się w tegoroczne hasło wydarzenia – „Whose Data Is It, Anyway?” – i ma na celu zachęcenie uczestników do tworzenia kreatywnych prezentacji ukazujących ich samych jako twórców danych.

Zasady:

Uczestnicy mają za zadanie zaprezentowanie siebie i wytwarzanych przez siebie danych w dowolnej formie (grafika, infografika, fotografia, filmik, interaktywna forma, forma przestrzenna, inne), wybierając jedną ze wskazanych niżej kategorii tematycznych:

  • A: Moje badania (naukowiec PG),
  • B: Moja nauka (student PG),
  • C: Moja praca (pracownik PG),
  • D: Moje hobby (każdy członek społeczności akademickiej PG). 

Do stworzenia pracy konkursowej wykorzystać można następujące zasoby:

  • dane własne, wytwarzane przez uczestnika zabawy (czyli własny zasób);
  • publicznie dostępne zbiory danych;
  • narzędzia online;
  • social media;
  • …itp.

Uczestnicy mogą zgłaszać prace indywidualnie lub w zespołach do 3 osób w terminie od 10 do 14.02.2025 r. Prace można przesyłać online na adres: promocja.bpg@pg.edu.pl lub dostarczyć osobiście do Wypożyczalni w Bibliotece PG.

Przykłady prac oraz szczegółowe zasady zabawy znajdują się na stronie internetowej Biblioteki PG.

Dystrybutory wody w budynku nr 21 (Żelbet)

Nowoczesne dystrybutory wody zostały zamontowane w budynku nr 21 (Żelbet). To efekt inicjatywy zgłoszonej przez mgr inż. Iwonę Zamrzycką z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, która zdobyła poparcie społeczności akademickiej w ramach budżetu obywatelskiego PG.

Instalacja nowych dystrybutorów, zasilanych bezpośrednio z sieci wodociągowej, ma na celu nie tylko poprawę komfortu użytkowników budynku, ale także ograniczenie zużycia plastiku i popularyzację ekologicznych nawyków.

Kalendarium

6 lutego 09.00–14.00
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Kurs „Tutoring akademicki” (24 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na Kurs „Tutoring akademicki” (grupa 3)
7 lutego 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Projektowanie zasobów edukacyjnych w Canva

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie "Projektowanie zasobów edukacyjnych w Canva”.
10 lutego 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Team building – budowanie i wspieranie pracy zespołów

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Team building – budowanie i wspieranie pracy zespołów”.
11 lutego 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce akademickiej – szkolenie (4 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce akademickiej” (4 h).
11 lutego 09.00–14.00
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Kurs „Tutoring akademicki”

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na Kurs „Tutoring akademicki” (grupa 4)
13 lutego 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu”.
13 lutego 16.00–19.30
https://pg.edu.pl/startup/demoday

DEMO DAY programu Startup School One

Gdańsk Tech Startup School zaprasza na DEMO DAY, czyli prezentację zespołów, które ukończyły 6. edycję programu Startup School One. Uczestników wydarzenia obowiązuje rejestracja.
14 lutego 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
17 lutego 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce akademickiej – szkolenie (4 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce akademickiej” (4 h).
17 lutego 13.00–16.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Jak upuścić mikrofon – Wystąpienia Publiczne i Prezentowanie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza szkolenie „Jak upuścić mikrofon – Wystąpienia Publiczne i Prezentowanie” (4 h).
18 lutego 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Neuronaukowe podstawy uczenia się (4 h)

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza szkolenie „Neuronaukowe podstawy uczenia się” (4 h).
18 lutego 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
19 lutego 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

H5P: interaktywne materiały krok po kroku na eNauczaniu 4 h

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza szkolenie „H5P: interaktywne materiały krok po kroku na eNauczaniu” (4 h).
19 lutego 13.00–16.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Genially: tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza szkolenie „Genially: tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych” (4 h).
19 lutego 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej
21 marca 09.00–15.00

Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej

Ogólnopolski Dzień Otwarty na Politechnice Gdańskiej skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół średnich. Jego celem jest prezentacja oferty studiów na PG.