Nr 345/5 grudnia 2024

Z życia uczelni

Centrum Ekoinnowacji Politechniki Gdańskiej oficjalnie otwarte

Fot. Krzysztof Mystkowski/PG

Dn. 3.12.2024 r. odbyło się uroczyste otwarcie budynku Centrum Ekoinnowacji PG. W wydarzeniu udział wzięli: Maria Mrówczyńska – podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Piotr Grzelak – wiceprezydent Gdańska, Magdalena Czarzyńska-Jachim – prezydentka Sopotu, a także przedstawiciele biznesu i środowiska akademickiego, w tym władze uczelni na czele z rektorem PG prof. Krzysztofem Wildem.

– Ekoinnowacje to coś więcej niż technologia i nauka. To zmiana myślenia. To nowy sposób patrzenia na świat, który wymaga od nas odwagi, determinacji i konsekwencji – mówi prof. Krzysztof Wilde, rektor PG. – Wierzę, że Centrum Ekoinnowacji stanie się miejscem inspiracji i edukacji – dowodem na to, że każdy z nas ma wpływ na klimat i naszą planetę. Postawiliśmy na multidyscyplinarny charakter współpracy, angażując specjalistów z różnych dziedzin. Badania będą prowadzone przez naukowców, inżynierów oraz praktyków, co pozwoli na wypracowanie innowacyjnych rozwiązań w obszarze ekologii, które będą miały realny wpływ na życie nas wszystkich.

Podczas uroczystości Maria Mrówczyńska odczytała list od ministra nauki Dariusza Wieczorka. Uczestnicy wydarzenia wysłuchali także prezentacji prof. Piotra Jaskuły, prodziekana ds. współpracy Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska dotyczącej samego Centrum oraz jego przeznaczenia. Wydarzenie zwieńczył wykład prof. Szymona Malinowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego, polskiego fizyka atmosfery, profesora nauk o ziemi i członka koresp. PAN, a także bohatera głośnego filmu dokumentalnego „Można Panikować”. 

Centrum Ekoinnowacji PG pełnić będzie funkcję dydaktyczną, laboratoryjną oraz badawczą, pozwoli zatem na kształcenie kadr specjalistek i specjalistów ukierunkowanych na tworzenie kolejnych, innowacyjnych technologii ekologicznych. Ograniczanie skutków powodzi i suszy, odzysk surowców i energii, energetyka wiatrowa, wykorzystanie materiałów odpadowych do produkcji betonu, usuwanie zanieczyszczeń z wody – to jedne z poważniejszych wyzwań współczesnego świata, a zarazem kluczowe kierunki badań, jakie będą realizowane w Centrum Ekoinnowacji PG.

W budynku liczącym niemal 13 tys. m2 powierzchni znajduje się 18 laboratoriów badawczych i komputerowych, 20 sal dydaktycznych, audytorium, a także komfortowa przestrzeń dla studentów, w której będą mogli odpocząć pomiędzy zajęciami.

Obiekt zaprojektowało biuro architektoniczne FORT, a głównym projektantem budynku jest prof. Antoni Taraszkiewicz. Realizację inwestycji przeprowadziła Grupa NDI. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 170 mln zł pozyskanych z dotacji ministerialnych, funduszy unijnych i środków własnych uczelni.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

PG w czołówce uczelni najczęściej wybieranych przez kandydatów na studia

Fot. Krzysztof Mystkowski/PG

Jak wynika z podsumowania wyników rekrutacji na studia na rok akademicki 2024/2025, które w listopadzie opublikowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w tegorocznym naborze na PG wpłynęło ponad 32,7 tys. zgłoszeń kandydatów. Więcej zgłoszeń odnotowały tylko Uniwersytet Warszawski (ponad 46,4 tys.) i Uniwersytet Jagielloński (34,5 tys.). Przy czym na UW studiuje 36,3 tys. studentów (według danych z systemu POL-on za rok 2023), na UJ 33,4 tys., a na PG zaledwie 14,2 tys. studentów.

Tym samym Politechnika Gdańska:

  • wyprzedziła wszystkie politechniki pod względem liczby zgłoszeń kandydatów na studia stacjonarne,
  • znalazła się obok dwóch największych uczelni w kraju.

W ministerialnym zestawieniu nie uwzględniono tym razem pozycji uczelni pod względem liczby kandydatów na jedno miejsce. Według tego kryterium, PG w ubiegłym roku zajęła pierwsze miejsce wśród uczelni publicznych w Polsce. Na rok akademicki 2024/2025 o jedno miejsce na studiach pierwszego stopnia na PG ubiegało się średnio 7 osób. Należy jednak zaznaczyć, że sposoby realizacji procesu rekrutacji na uczelniach różnią się.

Najpopularniejszymi kierunkami studiów, pod względem liczby zgłoszeń były:

  • informatyka,
  • automatyka, cybernetyka i robotyka,
  • budownictwo.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

PG liderem badań multidyscyplinarnych w Polsce wg rankingu THE ISR

Politechnika Gdańska zajęła pierwsze miejsce w Polsce w inauguracyjnej edycji THE Interdisciplinary Science Rankings (THE ISR), opracowanej przez Times Higher Education (THE) we współpracy ze Schmidt Science Fellows – prestiżowym programem stypendialnym wspierającym młodych naukowców w badaniach interdyscyplinarnych.

THE ISR to pierwszy na świecie ranking mierzący wkład uczelni w rozwój badań interdyscyplinarnych, które są kluczem do rozwiązywania współczesnych globalnych wyzwań. W tegorocznej edycji sklasyfikowano 749 uczelni z 92 krajów. Wśród nich Politechnika Gdańska uplasowała się na 184. miejscu na świecie i jako jedyna z Polski znalazła się w pierwszej dwusetce.

Ranking bazuje na kilku wskaźnikach, obejmujących trzy kluczowe etapy cyklu życia badań interdyscyplinarnych:

Inputs (19%)

  • udział przychodów z badań interdyscyplinarnych w ogólnych przychodach z badań (8%),
  • wysokość finansowania badań przez przemysł (11%).

Process (16%):

  • czy uczelnia mierzy swoje osiągnięcia w zakresie badań interdyscyplinarnych (4%),
  • czy posiada infrastrukturę wspierającą badania interdyscyplinarne (4%),
  • czy zapewnia interdyscyplinarnym zespołom badawczym specjalistyczne wsparcie (4%),
  • czy promuje badania interdyscyplinarne w systemie awansów akademickich (4%).

Outputs (65%):

  • liczba interdyscyplinarnych publikacji naukowych (10%),
  • udział publikacji interdyscyplinarnych w publikacjach naukowych ogółem (5%),
  • cytowalność publikacji (25%),
  • reputacja uczelni wśród naukowców za wspieranie interdyscyplinarnych zespołów badawczych (25%).

Dodatkowe informacje:

Dr Zbigniew Canowiecki wyróżniony tytułem Osobowość Roku Politechniki Gdańskiej 2024

Fot. Krzysztof Krzempek/PG

 

Dr Zbigniew Canowiecki, prezydent „Pracodawców Pomorza", tytuł Osobowości Roku Politechniki Gdańskiej 2024 otrzymał w uznaniu m.in. szczególnych zasług na rzecz promocji Uczelni potwierdzonej wieloletnią działalnością, w tym przewodniczeniu Konwentom Gospodarczym Politechniki Gdańskiej i Zespołowi Doradców Gospodarczych przy Rektorze PG oraz organizacji na Uczelni debat i konferencji środowiska gospodarczego, naukowego i samorządowego.

Rozmowa z dr Canowieckim dostępna jest na stronie głównej w Aktualnościach.

Nauka

AdmedVoice i LexAI na Kongresie „Zdrowie Polaków”

„Nauka dla zdrowia społeczeństwa” – pod takim hasłem odbyła się w dn. 25–27.11.2024 r. VI edycja kongresu „Zdrowie Polaków”. To wydarzenie pozwala tworzyć platformę wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy medycyną a innymi gałęziami nauki. Uczestniczył w nim prof. Andrzej Czyżewski (WETI PG), jako przedstawiciel świata nauki i ekspert w zakresie sztucznej inteligencji.

Podczas kongresu, który jest jednym z największych tego typu wydarzeń w Europie Wschodniej, prezentowane są te osiągnięcia, wdrożenia czy programy naukowe, które mają zasadniczy lub znaczący wpływ na zdrowe życie, dobrostan społeczny, rozwój profilaktyki i diagnostyki, a także bezpieczeństwo socjalne czy życie rodzinne.

Wydarzenie jest organizowane przy współpracy Rady Głównej Instytutów Badawczych, Światowego Centrum Słuchu, Instytutu Narządów Zmysłów oraz fundacji „Po Pierwsze Zdrowie”, które współpracują m.in. z uniwersyteckimi zespołami z prawie wszystkich specjalności medycznych, licznymi towarzystwami naukowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi ośrodkami naukowymi i medycznymi.

Prof. Andrzej Czyżewski z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki prezentował natywne technologie tworzone przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Uczestniczył także w debacie rektorów szkół medycznych i niemedycznych, w której wzięło 25 przedstawicieli władz uczelni oraz Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego Dariusz Wieczorek. Rozmawiano m.in. o roli sztucznej inteligencji w systemie ochrony zdrowia.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Zasady rekrutacji kandydatów do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej na PG na r. 2025/2026

Dla rekrutacji do Szkoły Doktorskiej Wdrożeniowej na r.a. 2025/2026 utrzymano obowiązujące od roku 2023/2024 zasady rekrutacji kandydatów, przyjęte na mocy Uchwały Senatu nr 275/2022/XXV 

W roku akademickim 2025/2026 utrzymuje ważność program kształcenia obowiązujący od roku 2023/2024, przyjęty na mocy Uchwały Senatu nr 277/2022/XXV

Teksty ww. uchwał znajduja się na stronie SDW oraz w Biuletynie Informacji Publicznej PG.

Stypendia dla wybitnych młodych naukowców – edycja 2024

W dn. 1–31.12.2024 r. trwa nabór wniosków na stypendia dla wybitnych młodych naukowców. Do przyznania stypendium kwalifikują się osoby, które:

  • są doktorantami lub nauczycielami akademickimi i nie posiadają stopnia doktora, albo
  • posiadają stopień doktora, od uzyskania którego nie upłynęło 7 lat, i są zatrudnione w podmiocie systemu szkolnictwa wyższego i nauki.

Osoba do kontaktu w sprawie naboru wniosków: mgr Małgorzata Makowiecka (DSN), malmakow@pg.edu.pl.

Wnioski do podpisu należy przysyłać na adres dsn@pg.edu.pl lub malmakow@pg.edu.pl w terminie do 20.12.2024 r.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Działu Spraw Naukowych w aktualnościach.

Rozstrzygnięcie Konkursu Ministra Rozwoju i Technologii

Ogłoszony w 2023 r. konkurs o nagrodę Ministra Rozwoju i Technologii został rozstrzygnięty. Konkurs dotyczył najlepszych prac dyplomowych, doktorskich oraz publikacji w dziedzinach architektury i budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

Wśród nagrodzonych znaleźli się studenci oraz pracownicy akademiccy Wydziału Architektury.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronach internetowych Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Wydziału Architektury.

Obrony prac doktorskich na Wydziale Architektury

Dn. 9.12.2024 r. o godz. 14.00 w sali 311 w Gmachu Głównym PG, przy ul. G. Narutowicza 11/12 odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr inż. arch. Doroty Wiśniewskiej pt. „Możliwość zastosowania metod proksemiki dla planowania przekształceń przestrzeni publicznej w procesie rewitalizacji”. Promotorem pracy jest prof. dr hab. inż. arch. Piotr Lorens.

Dn. 10.12.2024 r. o godz. 10.00 w sali konferencyjnej w budynku Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej (budynek nr 11) przy ulicy G. Narutowicza 11/12 odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr. inż. arch. Adama Bladowskiego pt. „Developing VR Technology Tools for Lighting Research in Architecture According to Standard 17037”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. arch. Justyna Martyniuk-Pęczek, prof. PG, promotorem pomocniczym jest dr inż. arch. Grzegorz Pęczek.

Dn. 10.12.2024 r. o godz. 13.00 w sali konferencyjnej w budynku Hydromechaniki Politechniki Gdańskiej (budynek nr 11) przy ulicy G. Narutowicza 11/12 odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr inż. arch. Julii Kurek pt. „Znaczenie perspektywy planistyczno-projektowej w procesie sprawiedliwej transformacji energetycznej”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. arch. Justyna Martyniuk-Pęczek, prof. PG.

 

Zainteresowani mogą zapoznać się z treścią prac doktorskich w Bibliotece PG, Gmach Główny, ul. Narutowicza 11/12 oraz na stronie internetowej BIP Politechniki Gdańskiej.

Obrony prac doktorskich na Wydziale Chemicznym

Dn.13.12.2024 r. o godz. 10.30 w Audytorium 1.4 Wydziału Chemicznego PG (budynek nr 5) odbędzie się w trybie hybrydowym obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Bartosza Jędrzejewskiego pt.: „Otrzymywanie funkcjonalizowanych niesymetrycznych disulfidów etylenowych oraz ich zastosowanie w reakcji hetero Dielsa-Aldera o odwróconym zapotrzebowaniu elektronowym". Promotorem pracy jest prof. dr hab. inż. Dariusz Witt.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w obronie w formie zdalnej proszone są o przesłanie zgłoszenia na adres e-mail: urszula.kampowska@pg.edu.pl do 6.12.2024.

 

Dn. 18.12.2024 r. o godz. 11.30 w sali 112 (Chemia A) Wydziału Chemicznego PG (budynek nr 6) odbędzie się w trybie stacjonarnym obrona pracy doktorskiej mgr inż. Anny Różańskiej pt. „Development of new analytical methodologies for the characterization and quality assessment of fruit juices". Promotorem pracy jest prof. dr hab. inż. Żaneta Polkowska, promotorem pomocniczym jest dr inż. Tomasz Dymerski.

Kształcenie i dydaktyka

Prof. Barbara Wikieł członkinią Pomorskiej Rady Oświatowej

Od lewej: Leszek Sarnowski, przedstawiciel Konwentu Starostów Województwa Pomorskiego; prof. Edmund Wittbrodt – Minister Edukacji Narodowej w l. 2000–2001 oraz prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich. Fot. mat. Urzędu Marszałkowskiego

Prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, została członkinią Pomorskiej Rady Oświatowej, jako przedstawicielka Rady Rektorów Województwa Pomorskiego.

Pomorska Rada Oświatowa została powołana w 2014 r. i przez wiele lat działała jako jedyna taka rada w Polsce o zasięgu wojewódzkim.

Celem Rady jest opiniowanie podstawowych kierunków polityki oświatowej w regionie. Uspołecznienie procesu podejmowania kluczowych decyzji w obszarze edukacji jest elementem prowadzonego w regionie dialogu edukacyjnego.

Obecnie działająca Pomorska Rada Oświatowa liczy 35 członków, a jej przewodniczącym jest marszałek Mieczysław Struk. Do pracy w Radzie zaproszeni zostali przedstawiciele różnych środowisk, w tym osoby reprezentujące dyrektorów szkół, uczniów i rodziców, a także lokalnych władz samorządowych, związków zawodowych, organizacji pozarządowych, organizacji pracodawców, środowiska akademickiego oraz mediów.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Studiuj i pracuj! Nowa formuła studiów Naval Architecture & Offshore Structures

 

Studiuj i pracuj albo studiuj, badaj i wyjeżdżaj na wymiany. To będzie zupełnie nowa formuła studiów II stopnia. W styczniu 2025 r. na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa rozpocznie się rekrutacja na kierunek Naval Architecture and Offshore Structures – w języku angielskim.

– Naszą ofertę wyróżnia połączenie elastycznego harmonogramu, współpracy z branżą oraz możliwości realizacji zajęć i projektów po angielsku, co otwiera drzwi do międzynarodowej kariery – podkreśla prof. Wojciech Litwin, dyrektor Instytutu Budowy Okrętów.

Kierunek powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku, ale przede wszystkim potrzeby studentów.

Nowa formuła studiów jest elastyczna – studenci mogą pracować w firmach, angażować się w badania naukowe lub wyjeżdżać na inne uczelnie w ramach programu ERASMUS+.

Dostępne są dwie ścieżki rozwoju:

  • Studiuj i pracuj zawodowo,
  • Studiuj, prowadź badania naukowe, wyjeżdżaj na wymiany.

Program studiów adresowany jest do absolwentów Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa oraz pokrewnych kierunków. Trzysemestralne studia obejmują trzy profile, których otwarcie zależy od liczby zainteresowanych:

  • „kadłubowy” – obejmujący hydromechanikę i konstrukcję kadłuba,
  • „maszynowy” – koncentrujący się na napędzie i wyposażeniu statków,
  • „morskie siłownie wiatrowe” – dotyczący projektowania i eksploatacji morskich elektrowni wiatrowych.

Absolwenci studiów „okrętowych” są poszukiwani na rynku pracy – w Polsce i za granicą. Dzięki znajomości języka angielskiego i umiejętnościom praktycznym mogą pracować w przedsiębiorstwach projektowych, produkcyjnych czy remontowych branży morskiej oraz pokrewnych.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Studenci WILiŚ w Baltic Hub

Dn. 20.11.2024 r. odbyła się wycieczka naukowo-dydaktyczna po terminalu kontenerowym T3 na terenie Baltic Hub w Gdańsku, w której wzięli udział studenci specjalności infrastruktura transportu oraz budownictwo wodne i morskie z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Wycieczka odbyła się w ramach zajęć prowadzonych przez dr. inż. Remigiusza Duszyńskiego i dr. inż. Witolda Sterpejkowicza-Wersockiego, a jej celem było zapoznanie uczestników z budowlami hydrotechnicznymi oraz lądowymi tworzącymi terminal kontenerów.

Terminal kontenerowy Baltic Hub (dawniej DCT Gdańsk) to najnowocześniejszy terminal kontenerowy na Bałtyku. Jako jedyny jest w stanie obsłużyć kontenerowce, które na swoim pokładzie mogą zmieścić ponad 24 tys. 20-stopowych kontenerów (24 tys. TEU). Dzięki kolejnym inwestycjom stale zwiększana jest zdolności przeładunkowa terminala, która w tej chwili wynosi 3 mln TEU, a po oddaniu do użytkowania terminala T3 wzrośnie do około 4,5 mln TEU.

Zwiedzanie terenu terminala T3 możliwe było dzięki uprzejmości firmy Budimex, która w konsorcjum z DEME Dredging realizują inwestycję.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WILiŚ w Aktualnościach.

Innowacje i przedsiębiorczość

Trwają zapisy na pierwszą edycję warsztatów Design Thinking dla studentów

Gdańsk Tech Startup School (GTS2) zaprasza studentów Politechniki Gdańskiej do udziału w warsztatach Design Thinking. W warsztatach mogą wziąć udział zarówno pojedyncze osoby, jak i koła naukowe oraz organizacje studenckie.

Warsztaty skierowane są do studentów Politechniki Gdańskiej, którzy:

  • są otwarci na pracę w interdyscyplinarnych zespołach;
  • chcą połączyć swoją wiedzę specjalistyczną z kreatywnością;
  • interesują się rozwiązywaniem rzeczywistych problemów i tworzeniem nowych pomysłów;
  • szukają okazji, aby uczestniczyć w projektach, które mogą stać się fundamentem dla startupów, wdrożeń lub dalszych prac badawczo-rozwojowych.

Warsztaty będą podzielone na kilka etapów i bloków tematycznych: inspiracja i analiza, kreowanie pomysłów, prototypowanie, testowanie i feedback.

Informacje dla uczestników:

  • 22.12.2024 – termin przyjmowania zgłoszeń;
  • terminy warsztatów: 9, 16, 23 i 30 stycznia 2025 r., w godz. 16.00–20.00;
  • liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń;
  • formularz zgłoszeniowy;
  • dodatkowe informacje znajdują się na stronie: pg.edu.pl/startup/warsztaty.

Umiędzynarodowienie

Welcome to Poland 2024 NAWA – nabór

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej ogłasza nabór wniosków o udział w Programie Welcome to Poland.

Celem głównym Programu jest umiędzynarodowienie i podniesienie konkurencyjności polskich instytucji szkolnictwa wyższego i nauki na rynku międzynarodowym poprzez wsparcie ich potencjału do przyjmowania i obsługi osób z zagranicy.

W Programie nie dopuszcza się realizacji projektu w formule partnerskiej.

W związku z ograniczeniem konkursowym w zakresie liczby składanych wniosków przez jednego wnioskodawcę, Politechnika Gdańska może złożyć maksymalnie do 2 wniosków o finansowanie projektów w ogłoszonym konkursie. Pierwszeństwo w aplikowaniu mają jednostki centralne PG, które posiadają doświadczenie w realizacji  projektów z powyższego zakresu, które pozyskane zostały w poprzednich naborach.

Informacje dla aplikujących:

  • projekt może być realizowany pomiędzy 1.10.2025 r. a 30.09.2027 r.;
  • projekt może trwać 12, 18 albo 24 miesiące;
  • ostateczny termin przesłania wniosku do NAWA upływa 13.01.2025 r. o godz. 15.00 czasu lokalnego (Warszawa);
  • aplikować można wyłącznie poprzez system teleinformatyczny NAWA;
  • więcej informacji znajduje się na stronie NAWA;
  • zgłoszenie projektu w Moja PG należy złożyć przynajmniej 14 dni roboczych przed złożeniem do podpisu wniosku o dofinansowanie;
  • wniosek do podpisu należy złożyć w CZP przynajmniej 7 dni roboczych przed zamknięciem terminu naboru; 
  • osoby do kontaktu: Magdalena Drywa, Anna Wnuk, Centrum Zarządzania Projektami.  

Współpraca

Rozwój Edukacji i Współpracy w Inżynierii Drogowych Systemów Transportowych w Afryce

W trzecim tygodniu listopada 2024 dr inż. Wojciech Kustra, mgr inż. Tomasz Mackun, dr inż. Marek Pszczoła, dr inż. Krystian Birr z Katedry Inżynierii Transportowej i mgr inż. Maciej Sawicki z Biura Projektów WILIŚ zorganizowali spotkanie oraz szkolenie dla nauczycieli w Kampali, stolicy Ugandy.

Spotkanie zorganizowane zostało wspólnie z uczelniami z Europy: Bauhaus University of Weimar z Niemiec oraz Alpen Adria University z Austrii. Wydarzenie to było kolejnym krokiem w umacnianiu współpracy z uniwersytetami w Afryce Subsaharyjskiej:

  • Université Libre des Pays des Grands Lacs, DR Kongo;
  • Université de l'Assomption au Congo, DR Kongo;
  • Université Officielle de Ruwenzori, DR Kongo;
  • Université de Dschang, Kamerun;
  • Institut de Technologie de l'Industrie, du Management et de l'Entrepreneuriat, Kamerun.

Partnerstwo realizowane w ramach projektu AfroTrans, którego koordynatorem jest Politechnika Gdańska, koncentruje się na opracowaniu programów nauczania w dziedzinie inżynierii drogowych systemów transportowych (RTSE), dostosowanych do lokalnych potrzeb.

Cele projektu:

  • transfer zaawansowanej wiedzy europejskiej do Kamerunu i DR Konga;
  • wyposażenie absolwentów w umiejętności planowania systemów transportowych, analizy bezpieczeństwa dróg i zarządzania logistyką, budowy dróg;
  • opracowanie nowych programów studiów magisterskich wspierających zrównoważony rozwój oraz zwiększających zatrudnialność na lokalnych rynkach pracy;
  • wsparcie transformacji cyfrowej w nauczaniu akademickim poprzez dopasowane rozwiązania e-learningowe i zaawansowane narzędzia do badań i analiz transportowych;
  • rozwój współpracy uczelni z Afryki z uczelniami z Europy, która może zaowocować wspólnymi grantami czy pozyskiwaniem studentów na studia doktoranckie.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WILiŚ w Aktualnościach.

Uczelnie Fahrenheita

Przekrojowo o kompetencjach na Dniu Jakości FarU

Fot. Gregmar 

Naukowcy, dydaktycy, edukatorzy, a przede wszystkim pasjonaci spotkali się na corocznej konferencji poświęconej jakości kształcenia, która odbyła się 21.11.2024 r. na Uniwersytecie Gdańskim. Program tegorocznej konferencji „Dzień Jakości FarU” zdominowały kompetencje transwersalne i perspektywa ich uwzględniania w codziennej praktyce dydaktycznej. Nie zabrakło też perspektywy pracodawcy, omówionej przez praktyków z otoczenia gospodarczego i okołobiznesowego.

Część I „Kompetencje transwersalne w dyscyplinach nauk” poprowadziła prorektor ds. kształcenia GUMed prof. dr hab. Agnieszka Zimmermann.

Prof. A. Zimmermann postawiła tezę o konieczności wyposażania studentów, a więc przyszłych absolwentów i pracowników, w umiejętności transwersalne. Szerzej o tym wyzwaniu, misji uczelni oraz podejściu do kształcenia opowiedział dr Jarosław Jendza z Centrum Doskonalenia Dydaktycznego i Tutoringu UG. O wpływie globalnych zmian (np. pandemii), pokoleń i ich potrzeb, na mapowanie kompetencji i metody kształcenia mówiła dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG z Centrum Nowoczesnej Edukacji. Dr hab. Krzysztof Sobczak z Zakładu Socjologii Medycyny i Komunikacji Medycznej GUMed swoje wystąpienie zaczął od próby uproszczenia obszernego pojęcia kompetencji transwersalnych do zestawu umiejętności, wiedzy i postaw, dzięki którym można adaptować się do pojawiających się problemów i wyzwań. Perspektywę studenta przedstawił inż. Kamil Szefler (PG).  

Część II „Dobre praktyki w rozwijaniu kompetencji wśród studentów” (cz. I) prowadziła prorektorka ds. studenckich PG dr Barbara Wikieł, prof. PG, a jej prelekcja poświęcona była działalności kół naukowych. Dr Anna Szablewska z Zakładu Pielęgniarstwa Położniczo-Ginekologicznego (GUMed) przedstawiła korzyści i przewagi aktywizacji studentów poprzez działalność w ramach koła naukowego, wskazując na samonapędzający się charakter tego modelu współpracy i transferu wiedzy. Innowacyjne spojrzenie na jakość kształcenia przedstawił dr Wacław Kulczykowski z Zakładu Edukacji Historycznej UG, który stworzył dwie naukowe gry komputerowe (Excavate!, Waterworks!), w które zagrało już ponad 2 mln osób. Dr W. Kulczykowski opowiedział o tym, jak na UG wykorzystuje się gry do kształcenia przyszłych nauczycieli, edukatorów, popularyzatorów i projektantów gier. Następnie dr inż. Krzysztof Nowicki, prof. PG (Katedra Teleinformatyki WETI PG) opowiedział, w jaki sposób PG wypracowała model kształtowania i realizacji projektów studenckich, który pierwotnie był wprowadzany na jednym wydziale, a dziś funkcjonuje już w czterech.

Dalszą część panelu prowadziła prorektor ds. studenckich UG dr hab. Urszula Patocka-Sigłowy, prof. UG. Laureaci II edycji konkursu Mistrzowie współpracy Fahrenheita przedstawili efekty prac projektowych, wspieranych przez Uczelnie Fahrenheita w ramach corocznej rywalizacji kół naukowych.

Część III „Kompetencje oczami pracodawców” prowadziła prorektor ds. kształcenia UG dr Ewa Szymczak, prof. UG. W ostatniej części konferencji wystąpili:

  • Marta Moksa – dyrektor zarządzająca O4 Coworking,
  • prof. dr hab. Mariusz Siemiński z Katedry i Kliniki Medycyny Ratunkowej (GUMed i UCK) oraz Piotr Ciborski, zastępca dyrektora naczelnego ds. personalnych UCK,
  • Monika Stokfisz – Talent Attraction Team Manager z Invest in Pomerania.

Kolejna edycja konferencji „Dzień Jakości FarU” odbędzie się na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie Uczelni Fahrenheita w Aktualnościach.

Politechnika Gdańska w mediach

Testy miny morskiej i kształcenie kadr

 
W dniach 25.11–2.12.2024 r. w mediach ukazało się 609 wzmianek na temat Politechniki Gdańskiej.

Pięć uczelni nagrodzonych Research Impact Leaders Awards

Pięć uczelni otrzymało nagrody w ósmej edycji konkursu Research Impact Leaders Awards, organizowanego przez Elsevier Polska. W gronie nagrodzonych znalazły się: Politechniki: Śląska i Gdańska, Uniwersytety: Jagielloński, Warszawski oraz im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Naukawpolsce.pl

Wyzwania rozwojowe Pomorza. Minister Motyka z wizytą na PG

Zielona transformacja energetyczna, powstanie hubu energetycznego na Pomorzu, a także produkcja statków na potrzeby branży morskiej energetyki wiatrowej i transportu gazu oraz konieczność powołania pełnomocnika rządu ds. offshore – to najważniejsze zagadnienia jakie poruszane były podczas wizyty na Politechnice Gdańskiej Miłosza Motyki, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Zielona Gospodarka  Gospodarka Morska

Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności PG kończy testy Morskiej Miny Denno Pomiarowej

W ramach umowy z Komendą Portu Wojennego Świnoujście pracownicy Centrum Technologii Bezpieczeństwa i Obronności (CTBO) Politechniki Morskiej zakończyli w tym tygodniu próby morskie Morskiej Miny Denno-Pomiarowej (MMD-P). Badanie zostały przeprowadzone na akwenie Portu Wojennego, poprzedzone wcześniej próbami na basenie modelowym gdańskiej uczelni.

Gospodarka Morska

Branża okrętowa kształci nowe kadry

Ruszają zapisy na studia podyplomowe w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej: budowa okrętów. Jest to druga edycja tych studiów. Inicjatywa utworzenia wyszła ze strony Związku Pracodawców Forum Okrętowe – reprezentującego pracodawców borykających się z problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr.

Trójmiasto.pl

Studiuj i pracuj - nowa formuła studiów na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa

Zupełnie nowa formuła studiów drugiego stopnia, unikatowa na skalę kraju. W styczniu 2025 r. na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa rozpocznie się rekrutacja na kierunek Naval Architecture and Offshore Structures – w języku angielskim.

Gospodarka morska

Komunikaty

Aktualizacja zakładki Dla kierowników na stronie Szkoły Doktorskiej

W związku ze dużym zainteresowaniem rekrutacją specjalną* do Szkoły Doktorskiej na Politechnice Gdańskiej oraz zmianami wynikającymi z Zarządzenia Rektora Politechniki Gdańskiej nr 42/2024 z 9.10.2024 r., na stronie internetowej opublikowano zaktualizowaną zakładkę Dla kierowników projektów à Pytania i odpowiedzi (dostępna po zalogowaniu), gdzie umieszczono odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania:

  • Czy możemy pomóc w złożeniu wniosku projektowego?
  • Czy możemy pomóc w dotarciu z komunikatem, dotyczącym poszukiwania doktorantów zainteresowanych współpracą?
  • Jakich dokumenty są potrzebne, by skutecznie zawnioskować o uruchomienie rekrutacji specjalnej?
  • Czy doktoranci w ramach Szkoły Doktorskiej mogą być zatrudnieni na Politechnice Gdańskiej?
  • Czy doktoranci mogą otrzymywać stypendium z projektu poza stypendium doktoranckim, czy w zamian za to stypendium?
  • Jak przebiega rekrutacja specjalna po otrzymaniu pozytywnej decyzji dyrektora Szkoły na jej uruchomienie?

*Rekrutacja specjalna – zamknięta (poza pulą miejsc), otwierana tylko dla laureatów otwartych konkursów w projektach badawczych, w których przewidziano środki na stypendia doktoranckie.

Podsumowanie zmian w systemach informatycznych PG (listopad 2024)

Podsumowanie zmian wprowadzonych przez Centrum Usług Informatycznych w listopadzie 2024 r. w systemach informatycznych PG:

  • Student – proces dyplomowania – zaktualizowano funkcjonalność składania oświadczenia o prawie autorskim w procesie dyplomowania. Nowe oświadczenie zawiera możliwość dodania informacji o stopniu wykorzystania narzędzi GenAI w tworzeniu pracy dyplomowej. Szczegółowa instrukcja w języku polskim i angielskim znajduje się na stronach pomocy PG. Zaktualizowano również szablon wydruku strony tytułowej pracy dyplomowej;
  • Dziekanat – proces dyplomowania – zaktualizowano wydruk protokołu egzaminu dyplomowego zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • Oferty pracy – rozszerzenie formularza wystawiania ofert pracy o nowe pola zgodne z polityką OTM-R;
  • Wyjazdy – dodano funkcjonalność wykrywania nachodzących na siebie czasowo wniosków o wyjazd lub podróż służbową tego samego pracownika. Wraz z wdrożeniem funkcjonalności, przy próbie złożenia wniosku, który koliduje czasowo z już istniejącym i procedowanym wnioskiem możliwość wysyłki jest zablokowana i zostaje wyświetlony odpowiedni komunikat;
  • Rekrutacja i Zapisy i Dziekanat – dodano możliwość eksportu skanu certyfikatu językowego i zdjęcia kandydata do szkół doktorskich z aplikacji Rekrutacja i zapisy do aplikacji Dziekanat. Eksport możliwy jest za pomocą przycisku Eksport skanów kandydatów do Moja PG w konfiguracji wybranego naboru i bezpośrednio w zakładce Płatności wybranego kandydata.

Kompletna lista nowych funkcji i poprawek została opublikowana na stronie CUI.

W przypadku pytań lub problemów z usługami IT należy kontaktować się z Helpdeskiem CUI poprzez system zgłoszeń lub telefonicznie (58 348 63 37).

Kalendarium

27 listopada–6 grudnia
https://pg.edu.pl/budzet_obywatelski/karta-do-glosowania

Budżet Obywatelski PG – głosowanie

W tym roku głosowaniu podlega 11 projektów pracowniczych i 3 koncepcje studenckie. Wszystkie, zgodnie z ideą uczelnianego budżetu, dotyczą infrastruktury. Głosowanie przebiega online.
5 grudnia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
5 grudnia 13.00–16.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
6 grudnia 09.00–14.00
https://pg.edu.pl/2024-11/wspolnie-zbudujmy-swiateczne-eko-inki

Mikołajki na PG. Wspólnie zbudujmy świąteczne Eko-inki

W Mikołajki zapraszamy całą społeczność akademicką do tworzenia świątecznych drzewek w duchu zero waste i upcyklingu.
9 grudnia 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Active learning na wykładach

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Active learning na wykładach”.
11 grudnia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Narzędzia AI w dydaktyce – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Narzędzia AI w dydaktyce”.
11 grudnia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
12 grudnia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Interaktywne prezentacje – genially

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Interaktywne prezentacje – genially”.
13 grudnia 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Rozwiązywanie konfliktów – szkolenie

Centrum Nowoczesnej Edukacji zaprasza na szkolenie „Rozwiązywanie konfliktów”.
13 grudnia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
16 grudnia 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Nastawienie na rozwój – szkolenie

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie „Nastawienie na rozwój – nowy model pracy ze studentami uczącymi się”
16 grudnia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
18 grudnia 10.00–11.30
https://pg.edu.pl/cod/ezd/szkolenia-online

e-Doręczenia w EZD

Centrum Obiegu Dokumentów zaprasza na szkolenie online z zakresu tematyki e-Doręczeń i obsługi modułu w EZD.
18 grudnia 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej