Nr 341/7 listopada 2024

Z życia uczelni

Politechnika Gdańska na drugim miejscu w Polsce w zestawieniu EngiRank 2024

Politechnika Gdańska znalazła się w prestiżowym gronie Top-100 europejskich uczelni w tegorocznej edycji EngiRank i uplasowała na drugim miejscu wśród polskich uczelni technicznych.

W tegorocznej edycji rankingu sklasyfikowano 226 uczelni z 27 krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii i Szwajcarii. Politechnika Gdańska zajęła 64. miejsce w zestawieniu i 2. wśród polskich uczelni technicznych.

EngiRank skupia się na ocenie uczelni technicznych w krajach o podobnym otoczeniu prawnym i kulturowym. Jest opracowany we współpracy z międzynarodowym wydawcą Elsevier. Uwzględnia wskaźniki specyficzne dla Europy, takie jak udział w programach Erasmus+, Horyzont Europa, inicjatywach Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych oraz konsorcjach uniwersytetów europejskich.

W gronie polskich uczelni w TOP-100 znalazły się także:

  • Akademia Górniczo-Hutnicza z Krakowa (48. miejsce),
  • Politechnika Warszawska i Politechnika Śląska (ex aequo 64. miejsce),
  • Politechnika Wrocławska (78. miejsce),
  • Politechnika Poznańska i Politechnika Łódzka (ex aequo 96. miejsce).

Metodologia Engi Rank 2024 odzwierciedla wielowymiarowy charakter uczelni technicznych. Obejmuje nie tylko tradycyjne wskaźniki, takie jak liczba publikacji i cytowań i poziom internacjonalizacji, ale także współpracę z przemysłem, wspólne badania z biznesem, liczbę patentów, realizację celów zrównoważonego rozwoju (SDG) oraz akredytacje inżynierskie (ENAEE, ABET). Korzysta z danych z bazy Scopus Elseviera, PATSTAT Europejskiego Urzędu Patentowego oraz danych z Horyzontu Europa i organizacji akredytujących studia inżynierskie.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach. Więcej informacji o wynikach PG w rankingach międzynarodowych znajduje się na stronie Centrum Analiz Strategicznych.

Na PG upamiętniono rocznicę rewolucji węgierskiej 1956 r.

Fot. Bartosz Bańka/PG
 

W Gmachu Głównym Politechniki Gdańskiej, przy tablicy upamiętniającej pomoc okazaną Węgrom walczącym o suwerenność swojego kraju w 1956 r., której udzielali m.in. studenci PG i mieszkańcy Gdańska, odbyły się uroczystości rocznicowe.

W wydarzeniu 28.10.2024 r. wzięli udział m.in. przedstawiciele konsulatów Niemiec i Ukrainy, świata polityki, biznesu i nauki, przedstawiciele Instytutu Pamięci Narodowej i Muzeum II Wojny Światowej oraz Rodzin Katyńskich.

Konsul generalny Republiki Węgier w Gdańsku Pál Attila Illés przypomniał przebieg wydarzeń na Węgrzech w 1956 r. i symbole tej rewolucji.

Prof. Edmund Wittbrodt wspomniał o wiecach poparcia dla protestujących na Węgrzech i o tym, co działo się w tym czasie na Politechnice Gdańskiej, w Gdańsku i Polsce.

Pomysł na tablicę upamiętniającą wydarzenia 1956 r. zrodził się pięć lat temu. W 2019 r. Senat Politechniki Gdańskiej uczelni podjął uchwałę w sprawie jej umieszczenia w Gmachu Głównym PG. Tablicę uroczyście odsłonięto 26 października 2021 r. Znajduje się ona przy Dziedzińcu Heweliusza.

Więcej o wydarzeniach w 1956 r. na Węgrzech można przeczytać w „Piśmie PG” nr 7/2020 (s. 24).

Nauka

Cztery struktury sterowania multiskalarnego

Fot. Krzysztof Krzempek/PG

Paweł Kroplewski, absolwent Szkoły Doktorskiej na Politechnice Gdańskiej w swoich badaniach z dyscypliny automatyki, elektroniki, elektrotechniki i technologii kosmicznych zajmuje się syntezą metod sterowania maszynami dwustronnie zasilanymi w systemach energetyki wiatrowej.

Jego praca doktorska „Struktury sterowania maszyną dwustronnie zasilaną pracującą jako generator podłączoną do przekształtnika prądu” została napisana pod kierunkiem prof. Marcina Morawca. Recenzentami pracy są dr hab. inż. Grzegorz Iwański z Politechniki Warszawskiej, dr hab. inż. Andrzej Popenda z Politechniki Częstochowskiej oraz prof. dr hab. inż. Andriy Lozynskyy z Politechniki Lwowskiej.

Maszyny indukcyjne z wirnikiem uzwojonym, znane również jako maszyny dwustronnie zasilane, są powszechnie stosowane w systemach energetyki wiatrowej. W maszynach tych znajdują się dwa pakiety uzwojeń. Jeden z pakietów jest podłączony do sieci zasilania prądu przemiennego – najczęściej uzwojenie stojana. Natomiast drugi podłączony jest do przekształtnika energoelektronicznego – najczęściej uzwojenie wirnika. Taka konfiguracja pozwala na lepszą kontrolę prędkości kątowej generatora i napięcia wyjściowego. Metody sterowania przepływem tych mocy są przedmiotem badań Pawła Kroplewskiego.

Paweł Kroplewski ukończył studia inżynierskie i magisterskie na Wydziale Elektrotechniki i Automatyki, na kierunku elektrotechnika, a następnie czteroletnią Szkołę Doktorską. Obecnie czeka na termin obrony pracy doktorskiej. Swoją karierę zawodową wiąże z pracą przemyśle i opracowywaniem kolejnych innowacyjnych rozwiązań technicznych, które będzie można wdrażać w przedsiębiorstwach.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Nagroda Pomorskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa

 

Fot. Kamil Gozdan

Dn. 25.10.2024 r. odbył się Dzień Budowlanych zorganizowany przez Pomorską Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa. Podczas uroczystości ogłoszono laureatów VII edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową na uczelniach wyższych w województwie pomorskim, której fundatorem jest POIIB.

Nagrodę Główną branży sieci, instalacje i urządzenia elektryczne, elektroenergetyczne oraz telekomunikacyjne otrzymali studenci Wydziału Elektrotechniki i Automatyki inż. Jakub Labudda oraz inż. Remigiusz Izbaner za pracę inżynierską pt. „Budowa układu SZR z wykorzystaniem sterownika PLC i jego uruchomienie w systemie zasilania Laboratorium LINTE^2”. Promotorem pracy jest dr inż. Andrzej Augusiak, prof. PG.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej Wydziału Elektrotechniki i Automatyki w Aktualnościach.

Koło Naukowe MIŚ laureatem za projekt „Spitsbergen Challenge”

Fot. mat. KN MIŚ

Podczas finału Konkursu Kół Naukowych „KoKoN” oraz Gali Środowiska Studenckiego Forum Uczelni Technicznych (FUT) 2024 KN Mikrobiologii w Inżynierii Środowiska zdobyło prestiżowe wyróżnienie w kategorii Edukacja za projekt „Spitsbergen Challenge – wyprawa naukowa do Arktyki”.

Forum Uczelni Technicznych (FUT) to federacja samorządów studenckich polskich uczelni technicznych, która działa od 2005 r. Głównym celem FUT jest zapewnienie reprezentacji studentów kierunków technicznych w Polsce oraz zwiększenie ich wpływu na kształt polityki edukacyjnej i akademickiej na poziomie krajowym. FUT zrzesza ponad 20 samorządów uczelni technicznych z całej Polski. Organizacja dąży do poprawy jakości kształcenia technicznego, wspiera rozwój młodych inżynierów oraz promuje ich aktywność na rynku pracy.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej WILiŚ w Aktualnościach.

I miejsce dla reprezentantów KN Most Wanted

Fot. materiały prasowe, KSAF AGH

Członkowie KN Most Wanted wzięli udział w konferencji studenckiej Mosty i Tunele, która odbyła się w dn. 23–25.10.2024 r. w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Paweł Wałdowski i Tomasz Ciborowski przedstawili referat w tematyce realizowanego przez nich grantu Plutonium dotyczącego odtwarzania zabytkowych obiektów mostowych przy użyciu fotogrametrii. W kategorii „Najlepszy referat” zajęli I miejsce. Opiekunem KN Most Wanted jest dr inż. Anna Banaś.

IV Konferencja Mosty i Tunele jest cyklicznym wydarzeniem organizowanym dla specjalistów branży infrastruktury transportowej, szczególnie skoncentrowane na mostach i tunelach. Celem konferencji jest stworzenie platformy wymiany wiedzy i doświadczeń dla inżynierów, projektantów, wykonawców oraz przedstawicieli sektora publicznego i prywatnego.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska w Aktualnościach.

Obrona pracy doktorskiej na Wydziale Architektury

Dn. 12.11.2024 r. o godz. 13:00 w sali konferencyjnej Hydromechaniki PG (budynek nr 11) odbędzie się obrona rozprawy doktorskiej mgr. inż. arch. Arkadiusza Woźniakowskiego pt. „Nadbrzeżne fortyfikacje pruskie z lat 1815–1914 na obszarze obecnej Polski. Formy przestrzenne, przekształcenia i problematyka konserwatorska”.

Promotorem pracy jest dr hab. inż. arch. Robert Hirsch, prof. PG.

Obrona pracy doktorskiej na WFTiMS

Dn. 15.11.2024 r. o godz. 12.00 w sali 2/07 w Centrum Nanotechnologii A (budynek nr 4) odbędzie się w trybie hybrydowym obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Krzysztofa Pyrchli pt. „Raman Scattering versus Strain Engineering in Phosphorene Nanostructures: An Ab Initio Studies”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Robert Bogdanowicz, prof. PG.

Rozprawa doktorska wraz z recenzjami jest do wglądu w Bibliotece PG (Czytelnia Czasopism), Gmach Główny, Politechnika Gdańska, ul. Narutowicza 11/12. Streszczenie oraz recenzje są dostępne na stronie https://pg.edu.pl/bip/nauka/postepowania-dr/inzynieria-materialowa.

Osoby zainteresowane uczestnictwem online są proszone o przesłanie zgłoszenia na adres: dziekanat.wftims@pg.edu.pl do 13.11.2024 r.

Obrony prac doktorskich na WIMiO

Dn. 27.11.2024 r. o godz. 12.15 w sali 919 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (budynek nr 30) odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Mariusza Furmanka pt. „Modelowanie pracy silnika Stirlinga w układzie zasilanym ciepłem odpadowym”. Promotorem pracy jest dr hab. inż. Jacek Kropiwnicki, prof. uczelni.

Dn. 28.11.2024 r. o godz. 11.00 w sali 919 Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa (budynek nr 30) odbędzie się obrona pracy doktorskiej mgr. inż. Stanisława Głucha pt. „Flow condensation of new refrigeration fluids in minichannels at the parameters close to the thermodynamic critical point”. Promotorem pracy jest prof. dr hab. inż. Dariusz Mikielewicz.

Z pracami oraz opiniami recenzentów można zapoznać się w czytelni Biblioteki PG przy ul. G. Narutowicza 11/12. Recenzje wraz ze streszczeniem rozprawy doktorskiej zamieszczone są na stronie WIMiO

Kształcenie i dydaktyka

„Uczelnie przyszłości” – nowe podejście do kształcenia studentów

„Uczelnie przyszłości” to projekt, który pozwoli na wypracowanie i wdrożenie innowacyjnego, zindywidualizowanego systemu kształcenia studentów studiów I stopnia. Realizuje go 12 partnerskich uczelni, w tym Politechnika Gdańska, wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, jako instytucją koordynującą.

Alternatywny do tradycyjnego model kształcenia – Model Edukacji Spersonalizowanej (MES) oparty będzie na autorskich projektach studentów i dynamicznej współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Studenci uzyskają wsparcie merytoryczne i formalne mentorów z uczelni i biznesu, finansowe w kwocie do 20 tys. zł, a także wezmą udział w specjalnie przygotowanych dla nich mikrokursach oraz warsztatach grupowych z zakresu innowacji, komercjalizacji i zarządzania projektem.

Dzięki kształceniu w oparciu o indywidualną ścieżkę edukacyjną, studenci rozwiną własne kluczowe kompetencje przyszłości: umiejętność rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia oraz kreatywność, komunikację i współpracę, a także nauczą się samodzielności i asertywności.

Projekt realizowany jest jako rozszerzona kontynuacja pilotażowego projektu przeprowadzonego na Uniwersytecie Śląskim. Pozwoli rozwinąć model indywidualnej edukacji i zweryfikować możliwość realizacji takiego systemu w uczelniach różnego typu (medycznych, technicznych, artystycznych, uniwersytetach itd.) na skalę krajową.

Szczegółowe informacje:

  • umowa nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24;
  • lider projektu: Narodowym Centrum Badań i Rozwoju;
  • partnerzy projektu: Politechnika Gdańska, Politechnika Łódzka, Politechnika Poznańska, Politechnika Śląska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Uniwersytet Śląski, Uniwersytet Warszawski, Warszawski Uniwersytet Medyczny;
  • dofinansowanie 65 595 942,50 zł, w tym dla Politechniki Gdańskiej 2 360 050,00 zł.

Dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej PG w Aktualnościach.

Aktywne wykłady na terenie Portu Lotniczego Gdańsk

Fot. mat. WILiŚ

W dn. 30 i 31.10.2024 r. na gdańskim lotnisku im. Lecha Wałęsy odbyła się kolejna edycja wykładów organizowanych przez Katedrę Inżynierii Transportowej, w których uczestniczyli  studenci studiów magisterskich na kierunkach transport i budownictwo oraz inżynierskich z geodezji.

Studenci uczestniczący w wykładach „Budowa lotnisk”, „Infrastruktura portów lotniczych” oraz „Prawo i bezpieczeństwo lotów” mieli okazję zapoznać się z systemami organizacji i procedurami bezpieczeństwa funkcjonującymi na lotnisku.

Kolejna edycja wykładów planowana jest na wiosnę 2025 roku.

Współpraca

WILiŚ otwiera drzwi dla młodych z Gdyni

Fot. Andrzej Gąsior

Dn. 29.10.2024 r. w ramach projektu „Nauka dla Społeczeństwa” uczniowie XVII LO Microsoft w Gdyni odwiedzili Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska PG. Uczniowie wzięli udział w warsztatach edukacyjnych oraz zwiedzili historyczne zakątki uczelni.

Wizyta rozpoczęła się od spotkania z prodziekanem ds. kształcenia dr. inż. Rafałem Ossowskim, który przybliżył młodzieży zasady rekrutacji na WILiŚ. Następnie kustosz i kierownik Sekcji Historycznej mgr Barbara Ząbczyk-Chmielewska oprowadziła uczniów po najciekawszych miejscach kampusu. Na zakończenie wizyty uczniowie uczestniczyli w warsztatach „Minerały i skały” prowadzonych przez dr inż. Marię Przewłócką z Katedry Geotechniki i Inżynierii Wodnej.

Nad całością wizyty czuwał prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała, który dzielił się swoją wiedzą, inspirując młodzież do dalszej edukacji w kierunku inżynierii i nauk przyrodniczych.

Uczelnie Fahrenheita

Kolejni Mistrzowie współpracy Fahrenheita poszukiwani

Zapraszamy studentów oraz doktorantów zrzeszonych w kołach naukowych Politechniki Gdańskiej, Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Uniwersytetu Gdańskiego do rywalizacji o środki na realizację pomysłów. Trwa nabór projektów w trzeciej edycji konkursu dla kół naukowych „Mistrzowie współpracy Fahrenheita”.

Warunkiem udziału jest realizacja projektu przez minimum dwa koła naukowe lub jedno międzyuczelniane. Zachęcamy do łączenia kompetencji i współpracy umożliwiającej pokrycie wszystkich aspektów związanych z realizacją danego pomysłu.

Projekty można zgłaszać w dwóch kategoriach:

  • naukowo-badawczy,
  • oddziaływania społecznego.

W każdej kategorii zostaną wyłonione trzy zespoły, które otrzymają dofinansowanie na realizację pomysłów. Łącznie w puli do rozdysponowania jest 42 tys. zł.

Dodatkowe informacje, w tym: regulamin konkursu, formularz zgłoszeniowy z załącznikami (harmonogram i budżet projektu oraz analiza ryzyk) dostępne są na stronie Uczelni Fahrenheita.

Projekty można zgłaszać do 15.11.2024 r.

Zrównoważony rozwój

Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok akadem. 2023/2024

Zapraszamy do zapoznania się z czwartą edycją Raportu Zrównoważonego Rozwoju Politechniki Gdańskiej, podsumowującego wybrane działania i osiągnięcia Politechniki Gdańskiej w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ w roku akademickim 2023/2024. 

Raport ukazuje zaangażowanie PG w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, społeczeństwa i gospodarki, wyznaczające kierunki rozwoju uczelni w obszarze zrównoważonego rozwoju. Priorytety, takie jak wysoka jakość edukacji, innowacje sprzyjające ochronie środowiska, wzmacnianie odporności miast na zmiany klimatyczne, a także troska o zdrowie i bezpieczeństwo znajdują odzwierciedlenie w tym dokumencie.

Szczegółowe informacje znajdują się na stronie Zrównoważonego Rozwoju PG.

„Politechnika dostępna” – pierwsze szkolenia w ramach projektu

W  październiku br. uruchomiono program szkoleniowy dla kadry Politechniki Gdańskiej dotyczący dostępności uczelni dla osób ze szczególnymi potrzebami:

  • 11.10.2024 – szkolenia dla kadry dydaktycznej i administracyjnej, w tym dla pełnomocników dziekanów ds. osób z niepełnosprawnościami;
  • 29 i 30.10.2024 – szkolenia dla kadry kierowniczej uczelni (prorektorzy, kanclerz i zastępcy, dziekani i dyrektorzy administracyjni wydziałów, dyrektorzy centrów dydaktycznych oraz jednostek administracji centralnej).

Podczas szkoleń pt. „Zwiększenie dostępności uczelni dla osób z niepełnosprawnościami” omawiano następujące zagadnienia:

  • sytuacja formalnoprawna osób ze szczególnymi potrzebami w kontekście kształcenia osób z niepełnosprawnościami;
  • mity i stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnościami;
  • przyczyny, charakterystyka oraz potrzeby wynikające z niepełnosprawności; konsekwencje niepełnosprawności dla procesu kształcenia; symulacje niepełnosprawności;
  • dostępność cyfrowa i informacyjna, skuteczna komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami, sprzęt wspomagający dostępność informacji i komunikację;
  • formy wsparcia studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach, analiza dobrych praktyk.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego, która w projekcie odpowiada m.in. za obszar dotyczący działań podnoszących świadomość niepełnosprawności – realizacja szkoleń świadomościowych i specjalistycznych nt. niepełnosprawności. Po stronie Politechniki Gdańskiej, prace w ramach projektu koordynowane są przez Biuro ds. Osób z Różnorodnością Funkcjonalną (BORF).

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Puls.

Dodatkowe informacje:

Politechnika Gdańska w mediach

Wysokie miejsce w EngiRank, technologie cyfrowe i wodolot z sukcesami

Niemal 400 wzmianek nt. Politechniki Gdańskiej ukazało się w prasie, radio, telewizji i na portalach internetowych w dn. 28.10–3.11.2024 r.

Poniżej prezentujemy wybrane materiały.
 

PG wśród stu najlepszych uczelni rankingu EngiRank

Politechnika Gdańska znalazła się w prestiżowym gronie Top-100 europejskich uczelni w tegorocznej edycji EngiRank i uplasowała na drugim miejscu wśród polskich uczelni technicznych.

Trójmiasto.pl Radio Gdańsk Onet.pl Nauka w Polsce Perspektywy

Prof. Łukasz Kulas gościem Radia Gdańsk

W środę, 30 października, słuchacze Radia Gdańsk mogli wysłuchać ciekawej rozmowy w ramach audycji „Radiowo-Naukowo”. Gościem radaktor Joanny Matuszewskiej był dr hab. inż. Łukasz Kulas, prof. PG, który opowiedział m.in. o Centrum Technologii Cyfrowych, którego jest koordynatorem oraz o projektach, które są w nim realizowane.

Radio Gdańsk

„Latająca” łódź solarna studentów z PG

Studenci z KSTO Korab zajęli drugie miejsce w zawodach Sardinia Innovative Boat Week, gdzie w wyścigu pokazali możliwości „Solara”, zbudowanego przez nich wodolotu napędzanego energią słoneczną.

Trójmiasto.pl Portal Morski Gospodarka Morska Zielona Gospodarka

Dr inż. Erwin Wojtczak w cyklu „Młodzi naukowcy z Trójmiasta”

Na łamach portalu Trójmiasto.pl, w ramach nowego cyklu, „Młodzi naukowcy z Trójmiasta”, można przeczytać rozmowę z dr. Erwinem Wojtczakiem z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska, będącego laureatem stypendium START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Trójmiasto.pl

Warsztaty i szkolenia

Warsztaty online „Planowanie i komunikacja w projektach”

Centrum Zarządzania Projektami PG zaprasza pracowników Politechniki Gdańskiej na warsztaty online pn. „Planowanie i komunikacja w projektach”, które odbędą się 14.11.2024 r. w godz. 9.00–14.00 na platformie Teams.

Spotkanie poprowadzi mgr Dorota Pec z Centrum Zarządzania Projektami PG.

Na warsztaty obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które przejdą pomyślnie rejestrację otrzymają link do spotkania drogą mailową.

Kontakt w sprawie szkoleń: szkolenia.czp@pg.edu.pl.

Warsztaty online „Zarządzanie ryzykiem w projektach”

Centrum Zarządzania Projektami PG zaprasza pracowników Politechniki Gdańskiej na warsztaty online pn. „Zarządzanie ryzykiem w projektach”, które odbędą się 15.11.2024 r. w godz. 9.00–14.00 na platformie Teams.

Spotkanie poprowadzi mgr Dorota Pec z Centrum Zarządzania Projektami PG.

Na warsztaty obowiązuje wcześniejsza rejestracja.

Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Osoby, które przejdą pomyślnie rejestrację otrzymają link do spotkania drogą mailową.

Kontakt w sprawie szkoleń: szkolenia.czp@pg.edu.pl.

Komunikaty

Zmiany w systemach informatycznych PG (październik 2024)

Podsumowanie zmian wprowadzonych przez Centrum Usług Informatycznych w październiku 2024 r. w systemach informatycznych PG.

DZIEKANAT:

  • rozbudowano funkcjonalność daty skutecznego złożenia pracy dyplomowej – w nowej funkcjonalności, jeśli operator ustawi w szczegółach dyplomu datę złożenia pracy (dla niestandardowych prac, bez akceptacji JSA), to staje się ona obowiązująca i nie można jej zmienić. Jeśli data złożenia pracy jest nieustawiona (standardowo) i Nauczyciel (opiekun pracy) wykona akceptację raportu JSA, po czym prześle pracę do recenzji, to data tej operacji ustawia się w polu Data złożenia pracy i nie będzie możliwa jej edycja. Należy zatem rozważnie używać tego pola i ustawiać datę (ręcznie) jedynie dla prac, które nie podlegają weryfikacji antyplagiatowej;
  • rozszerzono system o możliwość generowania odpisów w języku polskim; instrukcja do funkcjonalności znajduje się na stronie Pomocy PG.

DZIEKANAT i STUDENT:

  • do listy zaświadczeń możliwych do wnioskowania/wydania dodano Zaświadczenie o uzyskanej średniej ocen (Dziekanat → Wnioski, Student → Dokumenty → Złóż wniosek). Zaświadczenie o średniej można wystawić na wybranych semestrach i za wybrane przedmioty. Instrukcja dla Studentów i Dziekanatu znajduje się na stronie Pomocy PG.

STYPENDIA:

  • dodano obsługę elektronicznych wniosków o zapomogę; podobnie, jak we wnioskach o stypendium dodano możliwość składania wniosku o zapomogę przez ePUAP;

STUDIA PODYPLOMOWE

  • zaktualizowano wzory świadectw ukończenia studiów podyplomowych;
  • wprowadzono szereg zmian w interfejsie użytkownika zwiększając przejrzystość i łatwość wykonywania zadań, w szczególności rozszerzono informacje o terminach rozpoczęcia i zakończenia, przebudowano tabelę liczby godzin, w tym umożliwiono definiowanie części realizowanej zdalnie;

NAUCZYCIEL i STUDENT

  • poprawiono interfejs użytkownika poprzez zwracanie czytelnego komunikatu o braku możliwości wgrania pracy dyplomowej ze względu na status studenta (inny niż Aktywny, Urlopowany, Skreślony przed uprawomocnieniem decyzji lub Skreślony – rezygnacja (przed terminem odwołania)), co znacząco zredukuje liczbę zapytań kierowanych ze strony studentów;

PROGRAMY KSZTAŁCENIA

  • dostosowano aplikację do aktualnych wymagań, w szczególności zmieniono nazwy i funkcje koordynatorów w Programach Kształcenia;
  • Koordynator KRK zmienił nazwę na Koordynator PKiKE, bez zmian w funkcjonalności;
  • Asystent zmienił nazwę na Koordynator ECTS, uprawnienia w tej roli zostały ograniczone w zakładce Programy Kształcenia i zakładce karty ECTS (m.in. wyłączono możliwość edycji efektów uczenia się, definicji przedmiotów, bloków i modułów);

Portal internetowy eREKRUTACJA i aplikacja REKRUTACJA I ZAPISY

  • rozbudowano moduł KPA w portalu rekrutacyjnym o możliwość wysyłania przez komisję rekrutacyjną i odebrania przez kandydata dowolnej liczby dokumentów.

Kompletna lista nowych funkcji i poprawek została opublikowana na stronie CUI.

W przypadku pytań lub problemów z usługami IT należy kontaktować się z Helpdeskiem CUI poprzez system zgłoszeń lub telefonicznie (58 348 63 37). 

Kalendarium

30 października–13 listopada
https://pg.edu.pl/node/21250

Budżet Obywatelski PG – zgłaszanie projektów

Propozycje projektów do uczelnianego Budżetu Obywatelskiego muszą dotyczyć infrastruktury uczelni, a mogą je zgłaszać pracownicy i studenci PG. Do wykorzystania jest 600 tys. zł.
7 listopada 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Projektowanie interakcji podczas zajęć: przegląd aplikacji

CNE zaprasza na szkolenie „Projektowanie interakcji podczas zajęć: przegląd aplikacji”
13 listopada 13.15–15.15

Posiedzenie Senatu

Posiedzenie Senatu Politechniki Gdańskiej
14 listopada 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Szkolenie „Podstawy neurodydaktyki”

CNE zaprasza na szkolenie „Podstawy neurodydaktyki”
18 listopada 09.00–12.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Szkolenie „Nastawienie na rozwój"

CNE zaprasza na szkolenie „Nastawienie na rozwój – nowy model pracy ze studentami uczącymi się”
21 listopada 09.00–15.30
https://cne.pg.edu.pl/szkolimy/szkolenia-certyfikowane

Szkolenie „Zarządzanie sobą w czasie”

CNE zaprasza na szkolenie „Zarządzanie sobą w czasie”.